Relationsbyggande aktiviteter
Jag planerar att öppna mitt hem åt en hund som utav någon anledning inte längre kan bo kvar hos sin ägare. Tänkte först och främst rådfråga vilka relationsbyggande aktiviteter vi kan göra, för att lära känna varandra? Finns det något annat jag bör tänka på när vi kommer hem? Tänkte ta en väldigt lugn dag hemma när vi kommer hem, att jag sitter i storarummet hela dagen typ och finns tillgänglig för hunden om hunden vill, känner att det kanske inte är så bra att vara "på" första dagen på nytt ställe med nya människor, eller tänker jag kans?

Mycket lek! Lek är fantastiskt för att stärka en hund, bygga relationen och för att lära den saker och ting. Försök att leka varierat, det finns fler sätt än man tror, och ha roligt själv. Utmaningar bygger både självförtroende och ett förtroende till dig. Balansövningar, ta sig under, över och igenom, låt hunden försöka mycket själv men var där och stötta då det behövs. Undvik tvång och konflikter, har hunden ett stort resursförsvar så är det bättre att köra mycket byteslekar och gör hunden bekväm med att får den någonting utav dig så kommer du inte ta ifrån den det. Det gäller även hantering, undvik att gå in i en konflikt om det inte behövs. Naturligtvis ska du kunna hantera hunden men det är kanske inte ultimat att lägga hunden på rygg och klippa alla klor om du märker att hunden tycker att det är väldigt obehagligt. Här är återigen lek jättebra för att vänja hunden vid att det inte är obehagligt med en matte/husse som brottas, tar tag i och lyfter upp hunden. Vissa hundar, exempelvis min, mår bra av mycket styrning och tydliga ramar. Det märks på henne att hon är tryggare med mig sen jag började gå in och tala om att det där är okej men det där är inte okej.
Inte bara sitta i vardagsrummet hela dagen - lev en normal dag hemma och gör saker, så får hunden gå omkring och spana på dig och omgivningen istället 🙂 Låt hunden få tid på sig att själv fundera, klura och söka kontakt med dig.
#1 tack, bra tips. #2 tänkte att det kanske inte var bra att stöka ikring en massa första dagen så att hunden får lugn och ro och lätt kan söka kontakt med mig om den vill, istället för att jaga mig när jag fixar och donar. Eller tänker jag tokigt där? Har aldrig tagit hem en omplacering förut och vet inte vad som är mest optimalt.
#3 Om hunden söker kontakt kan du absolut ge den uppmärksamhet, men i övrigt är det bra om du beter dig som vanligt och gör de saker som du annars skulle gjort hemma. Det får en lugnande inverkan på hunden om du inte gör en stor grej av att hunden kommit dit.
Ok, kan vara bra att veta. Tack :-)
Spendera mycket tid med den! Har alltid trott på kvantitetstid före kvalitetstid när det gäller att bygga relation med andra individer. På så sätt lär man känna varandra på ett annat sätt och lär sig snabbt läsa av varandra :) Och som Joyous sa så leeeeeek, lek massor! Kontakt övningar är bra också. Men som sagt, jag tror att i princip allt man gör med hunden stärker relationen sålänge man ser till att göra det till något positivt. Bara man håller det på en nivå så hunden fortfarande tycker det är kul och man inte glömmer bort passiviteten som är minst lika viktig. Och ifall hunden jagar runt en i huset när man fixar med något som måste göras kanske det är bättre att bespara den stressen och lägga in den i ett annat rum ett tag (om den kan vara ensam såklart), den behöver inte ALLTID va med :) Man behöver juh inte alltid göra något när man spenderar tid med varandra utan bara att ligga och mysa tillsammans i soffan är jätte bra :)
Tack :-) Jag tänkte bara att det kanske fanns aktiviteter att göra som byggde en relation snabbare än att vara hemma i soffan, jag vill ju att hunden ska känna sig trygg med oss och vise versa så snart som möjligt såklart :-) Tänkte ta en veckas semester när hunden kommer hem till oss samt kompa lite och flexa mina arbetstider så att hunden kan vara så mycket som möjligt med oss i början.
Aha jaa men lek och kontaktövningar är nog bra då :) Och sen tror jag att mys i soffan hjälper mer än man tror att få hunden att känna sig trygg och avslappnad i ens närhet! Låter jätte bra med en veckas ledighet också :)
Tack för era tips, längtar så efter att en hund ska vilja flytta hit :-)