Vet. Besiktiga omplacering
Besökte en bekant igår som är uppfödare på en annan ras är den som jag är intresserad av, jag frågade henne hur det gick till när man tar sig an en omplaceringshund för att slippa märkliga tvister i framtiden. Hon sa att hunden alltid ska ha en veterinärbesiktning som är max 7 dagar gammal vid försäljning , vet inte om hon missuppfattade mig men gäller det även hundar som är äldre, över året? Tordes inte fråga… Gäller det även när man köper hund från någon som inte är uppfödare?
Ingen aning, men min omplacering (inte valp) var inte veterinärbesiktigad vid köp.
Det gäller oavsett ålder och uppfödare. Det är dock ingen lag. Men som köpare är man smart om man inte köper obesiktigade djur.
Veterinärbesiktigar gör man för sin egen skull, så man ser (till viss del) om hunden har några fel som kan kosta en för mycket (vissa saker täcks inte av försäkringen). Så det är inte för att man ska få försäkra hunden som många tror, det får man göra ändå.
Jag ska erkänna att jag aldrig veterinärbesiktigat mina omplaceringar, jag har varit med så pass länge i hundsvängen att jag har ganska så välutvecklade ögon själv. Jag tar dessutom bara omplaceringar om jag får dom på prov i tre veckor innan köpet.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#2 gäller det även om jag köper hunden av "en vanlig hundägare " som i sin tur köpt sin hund via uppfödare?
Det bör man ha även på vuxna ja! Och omplacerar man seriöst anser jag att det ska finnas :) Privat som uppfödare.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, kan vara bra att tänka på. Har ju aldrig införskaffat hund på detta sätt tidigare :-) Tror ni det är något säljaren gör utan att jag efterfrågar det eller är det jag som ska fråga om det? Kollar man på hunden först och sen besiktigar eller ska hunden vara besiktigad när man är där och kikar på den? Hittade en väldigt intressant hund men ganska långt bort, en sträcka jag gärna åker men inte två gånger "i onödan" för att vänta på besiktningen
#6 Be dom besiktiga hunden innan du kommer. Max en vecka innan.
Du får nog säga till isåfall ! Jag betalade besiktningen när jag köpte min omplacering så att hon skulle vara besiktad då jag for ner och kollade henne , 70 mil bort ! tig även hem hunden samma dag
Jag skulle aldrig köpa en hund oavsett ålder, som inte var veterinärbesiktigad under senaste 7 dagarna. Det är för min egen skull och för att det inte ska bli strul med försäkring om något händer framöver.
#6 Boka tiden hos veterinären på samma dag som du ska dit, då kan du ju vara med.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
För mig är det en självklarhet med veterinärbesiktning vid överlåtande av djur (gäller således även till exempel hästar som jag tar på foder). Uppfödaren veterinärbesiktigade Nikka innan jag hämtade henne, då hade jag redan varit uppe en gång för att titta på henne. Vi skrev också ett tilläggsavtal som gällde under prövotiden innan det ordinarie köpekontraktet trädde i kraft. När jag väl hade bestämt mig för att genomföra köpet så skötte vi resten brevledes.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Tack, då har jag lite mer kött på benen gällande det Vad brukar en sådan besiktning kosta? Vem brukar stå för den? Brukar det ingå i priset?
#12 Det blir du som står för den. Men det är inte dyrt, några hundralappar bara.
Jag har aldrig betalt för besiktning.
Besiktning brukar oftast ingå i priset :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min omplaceringshund besiktigades innan jag köpte henne, det var ingenting jag betalade extra för utan det stod säljaren för. Jag tycker det ska vara som så, att säljaren ombesörjer besiktning då det är deras skyldighet att sälja en hund som är frisk. För allas skull. :)
Det är väl oftast säljaren som står för besiktningskostnaden?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
En seriös säljare ser till att hunden har ett besiktningsprotokoll som är max 7 dagar gammalt. Har hunden inte det kan det i värsta fall bli problem med försäkringar osv, så det är väldigt bra att ha ett sådant!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Det beror ju helt på vem som står för besiktningen enligt mig ! Som med min hund . Eftersom dom bodde 70 mil bort så erbjöd jag mig att betala besiktningen , eftersom om jag inte skulle köpa hunden så skulle uppfödaren kastat pengarna i sjön . Nu när jag köpte henne erbjöd uppfödaren att stå för besiktningen men det tackade jag nej till :) Sen beror det ju helt på säljaren . Säg att hunden är helt fantastisk men att säljaren vägrar betala besiktningen då skulle inte jag tveka på att betala ca 300 kr för en besiktning :)
Nu blir jag lite fundersam. Har hittat en hund som akut måste omplaceras som är 8 år, ringde agria och frågade vad som behövdes för försäkring och inget behövdes förutom muntligt om hälsan samt ras osv. Vad behöver jag då veterinärbesiktningen till i just detta fall? Det görs bara en lättare undersökning om jag förstått det rätt?
Förlåt, det var dumt tänkt. Det kan ju vara hjärtfel och sådant och det är ju inte så lätt för mig att upptäcka själv :-(
TS Oavsett om du köper valp eller vuxen hund av privatperson och uppfödare, så ska du kräva ett veterinär intyg. Gäller även om du ska sälja en. Kostar några kronor, men man har ryggen fri om det skulle uppkomma något. Köper du på blocket eller importerar så ska du vara extra noga då intygen kan vara förfalskade.
En mycket intressant fråga du kom upp med 🙂
Hälsning från en stor djurvän
#22 tack för sitt svar. Antar att det var ts inlägget det var riktat mot? :-) Hunden som jag pratade om i inlägg 21 var tvungen att flytta snarast Iom att den slogs med en annan hund i flocken, tänkte så, Iom ålder och det akuta ärenden, att man kanske inte behövde veterinärbesiktning. Men vi avstod, även om vi vill hjälpa hunden så tror jag nog inte att det hade blivit bra för varken oss eller hunden i slutändan.
#23 Fick du försäkra din nya hund utan intyg?

#24 Om man tar över en befintlig försäkring behövs inget intyg
>>>Malum domesticum<<<
#25 Det kan stämma. Men tecknar man ny måste man nog ha intyg. Men är fundersam om man får teckna på en så pass gammal hund.
#25 ah, ok. #26 det var en av anledningarna till att jag ringde till agria. Jag fick försäkra vilken hund jag ville, oavsett ålder, men då hette det veterinärvårdsflrsäkring och täcker endast nya åkommor och inte något som varit sedan tidigare. Ska försäkringen täcka någon ledsjukdom ska dock hunden varit försäkrad oavkortat sedan 4 månaders ålder, vilket jag tvivlar på att just denna hund har varit Iom strul med tidigare ägare . Jag kan ha fel gällande försäkringen, men jag fattade det som så när jag pratade med dom i telefon.

#26 Det krävs intyg och det blir väldigt dyrt att teckna en ny försäkring. Därför är det så viktigt att skriva över den tidigare försäkringen. Jag tror att en del bolag inte försäkrar hundar över en viss ålder (8 år?) Vår senast omplacering var åtta år men vi flyttade bara försäkringen så det var inga problem. Tidigare ägaren var väldigt noga med att det skulle lappa över.
>>>Malum domesticum<<<