Parning
Tjenare! Som rubriken lyder så är det parning frågan gäller. Jag har börjar fundera på att få min tjej parad mest för hennes skull att slippa eventuell cancer och andra sjukdomar i de nedre regionerna. Men grejen är det att jag inte har någon tidigare erfarenhet av parning eller valpning, jag har inte en blekaste aning om när de ska paras för att det ska bli något och den här tösen fyller 2 i maj, är hon för liten då? Sen det här, vem ska hon paras med? Min tjej har ingen stamtavla så antar det inte kommer bli lätt att hitta en kandidat, hon är grönländare så egentligen skulle jag kunna tänka att para med en grönländare eller husky av något slag, en snäppet likadan hund med andra ord. Det blev säkert jätte grötigt och helt knasigt i texten men vet som inte hur jag ska formulera mig. Finns det någon som kan ge mig något svar på dessa frågor? • Är hon för liten? • När paras de? • Vart hittar man kandidat? Samt andra tips? Mvh, Claudia och Saga🐶
Para inte pga det! Kastrera tiken istället.
Att hon får kull minskar inte risken för livmodercancer, myt.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Att bära och föda fram en valpkull hindrar inte att den kan få cancer, livmoderinflammatiom mm - däremot kan man förlora tiken i födseln om det vill sig illa. Så det var inget bra skäl för avel…
Kastrera är mitt råd.
Eftersom det är en draghundsras, är det mest viktiga att fråga sig huruvida hunden är en bra draghund. Har du kört henne något? Sedan är hon för ung för just draghundsaveln eftersom man vill se att de håller.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#4 Nej jag har aldrig kört henne, de som hade henne före mig hade henne i 1,5 år och dom drog med sina hundar men inte henne, så hon passar troligtvis inte in i ett spann. Hon är lite skygg också så detta kan nog vara en orsak till det.
#5 Ännu en anledning till att inte avla. Inte bra att avla vidare på skyggheten heller.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#6 Du bör absolut inte avla på henne. Det finns inget bra att avla på.
Att avla för att man tror hunden slipper diverse sjukdomar är en av de sämsta anledningar.
#7 Lite harsh att säga att det inte finns något bra att avla på få du inte vet hur hon är som hund, hon är lite skygg vid nya människor. Ja. Men det gör henne inte till en dålig hund som du framför det. Och sen visste jag inte att det inte stämde ang sjukdomarna så ursäkta.
#5 Bara för att en hund inte passar in i ett spann, betyder det inte att hon inte skulle passa in i ett annat spann. Men så länge du inte aktivt drar med henne och under några år samt att hon faktiskt utmärker sig som en bra draghund, så gör du bäst i att inte avla på henne. Draghundsvalpar är väldigt billiga, så vill du ha en valp är det bättre att köpa istället.
Har du funderat på att dra lite på skoj i alla fall? De älskar att släpa runt på oss (och gärna riskera våra liv). 😃
Ta inte illa vid dig av de automatiska svaren från andra medlemmar, draghundsaveln ser helt annorlunda ut än renrasaveln. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#8 Jo, dålig till att avla på om det är en draghund. Hon kan vara helt underbar annars. Men det är inte det man avlar för.
Och nu vet du ju att man inte behöver avla pga sjukdomar.
#9 Jag har funderat på det lite hit å dit men har som aldrig kommit längre än så. Har insett att hon kan dra iaf då jag började med att ha henne i sele när jag skaffade henne, å ja, det kanske inte va det bästa draget haha. Nu har hon vanligt halsband och flexi koppel å drar betydligt mindre! :) Men har haft tankarna på att dra med henne lite bara på skoj, men vet som inte hur jag skulle starta eller om jag ens skulle våga då hon sicksackar som attan över vägar 🙂
#11 De springer rakare när de får upp farten. Då får de bara en sak i skallen och det är att springa åt det hållet nosen pekar. En kille jag pratade med hade råkat köra in sitt spann i en vildsvinsflock. Vet du vad hundarna gjorde? De hoppade över ett av svinen och fortsatte att springa. Tack och lov kom de alla oskadda därifrån. 😃
Det du behöver till att börja med är ett sele. Ta gärna ett kombisele eftersom du då kan köra på flera sätt, sedan en lina som göra har dämpning. Efter det beror det på vad du vill göra. Som vill du åka skidor efter henne behöver du bara ett förarbälte. Jag har tre hundar, så jag kör spark vintertid och cykel under barmarkssäsongen.
