Valp och nyår
Detta är första gången jag har valp och dessutom kommer nyår, så vet inte riktigt hur jag ska göra på nyårsafton. Ska jag bara göra som vanligt, ut och kissa vid 21-21.30 och sen gå och sova eller ska jag låta honom vara uppe och vaken? Han sover i en bur inne i ett mörkt rum utan fönster. Vi var ute i går kväll när det small lite, vid första smällen tittade han upp så som han brukar göra när något låter som han inte är van vid, men sen brydde han sig inte alls. Vad kan vara bäst att göra? Jag kommer vara ensam på nyår med vovve och barn, så här kommer det vara väldigt lugnt.

Gör som du brukar och när det smäller gör du inget väsen av det, på så sätt påverkar inte du honom . Verkar han bli orolig eller typ rädd, säg bara till honom som du brukar göra när han blir stökig av andra saker. Ju mindre du reagerar och gör annorlunda desto mindre risk att han blir en av de stackars rädda hundarna eftersom han redan verkar strunta i oljudet.
Lycka till!
#0 Inte instängd i buren väl? 😉
I år är Navis första nyår med. Vi kommer gå låååång promenad på dagen, aktivera lite på "förkvällen" vid 19.00. Sen så kommer vi titta på TV lite extra högt under tolvslaget. Och inte reagera själva när det smäller :) Hon har inte reagerat på smällarna än iaf, så vi får se!
Om jag drar för gardiner och stänger in mörkt och sånt så är jag rädd att hon fattar att nåt är fel. För det är inte vår vanliga rutin så då blir hon nog lite alert på att något kommer hända.
@adventuresofnavi | instagram
Förra året när vår hund var valp gjorde vi inte ett skvatt annorlunda utan vi låtsades inte om smällarna och det gick hur bra som helst. 🙂Hon brydde sig inte det minsta utan sov igenom de värsta omgångarna runt 12-slaget.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Vi brukar sätta på teven åt vår hund. Inte för han ska kolla på teve utan för han inte ska höra ljudet från raketerna.
En tid utan en häst är bara en väntetid 
Då gör jag som jag brukar! Sova vid 21.30 och skulle han reagera så är jag vaken så jag hör honom iaf :) Jag själv kommer vara lugn som en filbunke, vilket jag även var igår när vi var ute när det small. Tack för svaren! :)
MIna hundar är helst där jag är oavsett tillfälle och får vara det som vanligt även nyår. är hemma och dom brukar ligga och sova i soffan hos mig - så även valpen. Vi går troligtvis och lägger oss före tolvslaget och ligger där misslyckas med att sova när kriget bryter ut - men hundarna brukar ändå inte röra sig när det brakar loss, utan ligger och vilar tills det lugnar sig något. Sen somnar dom.
Någon som kan ge mej ett råd? Jag har en valp på 10 v. och ska ev. fira nyår med en hund på 7 år som är lite rädd för raketer. Är det risk att den äldre hunden skrämmer vår valp så den också kommer bli rädd i hela livet? Är det någon som provat att träna en äldre hund med en cd med raket ljud, fungerar det?
#7 - det kan smitta av sig och det behöver inte göra det. är det en hund som blir riktigt rädd så skulle jag hålla mig valp från den, men grunden ligger i valpens egna gener.
#7 #8 Min kusin som jagar skottränar sina hundar genom att sätta valpen bland flocken, och så smäller dem av några skott. Då spanar valpen på flocken och ser hur dem reagerar. Reagerar inte flocken lär sig valpen att denne inte heller ska reagera 🙂
Så jag hade nog inte satt ihop min valp med en skotträdd hund.
@adventuresofnavi | instagram
Tack! Då ska jag fira själv med min valp.

Hur gick nyårsafton för er? Hoppas ni hade det lugnt och att din valp var cool :)
Våra 3 valpar var oberörda, precis som de 4 vuxna hundarna i flocken. Då bor 2 vuxna och 1 valp utomhus.