Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3106 ggr
zlarviig
2015-12-26 10:30
2

Hon hostar!

Hej! Min snart 6-åriga tik har hostat sen igår vid 3-tiden. Det bara började helt plötsligt. Först hostade hon non-stop i ca en timme, förutom nör hon somnat. Senare mot kvällen blev det bättre och hon hostade bara när hon blev uppspelt eller försökte skälla. Jag valde att avvakta då hon inte hade feber eller var påverkad på något annat sätt. Hon åt, drack, kissa och bajsa och hon ville leka som vanligt. Men idag så vaknade jag av att hon hostade massor. Jag tog tempen på henne och den hade sjunkit! Från 38.6 till 37.6. För övrigt är hon skendräktig och har varit det ett tag. Hon har inte hälsat på några andra hundar och inte varit på ett hundtätt område på länge. Kan det vara kennelhosta eller något annat? Brukar tempen sjunka så?

Catta-
2015-12-26 10:37
0

Åh vad jobbigt! Det kommer inte slem också? Är hon väldigt påverkad av hostandet skulle jag ta henne till vet. Även om allmäntillståndet inte har påverkas mycket. Vet lär säga att hon bara ska vila men det kanske vore en idé att röntga lungorna. Min tik fick kraftig lunginflammation strax efter hon fick kennelhosta.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

zlarviig
2015-12-26 10:43
0

#1 Nej inget slem har kommit! Men hostningarna slutar med att det ser ut som att hon håller på att kräkas men det har inte kommit upp något. Idag är det inte lika illa som det var igår men det är sämre jämfört med igår kväll. Om det blir värre så kommer vi åka till vet :/ Det är just att tempen sjunkit som oroar mig, vad kan det bero på?

Catta-
2015-12-26 10:53
0

Vet du hennes normaltemperatur? Du kanske råkade ta tempen första gången när hon hade en liten febertopp? 37,6 är inte låg för en hund men om den är högre normalt sätt kan detta vara något att kolla upp. Låg temp kan betyda att något är tokigt i kroppen.

Ambrose
2015-12-26 10:54
0

Det låter som kennelhosta. Varför tempen har sjunkit vet jag inte, men jag tycker att du kan ringa en veterinär. Om det är kennelhosta så vill de inte att man tar in hunden i väntrummet, och de kan antagligen förklara tempen för dig. Om det är kennelhosta så är det inte farligt och det brukar det vara vila och ingen kontakt med andra hundar som gäller i minst 1 månad, men på äldre eller svagare hundar så kan det vara värre. :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

zlarviig
2015-12-26 11:04
0

#3 Tyvärr inte, men jag har för mig att den ligger på ca 38 normalt. Nu har hon ätit torrfoder med god aptit och fick ett fnatt och sprang runt när hon förstod att hon skulle få en köttbulle så hon verkar fortfarande inte påverkad på något annat sätt. #4 Okej jag får göra det :) Men saken är den att jag ska åka bort på praktik i 5 veckor den 10 januari och min bror ska ha henne då. Men han jobbar så hon kommer få vara själv på dagarna. Och det känns inte jättekul att åka ifrån henne om hon fortfarande är sjuk då. Kennelhosta har jag hört kan hålla på i flera veckor :(

zlarviig
2015-12-26 11:19
0

För övrigt så slickar hon sig mycket på tassarna och det har hon gjort några dagar innan hon började hosta också

Ambrose
2015-12-26 11:31
1

#6 Ring en vet. Vi kan bara gissa vad som är fel :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

zlarviig
2015-12-26 14:40
0

Veterinären sade att det förmodligen är kennelhosta eller en förkylning och hon sa att hennes temp kan ha varit låg för att hon precis vaknat. Nu är den 38.1 som vanligt. Jag skulle avvakta och se till så att hon vilar och inte skäller och hålla koll på tempen och komma in om hon får feber eller mår dåligt. Jag glömde fråga hur länge hostan kan hålla i sig.. Jag ska ju som sagt åka bort snart och jag vill att hon ska bli bättre innan det :/

Allumania
2015-12-26 17:37
0

#8 vet inte exakt hur länge den håller i sig, men det varierar. Däremot bör du undvika hund kontakt/ ansträngning i 2 veckor när symptomen gått bort för att hindra smitta till andra hundar. Valpar tex kan bli dödssjuka.

ipopuma
2015-12-26 18:46
0

Ta ej till vet om hon hostar om du skulle smitta andra hundar. Ring o rådfråga först

zlarviig
2015-12-27 11:28
0

Ingen fara, jag håller Mixa inne och hon får bara gå ut och rastas utanför huset, det är en stor inhägnad gård, inga andra hundar går där så förhoppningsvis blir ingen smittad. Det finns bara en hund till som bor våningen ovanför oss och jag misstänker att det är den som har smittat Mixa :/ Nu har min kompis hund hostat hela morgonen så hon har tyvärr blivit sjuk hon också (min kompis sov här med sin hund innan Mixa började hosta)

ipopuma
2015-12-27 11:49
0

Nej vad jobbigt :-( usch kennelhosta är sjukt jobbigt. Hoppas att alla hundar blir friska snabbt <3

zlarviig
2015-12-27 12:14
1

#12 Tack! :) Jag lägger ut en video på hur hostan ser ut ifall någon skulle känna igen sig. https://youtu.be/diE4Zk9_ALU

Catta-
2015-12-27 21:26
0

#13 så lät min med. Hosta/harkla så det lät som hon skulle kräkas

Maleficum
2015-12-27 21:57
0

Verkar ju vara kennelhosta men håll ett extra öga även när hon verkar bli bättre.

