Skor/kängor i vinter?
Vad har ni på fötterna när det blir riktigt kallt? Jag vill ha ett par skor/kängor som håller värmen trots att man inte går så snabbt eller t.o.m. står still. Ska man pulsa fram i snö i skogen så går det ju inte så snabbt. Inte heller om man sitter och fikar med sin hund i vinter :)
Eftersom det ofta blir slaskigt (snö och tö om vartannat) på vintern vill jag helst att de ska vara vattentäta också.
Jag har funderat på Muckboots men de verkar så tunga. Finns en del vandringskängor som också verkar bra men de är ju ruskigt dyra. Är det värt pengarna?
Än så länge har det varit ganska blött och milt så jag har haft vanliga gummistövlar ute i skogen, men dels är de ganska tunga, dels börjar det bli alldeles för kallt.
Så alla tips på bra hundförarskor i vinter tas tacksamt emot!
Jag har ett par salomonkängor som är supervarma. Det är helt klart de varmaste skorna jag någonsin haft. Man kan vara ute och promenera i -20-30grader och ändå vara varm om fötterna när man kommer in. Detta blir min tredje vinter med dessa och jag är hur nöjd som helst. Min syster köpte likadana och hon älskar sina lika mycket som jag älskar mina! Hon har också hund och det är riktigt skönt att kunna gå ut och promenera när det är kallt utan att behöva frysa om fötterna. Man bör dock ha ett par lite mindre varma vinterskor också, jag blir då alldeles för varm om fötterna om jag går med dom när det inte är särskilt kallt.
http://www.sportamore.se/produkt/37096-salomon-snowtrip-ts-wp-w-w-svartrosa
Här hade de dessutom nedsatt pris på samma sko, väldigt prisvärd!
Definitivt värt att lägga pengar på ett par rejäla vandringskängor! Jag köpte ett par när vi skulle vandra i fjällen i somras och de funkar bra både vinter som sommar. Vet inte hur det funkar, men de blir inte för varma på sommaren men på vintern så håller de fötterna varma och goa! Sedan är de dessutom sköna och stabila att gå i. Sköter man om dem så håller de i 10-tals år dessutom så på det sättet blir de inte så dyra ändå. De jag har är av märket Hanwag och kostade 3000 kr.
#1 Bra tips, jättebra pris ju!
#2 Var rädd att det skulle bli svaret ;) (värt att lägga pengarna alltså). Säkert är det så, känns lite saftigt att köpa så här före jul i alla fall.
Men kom gärna med mer input!
Kommer inte på vad jag har just nu då de är nerpackade i låda än, men jag köte ett par bra varma sköna ett ridmärke vet jag att det är o de klassas någ som stallskor mer men är som kängor :)
jag har graninge kängor! bästa investeringen någonsin! dom är värd varenda liten krona!
Jag har ett par Icebugs, modell: Sorix BUGrip2.0. Tror att jag betalade runt 2000 för dom. Inte alls så dyra. SÅÅ sköna. Jag kan gå i timmar med dom även när det är riktigt kallt. Har haft ett par salomon, muckboots och gore-tex men har inte vart lika nöjd med dom som med Icebugsen.
Medarbetare på brukshundraser.
Jag köpte ett par IceBugs (Ivalo-L Bugrip) förra vintern och det var mitt bästa skoköp någonsin
Väger nästan ingenting, varmt om fötterna trots att dom inte är tjockt fodrade och halkdubbar under - och väldigt, väldigt sköna.
Skulle dock gärna vilja ha Cortina modellen med framöver (nåja - kanske nästa vinter) då skaften är högre. Bra om det är mycket snö ute.
#6, 7 Icebugs verkar ju väldigt bra på så vis att man slipper halka i dem och det lockar mig väldigt. Är som en gammal tant som halkar hela tiden på vintern…
#5 Är det Graninges typ vandrings/jaktkängor du har?
#8 japp! :) med högt skaft.. Bästa skor jag någonsin har ägt!
Eftersom jag verkligen avskyr att halka (och därför går och spänner mig och halkare lättare….) så tänker jag nog köpa ett par Icebugs nu och så får det bli ett par lätta vandringskängor till våren. Även om jag är sugen på alla skorna som ni tipsat om!
