Hundar iFokus

Hundar

Etikettutställning
Läst 1365 ggr
Dumpuck
0

Utställning Norge

Har suttit och sökt en del men blir så himla förvirrad av samt blandar ihop allt och hittar bara gamla inlägg här på iFokus, kan någon vara snäll och förklara vad som gäller och vad man bör tänka på när man vill ställa ut i norge?

Vaccination - Här i Sverige vaccinerar vi för valpsjuka var 4e år, i Norge är det vartannat år. Vår kille blir 2år i april, då ska det fyllas på med grundvaccinet för att vi ska få ställa i Norge? Visst är det kennelhosta man vaccinerar för varje år, eller blandar jag ihop allt här med? 
Avmaskning - Som jag fattat det så måste man ha intyg på att man avmaskat i Norge, när gör man detta? Någon vecka innan avresa? 
Förstår att man måste avmaska hos veterinär då för att få intyget, vad kostar det?
Stamtavla - Räcker det med det svenska reg.numret eller måste man göra något här?
Pass - Ett hum om hur lång tid det tar samt vad det kostar att ordna EU pass?
Resultat - Hur gör man med eventuella resultat? Reggas dem och ommer dem in på hunddata automatiskt eller ska man göra något själv?

Är det något mer man ska tänka på? Tullar ska jag kolla upp, vet ej om det ens är någon tull där vi kommer att åka igenom.

Tack så supermycket i förhand!

Rasförbud - Detta kollar jag åt en kompis, "min egna" ras är tillåten. Men är det någon som vet var man kan hitta en hel och riktig lista på dem förbjudna raserna i Norge? Hittar bara ofullständiga listor.. Har Finland rasförbud?

Sugar Mist
0

Kan svara på avmaskningen och passet, avmaskningen ska ske minst 24h innan avresa, och efter att 120h har gått måste ny avmaskning göras.

När jag fixade pass fick jag det direkt i handen samtidig som vi avmaskade.

Jag hade även tagit med stamtavlan, ifall att :)

-

Dumpuck
0

#1 Det bör alltså ske inom en vecka innan avresa, så om man ska åka på fredag, ställa och hemresa på lördag så bör ju onsdagen vara bra dag att avmaska på?

Är det något som ska göras när man fixar pass? Förutom att kolla reg och chip nummer.

Stamtavlan ska med vilket som, den åker med överallt när det är tävling/utställning =) Blir automatiskt i och med vaccineringspappret

Ambrose
0

För att fixa pass så åker du till vet (sammtidigt som avmaskningen borde funka men ring och hör). Säger att du vill ha ett pass… du får ett pass.. tackar och åker hem :P Om du har klisterlappar med chipnummret på så ta med dem, och stamtavla såklart! Jag passade även på att be dem föra in alla vaccinationer i passet, så har man allt på ett ställe när stamtavlan inte behövs. Kanske bra att ringa och höra med norska jordbruksverket?

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

5ara
0

Avmaskningen ska göras tidigast fem dygn innan resan och senast ett dygn innan. När vi var hos veterinären fyllde hon i passet på en gång och det hade de på kliniken. De skriver bara i hundens uppgifter i ett tomt pass och sen är det klart, 

Hela proceduren tog en kvart typ och det kostade 592 kr (inklusive passet). Vi hade med eget avmaskningsmedel: Milbemax, men det funkar med vilket som med den aktiva substansen som tar rävens dvärgbandmask. Det gick även få avmaskningsmedel på plats men det var i injektionsform och kostade mer. Avmaskningsmedlet kostade ungefär 150 kr så alltihop gick med andra ord på typ 750 kr. 

Vi var där för ca två veckor sedan. Vad gäller vaccineringen vet jag inte exakt vad som gäller, bara att vi inte behövde göra något och min buse fyller två år i februari.

5ara
0

Ska kanske tillägga att hans senaste vaccinering var i februari förra året (DHPPi) och han är vaccinerad enligt konstens alla regler sedan han var liten valpis…

russin
0

Glöm inte att ta med avmaskningsmedlet till veterinären när du ska avmaska, för det köper man själv - bara att veterinären ska se att man ger det, för att kunna fylla i passet 🙂

Dumpuck
0

Tack för alla svar! =)