Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1181 ggr
Talidass
0

Jobba inom vården + hund

Hej på er, jag pluggar på universitetet och är klar om ca 1½ år som BMA. Inom klinfys jobbar vi i princip bara mån-fre 7:30-16:30, inga kvällar eller helger.

Nu undrar jag hur ni har löst det med hundpassning? Jag vill inte vara beroende av mina föräldrar med passning utan har funderat på dagis eller dogwalker.

Vad säger lagen, det är väl max 4h ensam/dygn? Då borde det inte fungera med dogwalker, eller vad säger ni?

Fridaaaa
0

Rekommendationen är max 6 timmar själv per dag (inte dygn).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Talidass
0

Så då kan man (teoretiskt) lämna hunden 12h/dygn utan att det är olagligt? Alltså 6h på dagen och 6h på natten?
Helt OT nu :)

VildaVittra
2

Det enda lagen egentligen säger är att hundar ska ha tillsyn två gånger per dygn.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
0

#2 Nej samma regler gäller även på natten. Men syftade på att det är OK att lämna hunden t.e x 2-8, och sedan lämna igen 17-23 samma dygn.

Fridaaaa
0

Lämnar man hunden dock 9-10 t.ex utan att rastas en enda gång eller får tillsyn kn LS anmärka på det. (tiden är bara exempel!)

VildaVittra
2

#1 Nej, rekommendationen är att hundar ska rastas var 6:e timma.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
1

#6 Även rekommendation på hur länge de bör/bör inte vara ensamma enligt JBV själva. I alla fall när jag kollade med dem (många lagar är så luddiga hos dem, så skickat ibland och frågat). Men visserligen de säger ju olika till olika personer inte ovanligt.

Men oavsett: Att lämna en hund många timmar/dag ensamma är för mig oansvarigt. Men bara min åsikt.

Herveaux
0

Viktigt att komma ihåg att inte alla hundar klarar av att vara ensamma, så det är bra att ha en plan B som tex dagmatte/husse eller hunddagis.

// Harley

Talidass
0