Ni som har Icebugs, är de normala i storlekarna? Har läst om flera som varit tvungna att gå upp (minst) en storlek.
Jag kan absolut inte säga att IceBugs är små i storlekarna. Jag har problem med nersjunkna fotvalv och behöver egentligen rätt breda skor - men IceBugsen fungerar bra med normal storlek. Jag provade visserligen två olika modeller och bara den ena satt perfekt på mig, men det handlade endast om att den ena var något smalare i modellen. Jag kan även ha tjockare sockar i mina som är i min normala storlek.
Jag skulle gärna vilja ha fler par i olika modeller. Finns ju mer kängliknadne IceBugs med - men det kostar som sagt
Mina är inte riktigt för vatten-snö-slaskväder pga dragkedjan ovanpå foten, utan mer för torrsnö-väder.
Det tog en vecka ungefär när jag köpte dom innan jag vågade lita på broddarna helt (hade trasigt knä då) men jösses så skönt det är att bara kunna traska iväg utan att behöva brys sig om fötterna ska åka iväg på en isfläck eller inte - man går stadigt pga broddarna. Det enda är bergshällar - där får man tänka sig för lite.
Jag fick gå upp en storlek på mina icebugs.
Medarbetare på brukshundraser.
En fråga till er :) Jag har jätte dålig blodcirklarion i fötter o händer detta pga jag har förfrusit dom för många gånger (pga kalla stall o långa dagar i stall). Men jag undrar är era sko tips de varmaste skorna eller mer varma och bekväma? ni kanske fattar vad jag menar ;) Sen vilka vantar kan ni rek, jag har vart o köpt några på intersport o de var inte så billiga men fasen trots dessa så får jag isfingrar iaf :-(
#14 RedMonsters har ju Icebugskängona som heter Sorix och när jag kollade upp dem så stod det att de ska klara -40 grader! Jag har inte själv prövat dem men det verkar ju hyfsat varmt :)
Är också nyfiken på bra vantar. Jag tycker att Hestra gör bra handskar men nu har jag slarvat bort dem och behöver köpa nya. Kanske någon kommer med ännu bättre tips.
Man kan ju också köpa tunna handskar av t.ex. merinoull att komplettra med inuti en tjockare handske. Den här typen menar jag: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SMARTWOOLLINERGLOVE
15 tackar då ska jag åka o prova såna skor i helgen :) Är de sköna så åker dom med på min lilla önskelista, tack även för vanttipset ska spana även på dom 
#14 Skor beror för mig till största delen på vad man ska göra men givetvis också en del på vädret. Men det är stor skillnad på att röra sig och att vara mer stillastående. Min karl som jobbar ute har till exempel ett par skor med "frysgaranti", de lovar att hålla värmen ner till -50 och gör de inte det får du lämna tillbaka dem. Dom är jättevarma och sköna, man fryser absolut inte, men jag skulle aldrig ta på mig ett par sådana om jag skulle ut och gå en promenad till exempel.
Jag brukar ha tunnare ullvantar först och sedan ett par vatten- och vindtäta över, typ galonvantar. Kör lite olika tjocklek på de översta vantarna beroende på hur kallt det är.
Alltid ull (eller syntet) direkt på foten när det är kallt också, har man vanliga bomullstrumpor innerst håller man värmen sämre och blir lättare fuktig, precis som på övriga kroppen.
Sen finns det ju både hand- och fotvärmare också. Kolla här till exempel
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Sen 2 vintrar tillbaka har jag haft ett par fynd skor/stövlar med broddar som går ta av och byta. Vill gärna tipsa er om dessa då dom håller mina fötter varma i flera timmar Polarcat boots.
Det finns broddar att köpa http://www.stooks.se/se/art/extradubbar-till-polecat-icetech-metall.php
Tänk på att dessa broddar inte fälls in och kan bli halt om man går in i butik, men varma sköna är dom så vill tipsa Er som har barn står i pulkbacken eller Ni som får som jag lätt frusna fötter/tår 😉