valpars personligheter
Jag undrar ifall valparnas personligheter ändras ju äldre de blir? Om tex den som hörs och syns mest alltid kommer att vara så. Eller om tex den blygste alltid kommer att vara blyg. Här hört att valpar kan ändra sig och bli tvärtom när de kommer till sitt nya hem, kan det vara så? I så fall hur ska man göra vid valet av valp, hur ska man tänka?
Ändras ofta rätt mycket men om det är en osäker, försiktig valp exempelvis brukar man få träna en del för att den ska våga lite mer. Min valp valdes ut med hjälp av kenneln, han är 11 veckor, och han är den gosiga, lite försiktiga valpen medan hans bror var först med allt och väldigt framåt samt större. Han är inte feg men lite försiktig och man får hjälpa honom och visa att saker inte är farliga.
Vissa personlighetsdrag finns nog kvar dock =)
Så man ska inte helt gå efter hur dem beter sig som valp, när det är dax att välja?
Valpen vi valde var väldigt cool i sinnet och lugnast i kullen, hos uppfödarn och bland sina syskon… När vi fick hem honom var han väldigt orädd och ALL tid han inte sover är det spring runt i hela huset, mycket energi! Han har även lite attityd ;) Så det var inte riktigt vad vi tänkt oss men det finns ju positiva saker med det också, även om det inte ALLTID önskas ;D
Jo det beror ju lite på vad man ska använda hunden till. Vid tävlingar och sånt är kan det vara bra med en lite framåt hund som är orädd. Då kan man välja en sådan valp och träna den efter det. Om det är mer sällskapshund så kan man välja en lite lugnare hund. Beror på vad för hund du vill ha.
Jag upplever att de är väldigt lika hela liven MEN det är extremt svårt för de flesta valpköpare att se valparnas personlighet vid besök på kenneln. Är någon en timme hos valparna tex, ja då kan det vara så att den som normalt sett är den mest busiga precis har lekt som en tok och därför sover då samtidigt som den normalt sett lugnaste precis busat och framstår som busigare än den andra.
Därför tycker jag det är viktigt att välja valp från en riktigt seriös uppfödare, som både har bra koll på hur valpens släktingar är (då vet man ju lättare hur valparna blir) men som också spenderar mycket tid med valparna och kan hjälpa till att välja rätt valp.
Själv har jag varit på mina hundars kennel under längre perioder när valparna varit små och hjälpt till att sköta valparna. Då har jag också fått en bra helhetsbild av hur valparna varit och kunnat välja rätt helt på egen hand. Hade jag inte haft den möjligheten, då skulle jag rådfråga uppfödaren om vilken som borde passa mig bäst.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tack för alla svar! Hunden ska i första hand vara för sällskap, vet ju inte ännu om jag kanske vill ställa ut senare eller göra något annat. Så då kanske jag borde välja en valp som är medel i temperament?
Precis som #6 skriver så går det knappt som besökande valpspekulant att se hur valparna är, mer än för just den korta stund besöker ät och då kanske den livligaste är trött och vice versa.
Jag hade nyligen en kull heelervalpar på 6 stycken och det var urkul att följa deras olika personligheter när dom utvecklades. Idag är dom 4 månader och än så länge stämmer det jag har sett av dom. Gentlemannen i kullen är fortfarande en go och glad gentleman som är snäll mot allt och alla och lilla räserråttan är fortfarande en liten glad räserråtta osv 😃 Som uppfödare måste man lära sig att se helheten och följa utvecklingen i hur dom är i olika situationer och sen kunna förmedla det till valpköpare 🙂 Absolut utvecklas ju valpar personlighet vartefter dom växer, men vissa grunddrag finns redan från början i personligheten.