Nervositet inför valpletandet.
(Denna tråden har jag lagt i både Kennel och Chihuahua men pga önskan om mer respons slänger jag även in den här!)
Hej! Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa valp. Vi har läst runt på SKK och bestämde oss i slutändan för en Chihuahua. Vi vill ha en korthårig hane och har till och med önskemål om färger, fastän hälsan självklart går först!
Vi kommer att vara aktiva med generösa promenader och prova på många olika aktiviteter såsom lydnad, tricks och agility. Allting lär provas minst två gånger, så att vi verkligen inte missar någonting. Vi är idag inte intresserade av tävling, men vill gärna ställa ut för att få ett omdöme på hunden.
Min sambo läser just nu en ettårig vuxenutbildning inom byggnadsplåtslageri fram till juni. Därefter kommer han antingen fortsätta med en till ettårig utbildning (+sitt jobb på helgerna) om han inte kommer ut som lärling (inget körkort). Fungerar inte detta så kommer han att fortsätta jobba på McDonald's där han är fast anställd (säker inkomst!) och ta körkort tills han kan bli lärling hos ett företag.
Han studerar med studiebidrag + jobbar helg och fick precis studielån godkänt. Allting kring avbetalning är redan löst och återbetalningen kommer att gå väldigt smidigt till samtidigt som vi kommer ha råd med hunden, även om oväntade händelser sker!
För min del studerar jag klart mitt sista år (läser om) på gymnasiet. Jag ska sedan flytta ner hit på heltid och kommer då att läsa lite ämnen som jag var tvungen att prioritera bort under utbildningen. Jag kommer att läsa 50% och hemifrån (skola 10 minuter bort) tidigast våren 2017, så det är jag som kommer att vara hemma med valpen som vi planerar att få hem nu till sommaren/hösten. Även om jag skulle behöva vara borta kortare stunder är det alltid någon hemma här. Jag kommer som mest att jobba 4 timmar, så valpen kommer inte att vara ensam längre än så när den blivit äldre. Och mycket mycket sällan helt ensam. Alla i familjen är med på att vi ska skaffa valp.
Vi håller på att räkna och planera och fixa och kommer inte att skaffa hund om det uppstår ekonomiska problem! Vi är villiga att åka mellan Skåne och upp till Stockholm för valpen. Vi kikar runt på uppfödare via köpahund.se och läser på om olika uppfödare. Vi har börjat hitta lovande uppfödare och tänkte snart börja höra av oss. Där har vi dock ett problem. Vi är så nervösa över att de ska anse att vi är oseriösa eller helt galna som ens hörde av oss, därav min långa beskrivning. Vad tycker ni? Låter det som ett hållbart tänkande eller är vi helt ute och cyklar? Jag är medveten om att uppfödaren vet bäst för valpen, så om de skulle välja bort oss är det av goda anledningar.
Mvh PuffBuck
Jag skulle säga ta det lugnt. Det är ofta nervöst att kontakta uppfödare, men det låter ju som att ni har en plan och uppfödare är vana vid att man kanske verkar lite smått nervös i första kontakten. Jag är fortfarande förvånad över att vår uppfödare inte sa nej, med tanke på att jag var rena nervvraket första gången jag kontaktade henne och mådde jättedåligt över att berätta att jag var sjukskriven. Men här sitter vi ändå fyra år senare med två hundar från henne så något måste jag ha gjort rätt.
Ta ett djupt andetag och fundera över vad som känns bäst, skriva och berätta om er själva i ett mejl, eller om det kanske känns bättre att ringa? Er plan behöver du nog inte vara orolig för, det låter ju som att ni har ett bra upplägg där.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag tycker att ni ger ett mycket seriöst och genomtänkt intryck av det ni skriver här :-) . Våga höra av er, ni kan inte få mer en nej! Sen handlar det givetvis om personkemi också, men var ärliga med vad ni kan och inte kan och hur ni har tänkt er så blir det säkert jättebra! Bli inte avskräckt om uppfödaren ställer en hel del frågor, det tyder bara på att hen är mån av sina valpar! Lycka till :-) !!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#1 Då är de vana med andra ord! Roligt att det gick så bra, trots oerhörd nervositet! Jag har faktiskt börjat med ett mejl utifrån den texten jag har här. Lite klurigt, men jag försöker :)
#2 Vad kul att du tycker det! Vi ska vara helt ärliga, för alla har ju ändå börjat någonstans :) Lite rädd för frågorna är jag, men det ska nog gå bra. Tack!
Håller med ovanstående svar.
Var bara ärliga med vad ni söker och vad ni kan erbjuda.
Kom ihåg att ni får vara minst lika nyfikna och frågvisa tillbaka till uppfödaren. 🙂
Jag var bra nojig första gången jag skulle träffa uppfödarna av min första hund jag köpte själv.
Efter en del mailande hade jag hittat en kennel som hade en tillbaka-köpt unghund som de sökte ett nytt hem åt.
Vi bokade möte på en utställning som dom skulle besöka med kennelns hundar och som smidigt nog anordnades på den lilla ort där jag bodde då.
Jag hade med mig maken som moraliskt stöd, och efter lite letande hittade jag dom.
Ett äldre par som såg ut som ett skolexempel av en "Farmor & Farfar" och där kom jag lufsandes: piercad i ansiktet, flera synliga tatueringar, konstig frisyr i en ännu konstigare färg, svartklädd med jeansväst dekorerad med tygmärken á la Heavy-Metal.
"Jahapp" tänkte jag, en blick på mig så flyr dom väl fältet.
Men icke, efter lite prat så fick jag hjälpa till att hålla hunden som jag var intresserad av och när kennel-farmor la kommentaren
"Åh, Rufus, har du hittat din nya matte nu?" kunde jag börja andas som vanligt igen.
2 veckor senare åkte jag till Dalarna och hämtade hem min första egna jycke. 🙂
// Harley
#4 Absolut! Jag lär vara ganska frågvis med detaljer, hehe. Samtidigt kikar jag in på iFokus och läser mycket varje dag, samt diskuterar med sambo om praktiska åtgärder för att det ska bli så bra som möjligt här hemma!
Den känslan kanske jag också får, för jag har både piercingar och grönt hår. Förhoppningsvis inte, för jag tänker inte så mycket på det!
Vad roligt att det gick så bra!👍