Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4253 ggr
Kötttbull
0

Alla dessa raser

Min familj går i hundköpartankar och vi har kollat in nästan varje ras känns det som, men vi har fortfarande inte hittat den rätta. Vi hade tidigare en Irländsk Setter och letar nu efter en mindre hund, som är "enkel att ta med på bussen" och kan bära under armen så att säga. Också lite mindre pälsvård på hunden. Inte en "bjäbbig" ras heller. Vi har speciellt fastnat för Pembroke welsh corgisar och Tollare. Vi är en ganska aktiv familj, och planerar att köra agility med hunden, gå på långpromenader, lära hunden tricks och andra aktiviteter som anpassas beroende på vilken ras. Men ändå kunna ha hunden som en familjehund, så att den inte bara fäster sig vid en person, och att den inte skulle tacka nej till att bara ligga i soffan och slöa ett tag. Vi är öppna för de flesta förslagen.

thea_thea
3

Corgi låter bra. De är inte bjäbbiga utan de har rätt mörka skall. Trevliga och pigga på det mesta.

Jamie+Engla
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Podengo är en lätt ras, både den lilla varianten och mellan varianten är lätta att ta med på buss/tåg. Kan skälla när det kommer någon, men skäller aldrig utan en anledning. Podengon är en frisk ras, som både är aktiv och mysig. Helt klart värd att kolla på, de finns 3 storlekar och 2 hårvarianter. Slät och strävhårig. Jag har liten slät och mellan slät.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[erika.tornlycke]
4

Min sambos farmor och farfar har en tollare på 9 år och den aktivering/motion ni hade tänkt hade varit för lite för henne…det är en oerhört krävande ras. Hon klättrar på väggarna vid vilodagar. Så satsar ni på tollare får ni vara beredda på att lägga ner mer tid än ni tänkt på aktivering/motion. Vid rätt linjer (problem med mentaliteten) är det väldigt trevliga hundar :).

Kötttbull
0

Har ni några förslag på en "smidig" hundras? Med smidig menar jag som t.ex en tollare eller BC fast som behöver mindre motion? Smidig i kroppen menar jag.

thea_thea
3

#4 Corgi! Smidigare än man kan tro

Herveaux
1

Hur ställer ni er till de mindre vinthundarna:
Italiensk Vinthund och Whippet?

// Harley

Kötttbull
0

#5 Kan de t.ex hoppa upp på stolar, sängar och soffor och sånt? Skulle vara smidigt om den kunde det haha :) #6 Har hört att de har väldigt stark jaktinstikt, och då min syster håller på med kaninhoppning mycket kanske det skulle bli lite jobbigt. Har också hört att man inte heller kan ha dem lösa. Har aldrig träffat en whippet/italiensk vinthund så vet inte hur de är, men vi får ta och kolla in dem. :)

thea_thea
1

#7 Absolut! Stolar kanske är lite svårt då det är så liten yta att landa på, och det är lätt att halka men alla corgis jag känner kan hoppa upp i soffor och sängar utan problem! Eller det skulle vara den 14-åriga corgigubben med artros, han kan inte sånt😉

Tindris30
0

saluki?

thea_thea
0

#9 Bära en saluki under armen?

jenmjao
1

Vill ni ha något i  "BC, tollar" stuk men utan den brutala motionen så kanske en sheltie? Eller finsk lapphund? Fast de lapphundar jag träffat är rätt skälliga. Finns ju även mittelspitz, japansk spets.

Gollums Fru
0

Vill verkligen inte förvirra era hundköpartankar, men jag har en hund på 25 kg strax över halvmetern och det är inte alls svårt att åka buss med honom :) Åker enbart buss med honom och om man vänjer tidigt så tror jag inte att det är svårare med en större hund än en mindre :P

Jasa nej saja!

Lizelda
1

Många av våra valpköpare har haft setter innan de köper en welsh och de har valt welshen för att växla ner. Welsh springer spaniel liknar settern en del men ligger ett antal växlar under, mindre pälsvård och dylikt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

taylor__lambert
0

Skulle tipsa om Welsh springer spaniel :) mindre pälsvård, lätt, trevlig och rolig hundras av de jag träffat.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Lizelda
0

Väldigt smidiga hundar, lämpar sig för både agility, besökshund och bara sällskap, perfekta till allt!

[Nalle-]
0

Har ni kikat på kooiker? :) Det är också en ganska aktiv ras, men med långa promenader och agility (lite beroende på hur mycket ni vill träna?) skulle säkert en sådan vara nöjd. Har hört att de kan ha lite knepig mentalitet men de jag har träffat har varit väldigt trevliga och stabila.

krikkan98
0

Släthårig jack russell terrier. pigga glada, energiska som virvelvindar som älskar lek men kan varva ner och mysa. Lättlärda och gillar och att arbeta. Lite jakt lust på små saker som rör sig men en trevlig hund.