Sedan är det bara att tuta och köra, ta med mobilen ifall du ramlar (man ramlar ju dock ganska så mjukt i snö.
Tycker inte din anledning/syfte är god nog för att avla på henne. Som flera andra nämnt så påverkar inte en parning/valpning att tiken inte får livmoderinflammation eller cancer. Det är dessutom dyrt att ta en valpkull och med dom komplikationerna som kan uppstå så gäller det att ha en rejäl buffert. Så satsa istället på att aktivera henne med det hon är avlad för; dvs drag :) säkert en jätte fin hund du har men tänk några extra gånger innan du eventuellt parar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#12 Haha men Gud, vilken tur att ingen skadades! Vilken upplevelse xD Har ganska dålig balans så tror inte skidor är optimalt för mig då :) Vad skulle man kunna använda på vintern för en hund å dra med förutom skidor? har planer på att skaffa en till men hittar inga valpar i Sverige å finns det överhuvudtaget så är det typ i Överkalix de existerar! Haha
#14 Har du en spark, så kan du köra en sådan, annars vet jag folk som satt sig på snowracers efter hunden. Regelrätta slädar kräver lite större spann, de väger en del. Finns dock små lätta slädar, men de kostar en hel del.
Håll utkik på blocket efter en hund till, för folk köper draghundar som AH till sällskap och det brukar inte funka så bra i längden.
#15 Har tyvärr ingen spark, får kolla efter en till vovve innan kanske så kan man köpa något från blocket eller så, har sett att se säljer en del drag grejer där så de borde dyka upp en till hund snart också tycker jag! :) En snabb sista fråga bara, vad tror du skulle vara bäst, har en tik så skulle det vara bäst med en hane eller tik? Om man ska dra tänker jag.
#9 - även om jag är för renrasavel, så förstår jag ändå tänket med draghundsavel och där gäller väl först och främst dugliga draghundar som även är hälsotestade fria från HD/AD 🙂
Men är glad ändå när man kan få någon att få veta hur det egentligen ligger till med sjukdomar som enligt myt kan förhindras av avel - jag är dock lite dålig på at använda smajlisar, så ibland tas saker på väldigt stort allvar 😉
#16 Min huskytik tjafsar mycket hellre med andra tikar än med hanar, så jag skulle satsa på en hanhund.
Här har du en liten draghundsskola:
http://www.draghundsskola.nordiskstil.medieladan.se/course/draghundsskola-nordisk-stil/
#17 Ja det är nog glada gubbar i texter som sätter tonen många gånger. Jag kan ta att folk tycker att det är en dålig idé och nu väcktes idén med att dra med henne istället så det kommer alltid något bra ur de dåliga så att säga. Men sånna som säger att det inte finns något bra att avla på, som inte känner min hund, sånna kan göra mig riktigt arg. Men kan man lägga till ett glatt ansikte så låter det inte alls lika hårt och elakt :)
#18 Förstod nästan att det skulle vara så! :) Tack så mycket! :)
Om du vill avla på hunden vill man ha en frisk kropp och bra mentalitet. Beroende på hur skygg hunden är måste man ta i akt men de är meningen att en draghund ska gilla sin förare. För om en draghund älskar alla människor den ser så kommer den dra iväg istället för att koncentrera sig.
Efter som en grönländare är en stor ras skulle jag vänta, stora hundar utvecklas klart vid ca 2 år så rekommenderar att vänta ett år till.
Sen beror de ju på när du vill ha valpar och när du har tid att ta hand om dom.
När de gäller de här med dragandet så borde du ha en riktig dragsele. första gången du ska dra räcker de bara med att ha en lite vikt i ett snöre. Rekommenderar en eller flera kedja om väger ca 5% av hundens vikt. kedja glider bra och fastnar inte även du kanske går i skogen Värm upp före, gå ca 10 min och sen koppla på kedjan. de är för att hunden ska vänja sig att något sitter fast i selen. gå kanske 1 km och sen koppla av kedjan och gå ca 10 min så hunden kan värma ner. 😃
#21 Tror jag satsar på att hobbyköra henne istället, blir det valpar i framtiden så är det roligt men de flesta har rätt och jag är redo att vänta! Tack så jätte mycket alla för tips om drag med henne, hon kommer nog uppskatta detta till tusen! :)