Klippa klor på valp
Hej! Min snart 19 veckors valp bara skriker, försöker slingra sig iväg och ibland även hugger efter händerna när man ska klippa klorna. Jag försöker prata lugnt, inte hålla fast honom, hålla fast honom, muta med godis efter varje klippt klo mm men han är totalt livrädd. Så fort man behöver pilla något över huvud taget på honom så protesterar han. Vad gör jag? För detta funkar ju inte i längden och klorna måste ju klippas :/
Jag skulle gå till ett hundtrim och låta dom klippa klorna, för dom är det vardagsmat och hunden kommer vänja sig tillslut.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Testat att fila ner klorna?
Eller trötta ut valpen rejält innan? =)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du kan också låta valpen lukta på klosaen innan så att den inte tror att det e ngt farligt…
#1 Ja, det är väl det enda alternativet om jag inte lyckas själv. #2 Väldigt tveksam till att det skulle gå bättre, som sagt så vill han inte att man pillar på honom alls :/ Men jag ska absolut testa! :) #3 Det har jag också gjort, hjälper inte alls :(
Jag försöker lite då och då när vovven sover i knät eller bredvid att liksom pilla på klorna osv utan att klippa, och då går det allt som oftast bra. Men så fort man verkligen ska göra något så är det omöjligt.
om valpen reagerar så starkt så måste du backa tillbaka i träningen med att klippa, bara vänja hunden först vid att ta på tassarna lite då och då, titta bara på klorna, muta med godis, när hunden tillåter att du får titta och pilla på klorna kan du ta fram klosaxen och muta med godis och sen bara låtsaas klippa, nudda saxen på klorna och muta med godis, om hunden reagerar starkt på något steg måste du backa tillbaka ett steg för hunden är helt enkelt inte redo att gå vidare.
Tycker han om att bli gosad med?
Om han uppskattar sånt så passa då på att pilla lite med hans tassar och tår, plocka lite med öronen.
Vänj honom vid att det inte är världens undergång att bli hanterad, utan det är rätt så mysigt. Om han nu är den gosiga typen. 🙂
Som du fått tips om ovan så kan en klofil eller kloslip kanske funka bättre?
För vissa hundar är det enklare att ta sig igenom kloklipp om man bara tar en klo/dag, sen kunna öka till en tass under en klipp-session, och till slut kunna ta alla tassarna på en klipprunda.
// Harley
#6 Tack! Ska absolut backa lite och se vad det verkligen är som är hemskt. Misstänker att det är att man håller fast honom som är jobbigt (oavsett om han ligger bredvid på golvet så håller man ju fast tassen när man ska klippa). För likadant är det om man behöver plocka ur något från munnen tex, det är också fruktansvärt tycker han! Inte hålla fast.. #7 Jodå, det bästa som finns är att sova i mitt knä. Så jag försöker ibland att pilla lite å så och det kan gå hur bra som helst och ibland bara rycker han undan. En klo dag är ju ett alternativ för det tror jag att han hade klarat. Ska testa det också! :) Det finns alltså en speciell klofil? Har som sagt svårt att tro att det skulle gå lättare, men värt att testa :)
#8 Jodå, det finns. Jag köpte en till min förra hund som hatade klosaxen som pesten. Köpte filen på djuraffären, tror den kostade… 30kr? 🙂
// Harley
Jag brukar klippa klorna på min valp när han är trött och ge massa godis när han gör rätt (att han gör rätt kan vara att han bara sitter still i mitt knä) och så tar jag ett steg i taget. Ger godis och beröm när jag kan röra tassen. Testa att klippa i luften lite med tången och beröm honom om han är lugn då. Förstår att det är svårt att hålla kvar om han bits men var bestämd och visa att han BARA vinner på att vara lugn. Om det sedan går att klippa en klo så ger du mycket beröm och låter honom gå. Du kan ju börja med att klippa en klo i taget varje dag så vänjer han sig. Dessutom är det viktigt att du gör kloklippningen till något behagligt för hunden, gör det medans du myser med hunden och sen lite "diskret" försöker du hantera tassarna och beröm när han är lugn ;) Hoppas det blir bättre!
Jag håller valparna tills de slappnar av och klipper. Ju mer du strular och stökar desto mer kommer också din hund att strula. Lär den att bli passiv när du håller i den, det kommer du ha mycket nytta av.
Man kan låta valpen stå upp när man klipper klorna. Min hund vill inte ligga på rygg och de är de som inte är kul för hon. eller att någon håller i valpen medans du klipper klorna kan man göra tills hunden är trygg att klippa klorna. De är bara att vissa hunden att de inte hjälper att streta och kämpa, klorna klipps ändå. Men jag tycker inte att du belönar efter varje klo då du kan råkas belöna han för att kämpa emot istället för att vara still och de vill man inte. ge istället efteråt eller når valpen är stilla när du klipper, klicker är en bra metod om valpen är inklickad för då belönar du exakt rätt tidpunkt. Och att du klippa oftare för mer tränings tillfällen 🙂
#9 Ska kolla på en sådan faktiskt :) Tack för tipset :) #10 Tack för råden :) #11 Det har jag också försökt men han vill verkligen inte hållas fast. Men jag ska försöka ännu mer. #12 Att han ska stå upp har jag inte testat, det ska jag också göra :) Jag har även tänkt testa och se hur det går om min man håller i vovven medan jag klipper. För han blir något sånär lugn när man klappar honom längs sidan och pratar lugnt och det är ju lite svårt att göra om man är ensam. Jag försökte att bara berömma när han inte stretade emot eller när han inte skrek när jag klippte en klo. Men som du säger är det väl lätt att det blir fel. Ska tänka på det till nästa gång :)
Jag har klippt endel klor på hundar som har panik. Min metod fungerar inte för alla men jag tänkte dela med mig ändå. Det jag gör är att jag sätter mig på golvet med hunden på rygg mellan mina ben, får hunden panik här håll i den och klappa och prata lugnt. Sitt där till hunden slappnat av något och klipp sedan en klo. Gå sedan tillbaka att klappa om hunden börjat stressa upp sig igen men låt den inte åla sig iväg, var konsekvent och tar det en timme att klippa klor så får det göra det. Många hundar jag klippt klor på har fungerat jättebra på den här metoden och förstår efter ett tag vad som ska göras och att det faktisk är rätt mysigt. Det gäller bara att vara konsekvent med vilken metod man använder och inte ge upp efter 15min, det får ta lång tid om det behövs.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
#14 Tack! Jag gjorde faktiskt något liknande när jag klippte klorna sist. La honom på rygg och klappade längs sidan och pratade lugnt med honom. Så länge man inte klipper så ligger han jättesnällt, men det kanske är så man får fortsätta jobba.
Jag hade pillat på klorna (utan klosax) när hunden sov, även när den var vaken, hållt på och kollat på tassarna massa utan att klippa bara för att visa att jag inte alltid är sådär "klippa hemsk" sedan pilla med tassarna när klosaxen är närvarande. Sedan bara dutta klosaxen på klon,inte klippa och berömma när hunden inte får panik eller dylikt. Klippa en klo i taget kanske när hen sover och inte hinner märka (eftersom hen ska vara van vid att man nu pillar på klorna och tassarna hela tiden utan vidare anledning). Min mammas dvärgpudel är livrädd för att klippa klorna han är en 11årig snart 12årig herre som bits och ska ha sig, jag brukar räkna ner "ett, två åååååå tre!" det gör han mycket lugnare eftersom han har lite mer koll på vad det är jag gör. Har lärt han att klippa klorna så mycket så jag kan göra det nu utan vidare bråk :)