Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2795 ggr
Klickertok
0

"aktiv sällskapshund"

Skulle vilja ha hjälp med att hitta vilken ras som passar mig. Jag gillar inte termen aktiv sällskapshund egentligen eftersom den är så generell, men det är väl egentligen det jag söker.

Jag vill ha en hund i större format, 50 cm och uppåt.
Det jag gör just nu är mest shaping, lite trickträning/moment till freestyle. Alltså är jag inte superintresserad av någon formel 1 i hundformat utan jag vill ha en som kan slappna av, hänger med på det som erbjuds och kräver inte mental stimulans varje dag. Tar hellre en hund som "inte gör något" än en som kräver att man konstant är på tårna.

En egenskap jag värderar väldigt högt är att hunden är förarbunden/vill inte ha en hund som kutar iväg så fort den är lös tex. Gärna ganska lyhörd.
Har varit inne på Collie (både kort och långhår) men har inte träffat tillräckligt många individer.
Annars gillar jag allt från Engelsk mastiff till Rottweiler osv

Finns den? Kan såklart tumma på vissa saker, tar som sagt hellre en lite latare hund som kanske inte är lika lyhörd om den passar på andra sätt

Catta-
0

Hur känner du för pälsvård? Jag har en storpudel och hon passar bra in i din beskrivning.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Klickertok
0

Är inte så superintresserad av pälsvård :P
Jag kan tåla att borsta ofta, men den vård som även en nerklippt Pudel verkar behöva är inget jag skulle orka tror jag

Herveaux
1

Kan Eurasier vara något att kika på?

// Harley

Klickertok
0

Ska kika på dem!

Johgud
0

Jag tänkte på en labrador (dock inte jakt)

krikkan98
0

Jag tänker en barbet :)

[Nalle-]
0

Långhårig collie tror jag kan vara ett alternativ, de kan dock dras med en del rädslor så se till att träffa många släktingar till din kommande hund innan och sätt dig in i MH/BPH. De korthår jag träffar på är riktiga krutpaket och vill jobba mer än vad det låter som att du kan erbjuda (baserat på ditt inlägg). Collie är ju brukshundar och räknas fortfarande till den kategorin även om särskilt den långhåriga avlats mycket mot sällskap. 

Rottweilern skulle jag säga är en av de mest krävande brukshundarna, funderar du på en rottis så tänk över vad du verkligen kan erbjuda och prata med folk som äger rasen så du kan bilda dig en uppfattning om vad de kräver. 

Mastiff är jag dåligt insatt i, men det är inte första rastypen jag tänker på när jag läser trickträning. 

Håller med #1 om att en storpudel hade kunnat vara något - men vill du inte hålla på med pälsen så är det klart att den går bort. Även en kortklippt Pudel kräver ju lite pälsvård. Labradoren tror jag också på, pigg och förarbunden :) Eller berner sennen? Lugn och trygg men dras tyvärr med en del sjukdomar. Eller en spaniel, tex welsh springer spaniel. Tycker de verkar väldigt trevliga som "aktiv sällskapshund" men de faller lite på jaktinstinkten.

thenewbreed
0

Jag tänker på min flatcoated retriever, men de behöver betydligt mer aktivitet än vad du beskrivit. Men de är en Aktiv Sällskapshund skulle jag vilja säga. Inga problem att slappa i 3 dagar men jobbar hellre. Säger aldrig nej till jobb/träning. Han är förarbunden som få och har enda sedan han var liten 8 veckorsvalp kommit på inkallning. Otroligt lättlärd och har envisheten att verkligen förstå vad jag menar när jag ska lära in ett nytt beteende eller kommando. 

Golden retriever kanske inte är lika aktiv som flatten, speciellt de utställningsavlade. Så en sådan kanske kanske passar. 

Men jag skulle köra på en vanlig sällskapshund för lite trickträning gör inte så mycket för en aktiv sällskapshund.

Eller jag tänker i alla fall att en aktiv sällskapshund behöver får jobba 1-3 gånger i veckan med kanske spår, agility eller någon annan aktivitet som tröttar ut dem och sen utöver det ordentligt med promenader. Och där i mellan en del små mentala träningslekar som gömma godis i huset osv.

Medarbetare på bildredigering! :)

Klickertok
0

#5 Tyvärr är jag allergisk mot labradorers pälstyp så det går bort :) Sen är jag inte helt förtjust i deras mentalitet heller. Har träffat ett 50-tal nu när jag jobbat på hunddagis och det är verkligen ingen ras (gäller alla retrievers) jag skulle trivas med :)

#6 Barbet ska jag kolla på!

#7 Ja exakt, det är rädslorna som får mig att tveka där. Det känns lite som en chansning hur noggrann man än är där.

Haha nu kanske jag var lite otydlig i mitt första inlägg :P Jag är inte totalt inaktiv, jag vill som sagt köra freestyle och shapear mycket och glömde nämna nosework. Däremot vill jag inte ha en hund som kräver så mycket mer än så mycket mer än så. Så den blir ju inte utan sånt i en hel vecka ibland, utan det kommer jag köra regelbundet.

Klickertok
0

Såg precis att Barbets också kräver ganska mycket pälsvård. Vet inte om min rygg pallar det :/

RosaMoln
0

Synd att du inte var så mycket för pälsvård, annars låter det som att engesl springer spaniel hade passat in :)

lizton
1

Eurasier, keeshond, landseer (liknar new foundlandshund, men är friskare) ej arbetande linjer av springer spaniel och golden retriever.

http://www.skk.se/sv/hundraser/eurasier/

http://www.skk.se/hundraser/keeshond/

http://www.skk.se/sv/hundraser/landseer/

Klickertok
0

Ska kolla dem och prata med uppfödare! :D