Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1492 ggr
taylor__lambert
0

Vilken ras?

Jag har som tanke att skaffa en valp om något år eller så. Men vet inte vilken ras. Har kollat på Jaktgolden, Malle, Jakt cocker. Flatte, BC och kikat runt lite på andra raser, men vet inte vilken som passar, sista hands valet är bruks schäfer.

Söker en hund som lämpar sig för tjänst. Ska gå GU-F, sen patrullhundskurs, sen THU och sen den där extra hundförarutbildningen, sen är tanken att jag ska jobba civilt inom hemvärnet för kanske securitas eller G4S. Har inte riktigt bestämt mig där ännu och då ska hunden kunna vara med och jobba med mig. Måste ju också ha en hund för att kunna fortsätta utbilda mig eftersom jag måste ha en godkänd patrullhund.

Utöver detta vill jag också ha en hund som man kan köra agility, freestyle och lydnad med samt att den ska kunna koppla av utan att börja klättra på väggarna. Den ska också kunna funka ihop med min hund jag har nu som kommer betraktas som en "äldre herre" när jag skaffar valp.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

taylor__lambert
0

#tass

thea_thea
0

Flat!

taylor__lambert
0

#2 berätta gärna varför :) Jag älskar flats, vet en som håller på med narkotika sök atm, men känner mig osäker det där med cancern, hur vanligt är det?

thea_thea
0

#3 Finns, men enkelt att undvika! Om du vill kan jag PMa en kombination med arbetsvilliga snygga flattar, leveransklara 2016/2017🙂 Finns även en intressant kull sommaren 2016.

taylor__lambert
0

Ja självklart :) 2017 är nog mer aktuellt, då har jag mer tid för en valp

krikkan98
0

Försvarsmakten använder bruksschäfer och belgisk vallhund (malinois) och dom hundarna är perfecta till jobbet du ska använda. Och hundar som vill arbeta kan också köra agility, lydnad och rally m.m. Dessutom har golden ganska dålig mentalitet idag(men man jobbar med de problemet) och border collie är för "veka" som tjänstehund.

Sugar Mist
0

ACD, kelpie? Tuffa hundar som passar för det mesta :)

-

taylor__lambert
0

#6 ja, försvarsmakten har mest schäfer, och mest deras egen avlade schäfer variant. Schäfer är det sista jag vill ha. Och malle skulle vara något, men de verkar vara väldigt explosiva i allmänhet.
Har bara hört att exteriör golden ska ha kass mentalitet och inte jaktavlade, finns en jaktgolden kennel som har många individer inom hemvärnet, så det kan ju inte riktigt stämma.
Vet också några BC's som är inom hemvärnet, dock vallas dom regelbundet, är säkert därför de funkar.

#7 Australian cattle dog? Har kollat på den rasen förut… men känns inte helt som en hund för mig.
Kelpie hör jag fram och tillbaka om att dom inte kan slappna av.

krikkan98
2

#8 Har träffat en mallar (som används som tjänstehund) som är väldigt lung men låt han se en kong och han är hypnotiserad, superfin hund. Men man vill att en tjänstehund ska vara på och ha ett bra driv. Man använder malle till att söka minor i Asien och dom arbetar i alla förhållanden. Dom har ett stort driv att arbeta. Kom ihåg att en tjänstehund ska kunna bland annat försvara dig när någon t.ex hotar dog och dom flesta border collie inte kommer klara av att hoppa på och bita en skrikande man i armen. 🙂

Rias
2

Något att tänka på är kravet att patrullhunden ska vara minst 45 cm. Vilket kan vara svårt med tanke på jaktcockern.

Majken!
4

Ska hunden ha en chans att fixa L-testet och kunna godkännas som väktarhund kan du stryka alla förslag förutom malle och schäfer.

krikkan98
0

#11 De tror jag inte, L-test är inte så svårt om man har en stabil hund som är orädd och erfarenheter. De är större chans att de kommer gå bra med malle och schäfer men de finns andra raser som kan klara testerna. Personligen tycker jag malle men de går t.ex.  med labbe och golden om man hittar rätt hund, men nog finns de andra också. Men nu är de inte jag som ska ha hunden.🙂

Majken!
0

#12 Vilka andra raser får betyget lämplig för väktarbruk/polisiärt bruk än dessa två menar du? Jag har inte sett några retrievrar som väktarhundar, och skulle jag arbeta som väktare hade jag absolut inte valt den typen av hund eftersom det rent krasst kan kosta mig mitt liv.