Vår labbe fick extremt allvarlig lunginflammation efter kennelhosta vaccin en gång, inga direkta hostsymptom eller så utan en dag ville hon inte äta och när jag kom till mina föräldrar lät det om henne när hon andades. Tog tre antibiotika kurer innan det helt gick bort. Tror inte det är så vanligt men kan ju alltid vara bra att veta att det kan hända.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Catta-
2015-12-27 22:15
0

#15 kan dom få av vaccinet? När min tik fick det för nästan två år sen fick hon hosta ca två veckor efter jag vaccinerade henne.. Hon blev också jättedålig i lunginflammation och hon slutade inte hosta på 6 mån(fick gå på kortison).

Maleficum
2015-12-27 22:47
0

#16 Händer att de blir sjuka av vaccinet (vi har skippat att ge det efter den händelsen faktiskt). Vaccin funkar ju så att man ju faktiskt "infekterar" hundarna så de ska bilda antikroppar och då blir ju immunförsvaret nedsatt (därför ska man aldrig massera direkt efter vaccin för man ökar risken för insjuknande).

zlarviig
2015-12-28 01:26
0

Mixa fick bara vaccin när hon var valp, jag har också hört att det kan orsaka lunginflammation och att det inte skyddar till 100% och därför har jag inte vaccinerat henne. Jag ska ju som sagt åka iväg i 5 veckor så jag kan inte hålla koll på henne men jag ska be min bror göra det när han är hundvakt. Om hon blir frisk innan jag åker så ska vi åka till vetten och röntga lungorna just in case :)

Catta-
2015-12-28 10:41
0

#18 hur mår hon idag? Hoppas det går över innan du åker :)

zlarviig
2015-12-28 10:46
0

#19 Hon blir bara bättre och bättre :) Igår hostade hon bara lite när hon skällde och blev uppspelt eller kall, idag kunde hon skälla utan problem när min bror kom hem ;P Så förhoppningsvis har hostan försvunnit helt nästa vecka :D Även kompisens hund har blivit lite bättre redan 👍

Catta-
2015-12-28 10:49
0

#20 vad skönt! Det brukar oftast inte vara så långvarigt bara man ser till att dom får vila :)

Maleficum
2015-12-28 11:12
0

Skönt att det redan är på bättringsväg =D Ser så jobbigt ut när de hostar :( Min inneboende hund hostar till och från pga hjärtat och är alltid lika jobbigt att se. Men värme och ordentlig uppvärmning innan större ansträngningar brukar hålla det borta.

zlarviig
2015-12-28 11:26
0

Jaa det är jätteskönt! Jag var så orolig ett tag. #22 Hur hostar dem när dem har problem med hjärtat? Min tjej har nämligen tre-takt på hjärtat ibland men det ska tydligen inte vara någon fara. Hon brukar hosta ibland till och från när hon springer eller håller på, men jag har alltid trott att det berodde på att hon fått smulor från pinnar i halsen, bara nu på senaste tiden har tanken slagit mig att det kanske beror på hjärtat..

Maleficum
2015-12-28 12:27
0

#23 Är rätt lika som när de har kennelhosta (kommer ofta slem upp) men kommer oftast oregelbundet eller speciella situationer (som ansträngning, kyla). Han har dock redan innan hjärtfel lätt fått hosta om han jagat saker under vintern (kommer dock inte förrän efter ett tag) men nu med hjärtfelet kommer det även ibland vid vila (speciellt om han är kall).

Går inte att "trigga" fram som man kan med kennelhosta.

zlarviig
2015-12-30 08:51
0

Igår kväll var Mixas hosta värre efter att nästan ha försvunnit helt och inatt har hon hostat torra korta hostningar även när hon legat och ibland har det verkat som att det har varit svårt att andas, så idag blir det att fara in till vetten tyvärr :( Jag misstänker lunginflammation och jag hoppas verkligen att hon blir frisk snart och slipper detta elände :'(

Catta-
2015-12-31 10:46
0

#25 åh nej :( Hoppas det inte är så allvarligt och att hon snart är frisk ❤️ Min Luna andades kort och stötigt när hon hade lunginflammation och blev superhängig. Håller tummarna för er!

zlarviig
2015-12-31 11:00
0

#26 Jag vet inte om du sett min andra tråd om det här, men jag ringde massa veterinärer igår och alla sa att jag kunde avvakta eftersom hon fortfarande är feberfri och pigg och dom tyckte att det bara lät som vanlig kennelhosta som blivit värre. Och idag är hon faktiskt bättre, hostan låter lika hemsk men hon hostar inte alls lika mycket, och inatt har hon bara hostat 1-2 ggr så det går åt rätt håll igen :)

Catta-
2015-12-31 11:05
0

#27 nej jag missade nog din andra tråd men vad skönt att hon är på bättringsvägen igen :) lite träligt kanske att det går upp och ner