Hundar iFokus

Hundar

Etikett: debatt
Läst 1107 ggr
rasmussonsara
0

Alla är inte lämpade att ha hund

Jag vill gärna höra eran åsikt i detta, då min egna är väldigt stark. Vi har haft hund sen 2010 & redan då började en familj vi känner fundera på att skaffa hund. Denna familj är en otroligt aktiv & framförallt spontan familj. De är ofta ute på långa promenader (minst 2),  kan på tisdagen boka en resa till spanien på torsdagen. Barnen 18 & 16 går i skolan, jobbar, tränar, är med kompisar - helt enkelt väldigt aktiva. Mormor i familjen har haft hund som dom umgåtts med mycket. Nu har denna familj tingat en valp. En Bichon Frise valp. För mig är detta helt fel. Nu kan jag inte mycket om just den rasen men för mig ska denna familjen OM dom ska ha hund, ha en större hund som orkar hänga med i tempot & på alla långa promenader men lika gärna kan spendera en hel dag framför tven hos hundvakten (mormorn?) när dom är på semester. Vad anser ni om detta. Jag som känt denna familj sen vi var små (jag är 19) tycker inte att detta är rätt hund för dom & jag är tveksam på om det verkligen är rätt djur för dom. Men jag har en ganska stark åsikt i ämnet överlag & vill gärna höra era åsikter. Mina föräldrar & syster tycker inte jag ska bry mig, att det är deras val & så. Men jag känner inte att detta är rätt. De har dessutom vart hundvakt åt vår hund (tollare) några gånger & det funkar jättebra med föräldrarna men jag tycker inte att barnen förstår det här med att ha hund med gränser & lydnad osv då de inte kunnat säga ifrån till min hund. Men som sagt har jag en stark åsikt & vill gärna höra era synpunkter.

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

VildaVittra
10

Varför skulle en bishon inte kunna följa med på långpromenader? Jag vet vavvor som har fjällvandrat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jenmjao
10

Att det inte är rätt ras? Nu är det väl du som är lite dömande emot raser, du kan ha en bichon som hänger med på allt, även en Chihuahua och andra småraser. Man behöver inte köpa en stor aktiv ras för att man är aktiv? Hundar blir vad man gör dom till. Själv har jag en "stor aktiv ras" som är otroligt lat och hellre ligger inne och myser än går långa promenader varje dag.

rasmussonsara
0

Då jag inte kan rasen överhuvudtaget vill jag ha andras synpunkter på detta ;)

Om man bortser från rasen då den kanske verkar vara mer aktiv än jag trodde (?) känns de fortfarande inte som familjen ska ha hund.

// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara 

VildaVittra
5

#3 Om de är helt olämpliga hundägare, varför lämnade du då din egen hund till dom och skrev att det funkade jättebra? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jenmjao
5

#3 Om dom reser bort på impuls och sedan nu bestämt sig för att köpa hund får dom väl ändra sitt beteende lite efter hunden. Men reser dom bort en gång om året eller kanske två och lämnar den hos en bekant är det inte hela världen, väldigt många som gör så.

reverse
1

Den lilla hunden kommer orka hänga med. Min lilla dvärgpudel (kan slutmätas toy, hon är precis på gränsen) hänger med på samma aktiviteter som min australian shepherd och hon är inte tröttare vare sig under eller efter aktivitet. Däremot behöver hon det inte på samma sätt som min aussie. Alla är förstagångshundägare någon gång och kommer göra misstag, inte tänka på allt osv. Det kan också vara en helt annan sak att säga till någon annans hund, jag skulle inte vara bekväm med det om jag inte fått väldigt specifika instruktioner. Alla vill inte heller samma sak med sitt hundägande, många människor har en avslappnad attityd och känner inte att det är viktigt att hunden kan saker som är helt självklara för andra, inkluderat vad många anser höra till "god uppfostran". Runtom mig tycker man det är mysigt med hundar som är glada och hoppar för att hälsa och således får deras hundar såklart göra detta, medan jag absolut inte vill att mina gör det. Och ja, det är deras val. =) De låter inte som en familj som kommer att missköta sin hund och skulle vara olämpliga att inneha djur på så vis.

