Brunt eller vitt tuggben
Vad är det för skillnad på dem? Någon som vet?
Det vita är blekt, det andra är oblekt
Köpte ett vitt och massa annat gott till Ayla idag. Trodde att dom vita var gjort av något annat då Ayla gilla dom bättre….
Är det dåligt med blekta ben då?
Här hemma funkar bara de vita benen!

vi har både och :)
Vi har också både och.

Frågade i djuraffären en gång, och det vita är kokt medans det andra är okokt.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Här hemma kör vi bara med okota märgben, så jag måste säga vita 
Vissa hundar, som GD-valp och schäferhane, kan reagera med att få mera gaser eller tom bli dåliga i magen av de bruna benen. Mycket e ju från hund till hund, men det skadar ju inte att pröva.
en skön dag
cina
#2 Nej, de är ju bara kokta så, vissa hundar är mindre känsliga för dem, så det är att pröva sig fram.
Min tik äter, men gillar inte de vita lika mycket :)
Tack för svaren.
jag fick höra förut att de vita skulle ha mindre fett i sig?

Tamlin blir dålig i magen om han äter för mycket av dom vita benen. :(
Dom vita känns mer "porösa" och lättuggade.
≧◔◡◔≦
Dom vita sväller som bara tusan i vatten, skulle aldrig ge sånna till min hund. Kan bara föreställa mig hur dom sväller i magen *ryser*
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Jag har hört att de ska vara mindre "gifter" i de vita……..
Själv försöker jag ge så mycket råa ben som möjligt och undviker dessa ben.

Skippa dessa ben helt och ge hunden ett riktigt märgben istället, urgröpt om hunden har känslig mage.

Ger mina hundar ben så som svinryggsrulle, tjurmuskler, kalvöron, kycklingmagar, torkad lever och så vidare. Men ska jag ge tuggben och välja mellan vita och bruna så väljer mina hundar bort de bruna. De äter endast de vita i så fall.

min hund väljer de bruna.. men han tycker bäst om grisöron, tjurmuskel.. tycker de är lite läskigt att de vita sväller så mycket :(

hmm min dotter köpte fel ben när hon var och handlade häromdagen. Vi skulle ha stora ben till julklapp åt hundarna tänkte jag.
Hon köpte dom vita benen. Jag har aldrig gett dom vita ben förr så det ska bli intressant och se vad dom tycker. Men dom känns tunnar på något vis. Så dom går väl åt fortare eller?
Åskar gillar bara de vita små tuggringarna. De trär han över tassen som ett armband och ligger och gnager på;)
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Mina hundar gillar de vita benen mest med. De kladdar lite mer enligt mig men de verkar goare! Sen får de även grisöron +svansar+ klövar

