Grå-Schäfer
Hittar ingen google info om denna hunden specifikt, är grå schäfer bara en schäfer färg?
Jag har aldrig hört talas om gråa schäfrar och en person påstod att dom här hundarna är blandade med varg, måste säga att jag är väldigt skeptiskt till folk som påstår sig ha ägt varg blandisar.
Hittade denna länk https://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=3713381
Fattar det som att det bara är en färg på schäfer. Eller ett uttryck på en bruksschäfer
Grå är som sagt en färg på schäfer, bruksschäfrar är relativt ofta grå. Det är definitivt inte varg i dem och jag instämmer, man ska ta historier om inkorsad varg i diverse raser/linjer med en stor nypa salt (förutom erkända raser som till exempel Sarloos och slovensky vlcak). En del säger väl även "en grå" om sin bruksschäfer.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Går schäfer är färgen på schäfern. Försvarsmakten har jätte många gråa schäfrar. Dessutom är varghybrider olagligt och ska anmälas.
Bruksschäfrar är ofta grå eller svarta, utställningslinjerna ser du bara röda med svarta tecken.
#3 Alltså att korsa hund + varg, eller är det olagligt att ha dem? Vad gäller och vart kan jag hitta detta, om du har koll? 😊
#5 Vargen måste ligga öm… 5? generationer bak i led för att vara godkänd hybrid i sverige. lite ringrosting på de där med varg blandisar.
#5 Varghybrid menas med att korsa en varg och en hund och ja de är olagligt i Sverige pga av säkerhetsskäl. De tog ca 10 000 år för oss att få vargen tam. Så att få en varghybrid tam går inte. Visst du kanske har den från valp så den är van med människor, de gör den inte tam. :)
#6 och #7 Tack för svar!