//Lina

Lunatic
1

Ser inga som helst problem med att skaffa en sällskapshund trots att en lever ett aktivt liv. Små hundar av sällskapstyp är ofta väldigt anpassningsbara och kan klara lugnare, mindre aktiva liv, men också aktiva liv fulla med långpromenader och aktivering.
Det där med att deras barn inte kunde säga ifrån ordentligt till din hund kan mycket väl bero på att de inte känner sig bekväma med det. Jag vet många som har noll problem med sina egna hundar när det gäller att t.ex. sätta gränser, men när det kommer till andras hundar blir de osäkra och låter då hellre bli.

LinaK
1

En bichon frise blir lite vad man gör den till. Dom kan vara väldigt aktiva inom hundsporter och klarar av mycket aktivering och långa promenader :) Samtidigt som dom klarar av att slappa i soffan med matte/husse. Så det behöver inte alls vara fel ras för dom :) Jätte svårt för mig att sitta här på ett forum och säga att en viss familj inte ska ha hund när man inte känner dom. Man får ju hoppas att dom tänkt igenom beslutet ordentligt :)

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Arashi
0

Tycker heller inte de låter som att de skulle vara något problem, så länge de är en frisk ras (inga andnings problem, extrem exteriör mm) så är hundar precis som människor: får dom chans att bygga upp kondition och muskler så är de inga problem för en mindre/lite lugnare ras att hänga med på långa promenader  och ett aktivt liv 🙂Angående om dom är passande att ha hund vet ja inte, eftersom ja inte känner dom 😛, men alla är vi nybörjare i början, är man bara lite intresserad så kommer dom också hitta sitt sätt.🙂

Lexie82
5

Varför anser du inte att familjen ska ha hund? Har aldrig hört att någon tyckt att en familj varit FÖR aktiv för att ha hund. Att barnen (som väl snart ändå flyttar hemifrån?) inte kan säga ifrån till hunden verkar också lite konstigt som skäl.

Sådant lär man sig väl med tiden? Det finns ju hundkurser att gå om man har bekymmer, men jag anser inte att ALLA i en familj behöver stå för uppfostran heller. Jag krävde till exempel inte att min 6-åriga bonus son skulle ha full lydnad på min schäfer.

För mig låter det som att den här familjen verkar passa mycket bra som hundägare.

Em_
0

Det är stor skillnad, speciellt för det "lätta" raserna, på vad en hundarna behöver för att fungera i vardagen och vad de klarar om de hålls i bra kondition. Minimibehov och maxkapacitet är helt olika saker. 

Sen är det inte lätt att göra allt rätt när man har hand om en hund någon enstaka gång. Har man inte så mycket erfarenhet måste man få en chans att växa in i rollen som hundägare. Förhoppningsvis inser barnen hur viktigt det är med uppfostran när hunden finns där dygnet runt.

fridarebecka
0

Själv håller jag inte alls med om det du skriver TS, personligen tycker jag att Bichon frisé är en perfekt ras som första hund för en spontan familj, bara för att familjen är aktiv så behöver de inte skaffa en aktiv hund. Har de dessutom funderat på hund sen 2010 så vet de nog vad de gett sig in på, angående att de blir låsta och så, eller man kan ju åtminstone hoppas det.

Min familj brukar vakta en shih tzu vars familj reser mycket och som dessutom är väldigt aktiv, dom ville ha en sällskapshund och inte en träningshund och då känns ju deras rasval rätt. Sen har vi min syster som är väldigt aktiv och springer lopp på sommarhalvåret, hon köpte en Old english bulldog eftersom hon inte för tillfället vill ha med sin hund på sina milslånga löpturer.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[tk1971]
0

Jag tror nog att en bichon orkar hänga med. Men sen blir man ju onekligen lite låst med vilken hund som helst. Man måste lära sig att planera framåt. Spontana resor med avfärd nästa dag funkar nog inte så bra.