Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 858 ggr
[LoveUnite]1
0

Mjäll eller vad?

Min 11 åriga tik har "mjäll" på sin svans.

Det blir mer och mer ju längre ut mot svansen man kommer.
Jag har duschat henne med veterinärs schampoo för oren hud och svansen blir ren och fin i ca 1-2 veckor sedan kommer det tillbaka.

Hon har haft det rätt länge nu.

Hon kliar inte eller något.

Är det mjäll, kvalster eller bara smuts?

Det är vitt och syns tydligt, är som flagor, när man river på det så blir det som mjäll.

Hon har haft problem med eksem över i stort sätt hela kroppen men dem är borta nu och vi har fått bukt med det.

Läste nyss att det kan röra sig om mjällkvalster men det stod att det brukar vara vid ryggslutet och svansroten men det är inte detta utan tvärtom, mot svans slutet, man kan säga mitten av svansen och ut mot toppen.

Några ideér?

[Nalle-]
0

Jag tror tyvärr att det är väldigt svårt att säga vad det rör sig om. Bästa sättet är nog att låta en veterinär kika på det.

[loveisall]
1

Det finns ganska bra mjällschampo hos  djuraffärerna. Finns lite olika märken. Min hund hade problem med det och jag tvättade henne en gång i veckan i några veckor och det hjälpte. Hon har inte fått tillbaka mjället.

[AnimeV4]
0

Är det klorhexidinschampo?

[loveisall]
0

#3 Nej, ingen klorhexidin i dom.

[AnimeV4]
0

#4 Okej! Jag var mest nyfiken. Så jag säger också veterinären. Tänk på att veterinären kanske gärna vill få det till allergi för att få sälja sina mindre bra foder för en massa onödiga pengar!