krikkan98
0

#13 Om man ska jobba civilt vill arbetsgivaren inte ha en "typist polishund". Man brukar använda t.ex dobermann, labbe, aussie och blandrashundar. Man vill inte att dom ska sticka ut och bli igenkända som tjänstehundar. Eftersom människor som ser en schäfer förknippar de med polisen och är de lätt att undvika men en människan men en retriever, dom är ju så snälla så de spelar ingen roll.🙂

Majken!
0

#14 Pratar du verkligen om väktare nu? För det är vad min fråga gällde.

krikkan98
0

#15 Frågan är vilken hund som passar till tjänstehund i t.ex. hemvärnet civilt och som också kan tävla i hundsporter.

Majken!
0

#16 du har svarat på min fråga som gällde en väktarhund som ska klara L-test. Vi pratar om olika saker här.

krikkan98
0

#17 De är inte svårt att klara L-test. Jag har kollat på flera tester och en stabil hund med högt föremålsintresse och tycker om sin förare kan klara testet.

http://www.brukshundklubben.se/tjanstehund/utbilda-tjanstehund/ 
Enligt den här källan är de inget raskrav men de är vanligast med schäfer och malle.

http://www.brukshundklubben.se/tjanstehund/utbilda-tjanstehund/ 
Här kan man se vad de är för krav på hunden som tjänstehund.

taylor__lambert
0

#18 de länkar du hänvisar till går inte att öppna

taylor__lambert
0

För övrigt så finns det många hundar som klarar L-testet som inte är schäfer eller malle.

Jag vill ha en hund som jag även kan känna är rätt för mig och visst kan jag hantera schäfer, malle osv men det är egentligen inga raser som helt passar mig, retrievers och spaniels passar min personlighet mycket bättre. Dessutom är det mest narkotikasök jag vill ägna mig åt och där placerar sig jaktraserna bättre.

krikkan98
0

oj fast tvärt om 😟

taylor__lambert
0

#22 tack för hundvetts länken, den har jag aldrig sett förr :)

Majken!
0

#18 och #21, vad menar ni är att klara ett L-test? Det är ju en beskrivning av hunden. Menar ni att många hundar får betyget att de lämpar sig för väktartjänst eller polisiär tjänst, eller menar ni att de genomför testet? Jag förstår inte. Pratar vi om samma test?

Det är för övrigt en parentes, ska inte hunden användas som väktarhund i tjänst så behöver du heller inte de typerna av egenskaper. Om du vet att retriever eller spaniel passar så fortsätt kika där.

krikkan98
0

#24 L-test är ett test polisen utför för att bedöma hur hunden skulle fungera i tjänst. 
http://hundflocken.se/hundarna-2/dusty/resultat/l-test.html
Här är momenten i L-test

https://www.youtube.com/watch?v=0iQbVUt4FW0
Så här går de till.

Majken!
0

#25 Jag vet.

krikkan98
0

#26 Göra bra ifrån säg… de var lättare att säga klara. För de är ju ändå ett test. Om de går bra klarar man testet och. Om de går dåligt är de inte en hund som man vill ha i tjänst så de klarar man de inte. De är ju inte som BPH eller MH där man bara beskriver hundens personlighet/mentalitet. Man kollar hur hunden är i tjänst och om man inte "klarar" testet borde de inte bli en tjänstehund. 🙂

Lona
1

Men är inte L-test olika beroende på vad hunden ska användas till? Min labbe är "inofficiellt" L-testad med väldigt goda vitsord, hon gick med som testhund när nya bedömare eller vad det nu heter skulle utbildas. Det är ju stor skillnad på vad en narkotikahund hos till exemplet tullen behöver ha för egenskaper mot en polishund som kan ha helt andra arbetsuppgifter? Eller är det ett L-test för alla typer av tjänstehundar fast man bedömer olika bitar med olika tyngd beroende på vad hunden är tänkt till? Nikka som är en labbe skulle givetvis inte passa i någon form av skyddstjänst, däremot var tullen väldigt intresserade av henne som narkotikahund. Sorry för OT!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

krikkan98
0

#28 De är nog samma test och man bedömer hundens egenskaper. Man bedömer samma sak på varje hund för att veta hur just den hunden reagerar och på så sätt kan man se vilken hund som passar till vilket jobb. 🙂