Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4079 ggr
tulinia
0

revben från vildsvin

Jag är jätteförvirrad när det kommer till ben, jag vill att Felix ska få ordentliga ben att tugga på, speciellt som han är i en väldig bitperiod nu. 
Men jag kan ingenting om ben och jag är livrädd att han ska råka illa ut pga min okunskap. Men är det då bättre att inte ge ben alls?

Märgben säger vissa, och vissa säger att det ska man absolut inte ge för då biter de sönder tänderna..
Regeln om F ben har förändrats har jag också förstått. Det är OK att ge ben från F djur om djuret inte var gammalt när det slaktades och om benet inte är tillagat. Stämmer detta?

Men om jag tex går på affären och köper ett ben av en gris, vi människor ska inte äta råa delar av grisen pga risken för smitta. Är det inte samma sak för våra hundar då?

Och nu till min huvudfråga ;) 
Min mammas man sköt ett vildsvin och nu har han massa revben i frysen. Svinet var max 2 år gammalt (den hade bytt färg men var väldigt liten så jägarna i byn är otroligt oense om det var en fjolårskulting eller 2 år)  Kan jag ge Felix ett revben att gnaga på? 

Tacksam för svar, väldigt nojjig matte ^^

Otroulig
0

Fläsk börjar på F. Det handlar om att benet splittras och blir vasst. Ben från ko eller älg  går bra :). Åh förlåt nu ser jag vad du skriver om F regeln.  Jag visste faktiskt inte om det. Jag har inte hört att yngre djur skulle "segare" ben.

Medarbetare, Law Of Attraction iFokus

tulinia
0

#1 jo det är vad jag har hört också, men sen läste jag att på  unga djur har inte benet blivit så hårt än och är mest brosk. Regeln om F djur kom till när det var gamla grisar och höns som slaktades och då är benet stenhårt.  Men du tror inte detta stämmer? Jag tycker att det är så knivigt med ben ><
Jag ska se om jag hittar länken.

Edit: Jag hittade den http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/artiklar_hunden_ge_ben.html

VildaVittra
3

Alla otillagade ben kan hundar äta. Svårare än så är det inte. 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tulinia
0

#3 haha jag tycker att det är skitsvårt 🤪är så himla osäker. Logiken i mitt huvud säger att det du skriver är helt rätt, varför skulle de inte kunna äta ben? Men magkänslan är livrädd för att jag ska skada hunden. 
Är jag årets fegaste matte kanske?

hemul
1

Vill du inte ha vildsvinsrevbenen så kan du skicka dem till mig. Jag offrar mig!😛

F-regeln är gammal och gällde som jag uppfattat det kokta ben som man inte ska ge ivf. Det enda jag tycker det råder delade meningar om nu är om man kan ge hunden bärande ben (rörben) eller inte, just p.g.a. det där med risk för tandskador.

tulinia
0

#5 haha om inte hunden får dom äter jag upp dom ;) 

Vet du vilka ben som räknas som bärande? Jag läste på en sida att det var rörben, revben och svans (?) Tycker att det låter jättekonstigt…. Funderar starkt på att gå en jaktkurs för att lära mig mer om djur och ben!

Sugar Mist
1

Ge du revbenen, ingen fara som helst :)

-

Lona
0

Det enda jag tänker på med just vildsvin är trikiner - men om resten av grisen gått till människomat så borde väl det vara kollat? Annars så hade jag absolut gett (råa) vildsvinsrevben till hunden!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

tulinia
0

#7 tack
#8 yes grisen är trikinfri, jag ringde å dubbelkollade i morse! (man vet aldrig med förvirrade föräldrar ;)

Om ca en vecka kommer bilder på Felix när han får sitt första vildsvinsben, då åker vi ut på landet 😍

hemul
0

#6 Tror du jag hade tänkt ha dem som hundmat då? 😃

LindaBlue
0

Bärande ben är det som djuret står på, då det bär upp djurets vikt och blir superhårt, därav att de kan vara för hårda för tänderna, det är alltså oftast märgbenen det gäller. Revben och svans är inga som helst problem. F- ben är som sagt inte heller någon fara, men alla ben ska alltid ges råa, tillagas de får de en annan struktur, och riskerar att splittras och ge supervassa hårda flisor. Det finns väl en barf- sida här på iFokus, gå gärna med där och läs mer, det finns även grupper på facebook.

hemul
0

Sorry tulinia. Missade att du frågade, men du fick ju svar ändå. 🙂

Changrila
0

Ben som är tillagade ska aldrig ges, oavsett djurslag! Tillagade ben splittras lätt på ett sätt som gör dem väldigt vassa och när hunden väl får ner dem i magen blir de lätt som cement istället för något lättsmält. Och ja, märgben innebär stor skaderisk.

Revben och nackkotor är utmärkt hundmat och hundar är mycket(!) tåligare när det gäller eventuella smittor än vad människor är. Men av både pga djurskydd och smittorisk är det bäst att bara ge kött från svenska djur. Sverige har generellt mycket, mycket friskare djur än de flesta andra länder och Sverige använder mycket mindre antibiotika till slaktdjuren än vad andra länder gör.

Gris, vildsvin, kyckling, häst, lamm, kanin, ko, älg, rådjur, hjort m.m. Allt går fint att ge, så länge det är rått. Själv väljer jag dock att inte ge gris och kyckling just pga djurhållningen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

Jag kommer nog också att välja bort kyckling av samma orsak. Äter det sällan själv också av samma skäl och att jag faktiskt tror att det, tvärtemot vad man försöker få oss att tro, är dålig mat, just p.g.a. uppfödningen. Antibiotika, syntetiska proteiner i fodrer, hög halt omega-6 o.s.v. - vem behöver sånt?

lizton
0

Pseudorabies kan drabba vildsvin och grisar. Finns troligtvis inte i Sverige, men om ett smittat vildsvin kommer över gränsen från något annat land så kan smittan spridas. Dödligheten är 100 % om viruset drabbar hundar. Aujeszkys sjukdom är ett annat namn på pseudorabies. Jag tror inte att du behöver oroa dig. Läs om du vill. 

Artiklar:

http://www.atl.nu/lantbruk/virus-hos-tyskt-vildsvin

http://epaper01.mmd.net/reader/?issue=11150;2aa77427f340f16f9367ec105f9c54eb;72

http://www.sva.se/djurhalsa/epizootier/aujeszkys-sjukdom1

tulinia
0

#15 tack!