Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3453 ggr
[Saltpinne]
0

Tjock hund..

Har precis insett att vår hund är tjock igen.. känns inte alls bra och jag har verkligen varit hemmablind! Hans idealvikt är ca 50-52 kilo men nu väger han 58 kilo. Tur min man tjatade på mig att åka och väga honom (han jobbar hemifrån halva månaden så det blev tydligare för honom). Det beror mycket på att han fått sämre torrfoder (doggy) ett par månader för det har varit lätt att köpa ICA istället för att åka till djuraffären (2 timmar med buss en väg) och köpa bättre mat som han brukar ha. Nu har vi köpt carnilove men ska framöver ge Orijen men den var slut nu när jag beställde med hemkörning. Kommer prenumerera på orijen (om han funkar på det) varje månad framöver så det ej blir något mer bekvämlighetsköp på ICA. Han klarar bra av att byta foder så det är inget problem tack och lov. Vi kommer ge max 7dl carnilove per dag och INGA mer matrester eller godis. Tack och lov så är bollen lika bra som belöning så godis ger vi sällan ändå. Ville mest skriva av mig lite för jag känner mig sämst som gjort detta mot vår fina hund. Han brukar få märgben, kanske ett i veckan, men det vet jag är ganska fett så det får han inte nu under bantningen men kan man ge t.ex. revben istället som de säljer på djuraffären? Eller är det också fett? Tacksam för svar!

[AnimeV4]
0

Jag har inte hund, men jag kan nog tro att det är knepigt att se sådant ibland. Önskar lycka till. Orijen har jag hört är ett bra torrfoder!

[Saltpinne]
0

#1 tack för ditt svar. :)

JoannaLi
1

Revben är ofta bättre än märgben hursomhelst. 

Märgben är extremt hårda, vilket kan skada hundens tänder. Det finns också en risk att de fastnar med käken. Så att byta till revben låter som en jättebra idé för mig! :)

[Saltpinne]
1

#3 okej men då kan vi ju iaf ge honom ett revben någon gång emellanåt iaf =).

[AnimeV4]
0

#2 Absolut! Förstår att det känns tungt, men det är bara ett tecken på att du är ansvarsfull! :)

Changrila
1

Jättebra att ni upptäckte att hunden blivit tjock och nu kan åtgärda det!
Att bara ge lämplig mängd mat och inga godbitar utöver det, samt om möjligt öka motionen, det brukar hjälpa jättebra :) Kom också ihåg att det kan ta tid för hunden att gå ner i vikt. Väg hunden regelbundet men bli inte stressade om ni inte ser resultat direkt. Det viktigaste är att det går åt rätt håll, så att hunden inte går upp ännu mer. Lycka till!

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fridaaaa
0

Har en hund med som behöver ner lite, hon har gått upp trots bra foder, mycket motion ect.

Letar vettigt foder för fullt! Men inte det enklaste :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Saltpinne]
3

#6 tack för ditt svar, tyvärr är det mycket mindre motion också en bidragande orsak till att han gått upp i vikt. Maken jobbar borta och jag är höggravid. Så jag tränar mest hunden mentalt nu istället för att gå långa sträckor. Brukar annars gå iaf 10 mil i veckan men ni får han kanske 3 mil istället… Har dock minskat maten innan men tydligen inte tillräckligt. Det är ganska fascinerande hur man märker hur dåligt foder som doggy är för inte bara har hunden gått upp i vikt han har även lite sämre päls och varit smutsigare i öronen. Detta på bara ca 6-8 veckor på doggy.. Ingen mer skräpmat till vovven nu och så ska jag försöka gå lite längre när jag kan/orkar. =)

[Saltpinne]
0

#7 Jag tror på att använda sig av de med hög kötthalt om nu hunden klarar av och mår bra av det. Förstår knappt själv hur vi kunde gå doggy så länge, började som en nödlösning när maten var slut men sen fortsatte vi bara…

Fridaaaa
0

#9 Det får vår redan. Färskfoder med hög kötthalt. Men hon har superlätt att gå upp i vikt och av någon anledning av detta fodret :/ Hon hade samma innan detta fast med spannmål då höll hon vikten bra men inte bra i magen :/

[AnimeV4]
0

#9 Min pappa har en Norsk älghund/Border collie som först åt Doggy. Smällfet var och är hon, men hon får riktigt dåligt med motion eftersom de tog sig vatten över huvudet, han och sambon. De har bytt foder nu (vet inte till vilket) och han har flyttat till hus med hunden, så det blir mycket mer motion, men det ändrar inte det faktum att han jobbar i Norge. Blir roligt att se om det blir någon skillnad!

[Saltpinne]
0

#10 Ja foderfrågan är jobbig. Det finns så många sorter och alla hundar mår ju bra av olika. De flesta färskfoder är ganska feta vad jag förstått det, vår hund fick det tidigare men han blev inte ens nästan mätt av den mängd han skulle ha. Har du testat orijen?

Fridaaaa
0

#12 Precis :/ 
Nej har inte gjort det, tycker det är så himla dyrt xD
Och måste helst ha utan lax med :) 
Så är ett krångel xD

Tja mer naturliga fetter skulle jag säga och hon fungerade bra på den andra så vet inte vad det är med denna sorten men får se när vi hittar rätt som hon äter med

Lycka till med er!

[Saltpinne]
1

#11 Doggy är typ vetemjöl med köttsmak. .. inte bra för någon hund egentligen. Bra att de bytt, hoppas det går bra för vovven.

[Saltpinne]
0

#13 Tack lycka till ni också, hoppas ni hittar ett bra foder. ☺

Changrila
0

#10 vilket foder ger du nu och vad gav du tidigare? :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Fridaaaa
0

#16 Nordic spannmålsfri, innan dess nordic sp+

[AnimeV4]
0

#14 Ja verkligen, 4% kött! 😮Hoppas också!

[Saltpinne]
0

Tyvärr är vovven lite kräsen nu och äter max 2 dl två gånger per dag nu. Han får 3 på morgonen och 4 på kvällen. Ska jag bara hälla upp 2 dl så han äter upp eller ska jag bara försätta och hålla ut? Han får som alltid 2 msk blöt kattmat på men det spelar ibgen roll tydligen. Han tycker bitarna är för stora tror jag.. vet någon storleken på orijen adult dog bitarna? tacksam för svar!

densomundrar
0

En guldstjärna till sig som inser själv

densomundrar
0

Det finns gott om hundägare med övergödda hundar som inte fattar, som tycker att det är självklart att fido ska få det ena och det andra dagarna i ända. När jag tog över min hund helt själv (från familjen) så var han överviktig och det är jättejobbigt att behöva försvara sig varför hunden ej ska få massa mat i tid och otid. Jag bytte foder och begränsade den (men han åt inte ens den rekommenderade mängden och det var ju bra, för då var han ju nöjd iallafall) och ökade motionen lite. Ett bra sätt att känna om hunden lägger på sig när mycket hull är att känna med två fingrar lätt efter revbenen, känns revbenen tydligt behövs mer hull och måste man trycka mycket för att känna revbenen så är dom överviktiga. Man ska med andra ord känna revbenen en aning när man lätt drar med två fingrar längst med sidan :-)

[Saltpinne]
0

#21 det är svårt att känna på vår hund dock för han är långhårig med jättetjock ull under.

densomundrar
0

#22 min förra hund var så, liknande spetsraserna i pälsen. :-) man får gräva mer fingrarna i pälsen innan helt enkelt :-)