Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1988 ggr
Lexie82
2016-01-04 12:20
0

Länsstyrelsen?

Jag skulle behöva era råd..

Jag hjälper till att sköta en grupp på facebook där folk kan annonsera om att köpa eller sälja hundar. En person har nu anklagat en annan person för att missköta sina djur, och jag vet inte hur jag ska hantera det. Normalt tillåter vi inga såna "varningar" eftersom det oftast saknas bevis och det är alldeles för vanligt att såna spridningar är rena lögner. Den anklagade hävdar att det är lögn och att hon är utsatt för "häxjakt" medan den som anklagar hävdar att det finns bevis hos länsstyrelsen.

Hur kollar man upp om en person fått anmälningar/dom på sig?

[Anata]
2016-01-04 12:29
1

Du kan pm den som "anklagar" och be om information om den "utpekade!" om du kan få reda på namn och ort på personen kan du alltid vända dig till www.upplysning.se och kolla efter person nummer sen ringer du Länsstyrelsen i den tillhörande län som har hand om den kommunen som den utpekade bor i. 

Då får du veta allt de där. Jag vet om att jag varnar själv för en familj som kvinnan i huset har djurförbud och när man läser anledningarna varför lider jag med djuren. Tyvärr visste jag inte detta när jag bodde och umgicks med denna kvinnan och hon är jagad av flera personer. Men men. 

Jag hjälper dig gärna om du vill ha hjälp att få fram den informationen då jag älskar sånt här :P Vet inte varför men de brinner i mig när de kommer till barn och djur.

VildaVittra
2016-01-04 12:44
0

99,9 % av gångerna är det rent skitsnack på nätet, skulle det nu ligga ett ärende hos länsstyrelsen, så kommer de ta itu med det. Folk på nätet ska inte agera bödel eller jury. 

Jag har anmält folk på nätet för uppenbara felaktigheter i sin hållning där de trots mina raka med vänliga påpekningar inte tagit åt sig och gjort något åt det, utan börjat gorma på mig att jag är "dum i huvudet". Det har varit saker som att de tagit ungar för tidigt från modern osv. Men jag vill först försöka lösa det själv så de slipper hamna i register pga deras okunskap om lagstiftningen, kan man lösa saker privat är det ju det bästa för alla.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Lexie82
2016-01-04 12:56
0

Tack för svar.

#2 Precis, det är ofta rent skitsnack. Någon som blivit osams med någon och börjat sprida skit, eller någon som inte vet vad de pratar om och sedan överdriver sina misstankar och kallar dem fakta. Sådant kan förstöra livet för någon som antingen inte gjort något fel eller som begått något fel av ren okunskap. Det är farligt med folk som automatiskt tror på allt som sprids på nätet..

#1 Försöker hitta henne där med hjälp av den info som finns på facebook, men får inga resultat.

Em_
2016-01-04 14:15
0

Om inte annonserna är konstiga ser jag ingen anledning till att ni ska behöva göra något. Tycker det är upp till köparen att se till att de får se djuret i sin hemmiljö och avgöra om den är okej eller inte. Vad är nästa steg tänkte de, att ni ska sköta kreditupplysning åt säljarna?

Lexie82
2016-01-04 14:44
0

#4 Det är lite så jag tänker, att det är upp till köpare/säljare att se till att djuren kommer ifrån bra miljöer och hamnar i bra miljöer.