LillSkruttan äter alla ben med lika god aptit medans Prillan bara äter vita ben. Sen äter båda grisöron och sånt. Prillan äter dock bara sådana tuggsaker om hon får ligga i soffan. Annars står hon bara och gnäller, läääänge.
"You just have to belive…"
Men jag blir irriterad över allt skräp som ligger i de större vitare benen. Varför lägger tillverkaren i småbitar som utfyllnad, som sedan hamnar över hela golven…suck! Benen låter ju som marackas när man skakar dem!!!
Fick höra igår att det vita benen är fullt med kemikalier och inte alls bra för hunden? Att det är blekta är ju ingen tvekan om men är det sämre just för att det är blekt? Jag brukar ge Starsnacks vita råhuds tuggben med kyckling. Bör jag sluta ge detta?
Vet inte vad skillnaden är men min hund gillar inte dom vita benen alls :P
lite gammal tråd men visst funkar det att vi puttar till den lite ;)
Jag anser väl att man får ifrågesätta den som påstår att det nu är kemikalier och inte bra för hundar om fakta eller info vart man kan läsa om detta. Jag köper sällan ben till hundarna här dom får köttben. Det jag vet om är att innehållsförtekningen måste finnas och där ska allt stå. Jag har köpt lamöron till hundarna och dessa var naturligt torkade i ung vita, sen finns det rökta mer bruna öron dessa köpe inte jag eftersom har kännslig mage på ena hunden.
kanske denna funkar att läsa, jag hoppas att det är så mycket kontroller på saker som tas in att det inte är hälsofarligt för hundar. Det finns höga krav på livsmedel och jag anser att djurens mat även hör till livsmedel.
Jag själv är lite kluven och lite osäker på om jag någonsin skulle våga ge de vita eller bruna tuggbenen till kommande hund, men den länken verkade absolut bra! Jag får samla på mig mer fakta :)
Både för de djur som huden kommer ifrån och för att vara säker för vår egen hunds skull väljer jag att hellre betala lite mer och köpa ben producerade i Norden, hellre än sådant producerat i Asien.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
#29 Är det som på våra livsmedel att ursprunget står med på förpackningen?
#30 Det brukar stå på de flesta ben som ligger i en förpackning, men många ben säljs ju utan, och de undviker jag också. Mycket är importerat från Asien. 😮
Mvh,
Moa
Jag är jättenoga när jag kollar till mig själv, så jag får helt enkelt kika och fråga så att jag får bra koll även på detta! Jag hade faktiskt ingen aning om att det kom ifrån Asien. De är ju inte kända för en bra djurhållning, precis.
Jag tror inte alls att allt måste stå, som någon sa ovan. Så är det inte ens med livsmedel för människor. Det som i det sammanhanget kallas processkemikalier behöver inte deklareras. Enbart ingredienser behöver det. Det innebär att för t.ex. margarin måste saker som färgämnen, förtjockningsmedel o.s.v. stå, men kemikalier som är nödvändiga under den ursprungliga processen för att få ett fast fett från olja och som finns kvar som rester i den färdiga produkten inte är deklarerade. Det skulle förvåna mig om reglerna är hårdare för något som betraktas som en leksak för hundar.
Artikeln var bra! Det låter ganska rimligt att man inte kan garantera innehållet 100% på de ben som tillverkats i Asien och att svenskproducerat har en tryggare och ärligare innehållsförteckning.
Har alltid varit jättenoga vad jag ger till min hund men har aldrig reflekterat över benen, så länge dom inte är av sorten som kan blir flisor (om dom ens säljs längre?).
Ja, ben från Asien är väl lite tveksamt att ge ur etisk synpunkt med tanke på deras rent ut sagt vidriga djurhållning. När ni ger hudben, tänk på att vara extra uppmärksamma om det är sådana med knutar i ändarna. De kan lätt tuggas av och sedan fastna i halsen på hunden. Bättre då med de som är helt raka. (Och håll uppsikt när benen börjar bli slemmiga och mjuka, glupska hundar kan köra ner ett helt ben i halsen. Been there, done that!)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
32 Jag köper som sagt var inte ben alls från butiker jag får köttben av olika bekanta-bekanta det kan jag varmt rek att man spanar efter köttben eller olika "tuggbitar" kyckling halsar mm det smaskas friskt här även av katterna 😉
#36 Bra idé, det lär vi göra. Har lite jägare jag vet om som säkert kan avvara sig något ;)
Jag frågade faktiskt på Arken Zoo idag och fick ett lite tveksamt svar om att de vita var värmebehandlade, men hon trodde inte att de var just blekta, så jag vet inte riktigt. Vad anser ni annars om tjurmuskel, lungor m.m som man kan köpa i djuraffär? Eller de veganska tuggisarna? Jag tycker att de veganska har ganska bra motstånd och gott skulle kunna ges ibland, men sen då?
De flesta hundtugg kommer från Kina, vita eller bruna spelar ingen roll. Jag ger inte längre något av dem. Det spelar ingen roll om det står Dogman eller något annat på dem; ursprunget är från Kina. Jag ger tugg från Pommys som har svenska eller tyska råvaror. Det är dyrare, men värt det. Om du vill ha billigare tugg som inte kommer från Kina så finns t ex Racinel och Bravo. animail.se har dem.
