Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2060 ggr
krikkan98
0

Gos d'atura catalá

Hej! Är en ung tjej som går på grans naturbruksgymnasium "hund linnen" och har intresserat mig i rasen Gos d'atura catalá men vet inte mycket om den. Har försökt kolla efter info men eftersom de är en relativt ny ras (18) år så finns de mest bara om byggnad och utseendet. Vill ha lite tips och Insider info om rasen så som mentalitet, pälsvård, eventuella rassjukdomar, skötsel, osv. 😇

IceTee
1

Är det här rätt ras? Det var väldigt enkelt att hitta saker om den, och den har funnits sen 1929, men det heter väl samma? http://www.skk.se/hundraser/gos-datura-catala/ Om det är rätt kan du alltid höra av dig till rasklubben och fråga http://www.gosdaturacatala.se

Medarbetare på Skor iFokus

krikkan98
0

Ja de är rätt ras tack för tipset😃. Men rasen introducerades i Sverige 1997 och de finns inte så många av den här rasen och allt jag kan hitta är de mest "ytterliga" på rasen. Vill veta lite mer än att dom är aktiv, dominanta och lättlärd för de kan jag räkna ut eftersom dom är vallhundar 🙂

Turast
0

#2 blev bara nyfiken.. Vad menar du med dominanta? :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Snurrig
1

Dom kräver mindre pälsvård än vad man kan tro. Det räcker att borsta igenom pälsen en gång i veckan så slipper man tovor. När jag har varit lat och inte borstat pälsen som jag ska så har hon fått lite tovor, men dom har varit rätt enkla att få ur. Det är väl bara när dom fäller som pälsen är jobbig. Annars har jag har aldrig haft några svårigheter med den.

Det enda jobbiga är att det fastnar kvistar och sånt när man är ute i skogen, och tar man inte bort det på en gång så kan det bildas tovor runt det. Jag som är i skogen varje dag får ta bort större kvistar under nästan varje promenad eftersom det ofta fastnar en kvist mellan benen eller under magen - och då sätter eller lägger hon sig ner tills hon har tagit bort den själv, eller tills jag har hjälpt henne. Sen när man kommer in från promenaden får man kolla efter de små kvistarna, barren och allt annat krafs man kan hitta i skogen. 😃

"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."

Lona
2

Jag har fått uppfattningen att det är en rätt spretig ras mentalt. Har haft ett par på kurs och det är klart att man inte kan bilda sig en uppfattning om en hel ras när man träffat bara några individer men jag har även pratat med några fler ägare. Den ena hunden jag hade på kurs var väldigt trevlig. Pigg, livlig och uppmärksam utan att vara stressad. Väldigt följsam och läraktig och helt klart en hund som jag hade kunnat rekommendera till någon som ville ha en aktiv hund att arbeta med. Den andra var inte så rolig, den hade en hel del osäkerhet och rädslor och var svår att hantera. Tog till tänderna om den blev trängd, gjorde utfall mot folk och hundar (på grund av osäkerhet) och var mycket stressad. Kanske skall tillägga att den bodde i ett kompetent hem så det berodde inte på att de hanterat hunden fel. Tyvärr fick jag intrycket att rasen är rätt mycket sån här: de bra individerna är riktigt bra, roliga hundar medan det förekommer en del hundar med mentala brister och rädslor - och att de dessvärre även går i avel. Dock var det här några år sedan (10-12?), har ingen aning om hur rasen utvecklats sedan dess. När det gäller "nya" raser så hänger det väl rätt mycket på de som tar in och marknadsför rasen, om de är duktigt, kunnigt hundfolk eller folk som bara fallit för det yttre utan djupare kunskap om mentalitet, avel och genetik.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

krikkan98
0

#3 Med dominant menar jag att hunden är inte i behov av förare i alla lägen eftersom den har mycket vakt i sig. Vissa vallraser är menad att vakta hjorden som den vallar och därför behöver den inte alltid instruktioner för att agera.

#4 bra att veta kunde nästan första att nåt skulle fastna Skrattar Fäller rasen bara 2 gånger per år eller fäller den konstant?

#5 Jag visste inte att mentaliteten var så sprid… Man för nog kolla in föräldrarna och miljöträna mycket som valp. Men tanken är att de ska bli en arbetande hund i framtiden :)

Snurrig
0

#6 Ja, dom fäller två gånger per år. Fällningen börjar först på ena halvan av kroppen, och när man borstat ur den sidan så är det dags att börja borsta andra halvan. Rätt praktiskt! 👍

"The secret of happiness, you see, is not found in seeking more,
                                       but in developing the capacity to enjoy less."