Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1069 ggr
densomundrar
1

Papper och avtal

Vilka papper ska man få och skriva under när man köper en renrasig hund? Hur brukar avtal för provtid se ut? För att se om det fungerar? Hur gör man då med betalningen? Ni är toppen som hjälper mig med alla mina konstiga frågor. Mvh Förvirrad hundförare som aldrig köpt en renrasig hund och som är rädd att hon missar något.

VildaVittra
0

Man ska inte betala något under provtiden, för så fort du gjort det är hunden i lagens mening din. 
När jag köpt på prov, så skrev dom under så som att hunden var såld (alltså de där papperna som man skickar in och ändrar ägare med), men vi skrev ett kontakt på provtidens utformning (det var bara jag som fick ändra mig). Sedan när prövotiden var slut, förde jag över pengarna till dom, skrev under ägarbyteslapparna och skickade in dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
0

#1 det lät ju smidigt och bra, hoppas på en sådan smidig lösning :-)

Changrila
0

Jag vet faktiskt inte hur det ska göras med papper under tiden som hunden ska vara på prov. Men, när du köper den så ska ni båda skriva under ett köpeavtal (både du och säljaren ska ha varsitt sådant), du ska även få med stamtavla, vaccinationsintyg, eventuellt pass samt ett max 7 dagar gammalt intyg på att hunden är besiktigad. Det är också klokt att prata med försäkringsbolag innan själva köpet för att se till så att allt går rätt till när du ska försäkra hunden.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

densomundrar
0

Tack, kan vara bra att tänka på :-)

Lona
0

SKK har speciella köpe/överlåtelseavtal som SKA användas om det är uppfödaren du köper av, annars vet jag inte om man kan skriva egna. Man får inte göra tillägg eller ändringar hursomhelst på dem men det är tillåtet att bifoga ett avtal för prövotiden. Var noga med att ange vem som står för vad under provtiden! Mat är väl inte så viktigt men OM hunden blir sjuk eller skadad och behöver veterinärvård eller om den orsakar skada på någons egendom (bilolycka till exempel). Se också till att det står med att du får lämna tillbaks hunden, det finns de som "dumpar" sina hundar på folk som eventuellt ska ta den som omplacering, sedan vägrar de att ta tillbaks hunden…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

densomundrar
0

Tack, det var bra att tänka på Mailade på hunden jag varit intresserad av ett tag nu och hoppas att hon finns kvar och att ägaren tycker att vi verkar lovande. Och att hunden är lika bra för oss som jag tror att den är :-) Panikkollar mailen hela tiden även fast hon förmodligen inte kommer att svara förens imorgon, om hon svarar…

densomundrar
0

Nu dök en fundering kring veterinärbesiktningen, försäkring och provtid upp. Hoppas någon kan besvara min fråga och tack för att ni har tålamod med mig. Under provtiden flyttar man väl inte även försäkringen, förutsatt att det går att flytta den? För att kunna försäkra/kunna flytta den måste man veterinärbesikta max 7 dagar innan, men ska jag göra detta två gånger då, en gång när jag hämtar hunden och en gång när provtiden är slut?

VildaVittra
0

#7 Som sagt behöver du inte veterinärbesiktiga alls för försäkringen. Försäkringen flyttar du över på dig själv när hunden är din.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
0

#8 ok, så kanske det är. Läste någonstans att det blir vanligare att det inte går att flytta. Men jag litar på dig :-) Tusen tack för erat tålamod, det är verkligen mycket att tänka på när man vill köpa hund :-)

VildaVittra
0

#9 Jag har aldrig någonsin varit med om något krångel, då har jag ju ändå haft en hel del omplaceringar.

densomundrar
0

Är så nervös, vill verkligen inte att något ska bli fel eller tokigt och därför försöker jag ta reda på allt jag kan :-)