Hund stjäl saker
Rackarpälsen på 9 månader springer runt och stjäl grejer hela tiden. Han tar en strumpa/plastbit/barnleksak/blöja och så vidare och springer iväg så jag måste jaga honom och ta ut det han har i munnen. Byteshandel är inte intressant. Varken godis eller favoritleksak trumfar det han har stulit. Vad ska jag göra? Jagandet blir liksom självbelönande för det älskar han.
Vad gör han med grejerna om han kommer undan?
Lägg fram saker som han "kan få ta" som ni inte är så rädda om och sedan ignorera och prova lite senare med godis o beröm när han lugnat ner sig lite. Fast jag vet inte hur länge han håller på och busar innan han lugnar ner sig. Tuggar han sönder sakerna också eller lämnar han bara dom efter ett tag?

Spruta lite vatten på nosen på han
Grattis, du har en unghund 
Det bästa är nog att ta bort allt hunden kan nå och vänta med träningen tills hunden är lite äldre och lugnare. Annars blir du bara frustrerad och arg, och hunden kommer inte förstå varför. Lycka till😛

Se till att det inte finns möjlighet för hunden att stjäla sådant som han inte får ha.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Han är en väldigt snäll unghund måste jag säga så jag vill inte klaga för mycket på honom ;) Vad han gör är lite olika. Småsaker kan han svälja. Han tar gärna typ strumpor och andra klädesplagg och de ligger han och småtuggar på men det går inte sönder så han tar inte i. Han kan liksom hoppa upp och rota i tvättkorgen. Så fort jag tappar något så smyger han fram. Ett kvitto som jag inte visste att jag hade tappat. En pusselbit som råkat ramla ner. Ibland äter han/ibland inte så jag måste jaga rätt på honom och ta det.
Min 8 månaders var också glad i att ta saker som jag tappar. Har gjort övningar då jag lägger fram en strumpa t.ex och varje gång han är påväg att ta den så säger jag nej. Nu kan de ligga framme saker och han tar de inte, ganska ofta så testar han mig och lägger sig vid det men då tar jag de och visar att de inte är hans :) Köp massa med leksaker så har han saker han får ta, lycka till :)