Kötttbull
0

#13 #14 Vi hade en granne som hade en Welsh förut, och den var inte trevlig. Den attackerade våran setter när han bara var en liten valp, vilket har gjort att vi inte är storförtjusta i rasen. Det berodde säkert mest på grund av ägaren, som var en pensionär i rullator som inte riktigt kunde kontrollera hunden. #16 Vi kollade in kooikern för bara några dagar sedan faktist. :) Perfekt storlek och jätte söt. Dock verkar det lite osäkert att köpa en hund som mentaliteten är lite ostabil på, fast vi har ju heller inte träffat någon så de kanske är helt annorlunda i verkligheten. :)

Denna kommentar har tagits bort.
Lizelda
0

#18 Oj! Väldigt tråkigt att du träffat på en sån welsh, aggression är verkligen inte vanligt förekommande i rasen! Även hos de som bor hos skraltiga gamla gubbar med för lite aktivering

taylor__lambert
0

#19 va tråkigt att höra

Kooiker är en bra ras, tänkte skaffa det själv men har ändrat mig,  när jag pratade med uppfödare så är det nästan på stört de säger att mentaliteten inte är den bästa, något man måste jobba extra mycket på.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Belimas
0

Tänkte också på sheltie när jag läste texten, visst finns det problem med mentaliteten inom rasen men det går absolut att hitta vettiga hundar vad jag har förstått det som. Enklast är ju att höra sig för med någon som är insatt i rasen om den kan tipsa om bra uppfödare.

Sen finns det ju Cirneco dell'Etna, smidiga och lagom stora dock korthåriga. Pudel, mellan, kan säkert också passa. Den går ju att hålla nedklippt om man inte vill pyssla med pälsvård.

Kötttbull
0

Om man tänker utseendemässigt (endast för att jag är nyfiken, inte för att köpa hund baserat på utseendet) en ras som liknar BC/Aussies/Tollare i "formen" så att säga. Tycker att de är så oerhört vackra. :)

[Tuulikki]
2

Tänker också sheltie. Kanske mittelspitz eller japansk spets?
De är smidiga, roliga, lättlärda enligt min erfarenhet. Vissa har haft lätt till skall, andra har varit tysta🙂

luckysheltie
2

Även jag tänkte på sheltie. Pigga på det mesta, älskar att få vara med och perfekta till agility och trix! Om du vill så kan du ju titta in på www.sheltie.ifokus.se och www.sssk.org ☺️

Kolla in min blogg www.livetmedensheltie.blogg.se

Instagram: @luckysheltie

Medarbetare på Sheltie ifokus

Emellaya
0

Tänkte tipsa om två raser men det är svårt att hitta en ras som stämmer in på alla önskningar. 

Mellanstor och behändig ras med vänligt temperament, då tänkte jag tipsa om bedlingtonterrier. Vet inte om utseendet tilltalar, men jag tycker de är riktigt söta! Den är smidig och pigg på att träna, agility är perfekt. En sällskapshund som mår bäst när den får träna, lite liknande pudeln. :) Den är mjuk i temperamentet och terriern visar sig enbart när hunden utmanas. Den kan ha lite vakt så man behöver vara konsekvent. Pälsvård med klippning gäller.

Field spaniel är en spaniel med lugnt temperament som gärna tränar. Den kräver ingen direkt pälsvård, är medelstorlek och tar det lugnt den dagen det inte blir aktivering. Fielden har inget behov av att hälsa på främlingar. 

Kolla upp kromfohrländer också! Medelstorlek, aktiv sällskapshund och relativt ny ras. Kan finnas problem med mentaliteten så viktigt att hitta rätt kennel.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

fridarebecka
0

Corgi skulle kunna passa men jag skulle inte skaffa en tollare om jag inte ville ha en seriös träningshund.
Andra raser som ni kan kika på:
Sheltie(kräver mindre pälsvård än vad de ser ut att göra)
Whippet
Staffe
Papillon(kräver inte heller så mycket pälsvård som man kan tro)
Kromfohrländer

Dvärgschnauzer, australisk terrier och west highland white terrier skulle också passa men de kräver mer pälsvård.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Wenniz
1

Jag har själv Kooiker och jag skulle inte tipsa om rasen i detta fall. :) En väldigt speciell hundras och man måste vara väl påläst om hundspråk för att förstå en Kooiker rätt, detta är också en väldigt mentalt krävande ras som behöver att få jobba en hel del. :)

Whippet är en ras jag kan rekomendera varmt! Jakten ska man inte vara rädd för om man är intresserad av rasen. :) (Är själv whippetägare och är väldigt aktiv i flera hundsporter). :)

• Nederlandse Kooikerhondje -
Lona
2

Schapendoes eller PON kanske? Betydligt smidigare än de ser ut om man skalar av all päls :-) . Kika på till exempel toktassarna.com! Angående storlek på hund när man åker buss mm så tycker jag personligen att det är smidigast att antingen ha en LITEN hund, låt säga på max 5-6 kg, som man lätt tar i famnen även när man står upp eller en som är flera snäpp större, kanske från 15 kg och uppåt. Hundar någonstans däremellan tenderar att bli jobbiga (tunga) att ha i famnen när det är trångt samtidigt som de är såpass små att folk inte ser dem ordentligt eller inte bryr sig om att ta hänsyn om de är kvar på golvet. Lättast av alla hundar vi haft att åka kollektivt med var mastiffen på 80 kg, folk delade sig som Röda Havet när man kom med henne :-D !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com