Jag såg en trevlig dokumentär där de följde de dåliga resterna av lädertillverkning (som behandlats med bl.a. krom och andra mysiga saker) som inte kunde bli läder, till hur de fick ligga och ruttna till sig i väntan på behandling, sedan behandlade och blekta eftersom ingen skulle stå ut med lukt eller ens tänka sig att smaka äcklet. Sen torkas och rullas ihop till hundgodis.
Om det bara finns ett uns sanning i den dokumentären skulle jag inte vilja ge min hund sådana. Då får de hellre råa märgben från kyldisken med färskt svenskt kött gott nog åt människor. Eller dyrare, hela, inhemska tuggben om man inte vill ge rått. Kan ju inte säga att alla tuggben kommer därifrån, men hur ska man veta? Det verkade väldigt vanligt.
Jag håller inte människan för god för att använda kemikalier och tungmetallbehandlat restavfall. Dels så i den arbetssituationen är det annorlunda, de utsätter även sig själva för dessa hälsovådliga ämnen och ''det sköljs ju ur'' liksom. Beror väl inte på att någon är mindre intelligent, men det finns väl färre valmöjligheter och otillförlitlig information.
Se bara på klädindustrin i nutid, eller hur man på artonhundratalet blandade gipspulver i bakmjöl för att få det tyngre och vitare och ändrade ph-värdet i sur mjölk så att det inte skulle smaka och lukta illa (men bakterierna fanns ju kvar).. man färgade även godis med bly trots att det var känt att bly var farligt. Människan hittar på mycket för att luras. Och förmodligen intalar hon sig att det nog inte är så illa egentligen, det ser ju ok ut…
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#38 Varför Tyskland? De är ungefär som Danmark i djurhållning och antibiotikaanvändning, om jag minns rätt.
#39 Den har jag också hört om, så jag skulle nog aldrig ge varken eller.. Hellre något mumsigt och utan konstigheter!
Någon som vet om man kan få köpa delar ifrån slakterier och ex. torka själv?
#40 Allt är bättre än ursprung från Kina.
Hundtugg ger man inga stora mängder av, så om det inte är svenskt, men europeiskt så är det ok för mig.
Färska märgben kan skada tänderna så det ger jag inte längre.
Det finns ett hundtugg av märket Rauh som ska vara av nordisk råvara och tillverkat i Finland. Har ej testat detta. Nordiskt innebär att det kan vara från Danmark.
#42 Absolut! Jag själv skulle dock inte köpa det om det inte var så att det verkligen behövdes :)
Hur skadar det? Är de för hårda?
Är det Rauh som är gjort på älghud eller är jag ute och cyklar?
#43 Rauh har både tuggben av nöt och älg. De kostar mer än vanliga tuggben men jag tycker det är väl värt det. Dessutom upplever jag att benen räcker längre. Jag köpte först ett ben av älg och den huden var tjockare än i nötrullarna vilket är bra om man t.ex har en benslaktande staffe då det i alla fall räckte längre än 10 minuter. Min collie har tuggat lite vare dag det senaste halvåret på sitt nöthudsben och det har minskat med kanske 1/4. 😃
#43 Hunden kan få sprickor i tänderna om den biter för hårt i ett märgben. Delar av en tand kan också lossna. Skadade tänder är smärtsamt för hunden och måste dras ut eller lagas av hundtandläkare. Det är inte billigt och det är osäkert om försäkringen täcker kostnaden. Om man är säker på att hunden inte biter hårt i märgben kan man förstås ge såna.
#44 Åh, vad roligt! :D
#45 Oj! Det visste jag inte. Tack för svar! Jag ska ha det i åtanke :)
Rauh! (ja, med utropstecken) är ett finskt märke med hudben av både älg och nöt, med fokus på att deras tugg ska vara helt naturligt och fritt från tillsatser. Allt jag hade kunnat önska av en tuggprodukt till vovven. 🙂 Älghudsbenen är det jag huvudsakligen ger till vår gubbe, och jag håller med #44 om att de benen håller längre än "vanliga" ben. Vi har en amstaff och han äter upp ett vanligt ben på nolltid, medan Rauh!-benen räcker riktigt länge i jämförelse. Huden verkar vara både tjockare och segare, i varje fall på älghudsbenen. Vi har inte testat nöthudsbenen ännu, men det hinns väl. 🙂
Mvh,
Moa
#47 De får testas när jag väl har en liten fyrfotavän ;)
#47 Just det, det heter ju Rauh!. Jag har kommit på varför nöthudsrullen knappt minskar i storlek. Det tar så lång tid innan huden mjukas upp, så när den väl är mjuk så har collien ledsnat på att tugga och lämnar benet. Sen stelnar det igen och så händer samma sak igen och igen. Oerhört ekonomiskt. 😃
#49 Så smidigt! 😃
#49 Haha, vår gubbe tröttnar aldrig, så när vi ser att benet har minskat med lämplig längd så tar vi av honom det. 😃 Vi brukar köpa de riktigt stora och långa för att han ska få jobba extra med det, plus att det är mer ekonomiskt än att köpa mindre. Om inte annat kan man ju dela det om man vill, men för oss är det bättre att låta det vara långt och svårhanterligt för honom. 😎
Mvh,
Moa
#51 Det låter som ett utmärkt pyssel! 😃

Jag ger aldrig dessa tuggben till mina hundar, Har läst att de är blekta med klorin och andra mindre kul kemikalier och vissa hundar kan bli sjuka. Innan gjorde jag det, innan jag hittade informationen.
Numera köper jag köttben, öron och andra liknande produkter som är svenskt! Vill inte bidra till dålig djurhållning på andra håll och inte heller stoppa i mina fyrbenta något som kanske inte är bra för dem.