Omplaceringstankar
Hej! Sitter o kan inte sova då jag grubblar på ett problem, som jag hoppas jag kan få några kloka input om. :) Men om mitt inlägg verkar rörigt så ber jag om ursäkt, kl är över 2 mitt i natten… (fullmåne,yurk) Jag är hemskt sugen på att skaffa hund igen, gärna en omplacering. Är uppvuxen med hund och min egna hund som var en omplacering fick tyvärr somna in för två år sedan…saknar han fortfarande. :( Nu har jag fått fast jobb, dock kan jag mest troligt inte ha hund med på jobbet så som jag kunde på mitt gamla. Och tyvärr räcker inte pengarna till att ha hunddagis eller dogwalker 4går i veckan (slutar middag en dag i veckan). Jag har 10 min till jobbet med bil, så tekniskt sett skulle jag kunna köra hem och rasta hunden, dock bara en kort rast då min lunch är bara 30 min. Får isf äta mina mackor medan jag är ute med hunden. Skulle det kunna funka? Rastar såklart hunden ordentligt på morgonen, ca 40 min(är morgonpigg) sen blir det en runda på minst 1 timme när jag kommit hem(jobbar 7-16). Sen blir det en liten runda till förre läggdags. Under dagen har han sällskap av mina 3 katter. (så hunden måste tycka om katter). Sen på helger o när jag slutar tidigt så kan det bli ut på skogspromenader, stadspromenader o även träna på att åka bil, tåg o buss. O klämma in hjärngympa o lydnad kommer jag också göra, det ser jag som en självklarhet. Ska jag till de få kompisar jag har så åker hunden naturligtvis med. Skulle det krisa sig riktigt kan det tänkas att jag har nån enstaka som kan hjälpa mig nån gång…måste kollade såklart innan jag kan skaffa hund igen. Så summan av summarum; kan jag skaffa hund med de förutsättningarna som jag har? Kan tillägga att de pengar som jag sparar in på dagis/ dogwalker vill jag hellre lägga på bra foder, försäkring och sparkonto ifall det skulle hända något med mina djur. PS, är sugen på finsk lapphund, men tar gärna emot förslag på andra raser som skulle kunna vara lämpliga.
I väntan på en ragdoll... <3
Till att börja med så ska man ju vara hemma första tiden med en valp/ny hund & sen för att hunden ska klara dina arbetstider så krävs ju ordentlig ensamhetsträning, vilket få omplaceringshundar har fått.
Jag har lärt mig att hundar endast får vara hemma 6 timmar åt gången, kan du hålla den ramen?
Inte alla omplaceringshundar är renrasiga så om du vill ha speciell ras så hade jag nog valt hund från seriös uppfödare ist (alt hört med dom om de har någon hund som kanske behöver nytt hem som är äldre) men först när jag verkligen har tid för ensamhetsträning när man har jobb & hund är A&O.
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Ja, det kan du göra, men det hänger på att det är rätt individ.
Och det finns ingen regel om att hundar bara får vara ensamma i 6 timmar, det är en forumsmyt som folk fått för sig genom att läsa en rekommendation om att hundar bör rastas var sjätte timma. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Tack för snabbt svar! Ja jag räknar med att behöva vara hemma den första tiden när jag fått hem hunden, så det blir inte aktuellt förrän jag vet att jag kan ta en längre semesterperioden, typ till sommaren. :) Min förre hund var jag också hemma med den första tiden och han var verkligen inte ensamhetstränad. Det räckte med att jag lämnade rummet så blev han orolig, stackaren. Det tog tid, men han blev mycket bättre o tillslut räckte det med att låta radion vara på så höll han sig lugn när jag var borta. 6 timmars gränsen har jag också fått lära mig att det är som gäller, och det klarar jag av. Både förre lunch o innan jag kommer hem. Det är ytterst sällan jag är iväg på kvällen o om jag åker iväg så försöker jag se till att jag kan ta hunden med mig. :) Ja, det är inte lika vanligt att det är renrasiga som behöver omplacering, så jag är beredd på att få leta länge.I slutändan är det kemin som ska passa ihop så blir det en blandas så spelar det inte mig någon roll. Min gamle Buster var också blandas o en underbar hund. <3 Tack för tipset angående höra av sig till uppfödare. Det ska jag göra! Så får jag chans att träffa hundar av rasen också o inte bara utgå från vad man läser på internet. :) o tack för länken!
#2 jaså? Det har jag alltid fått höra att de inte får vara hemma själva längre än 6 timmar. Fast nu när jag kollade på jordbruksverket av ren nyfikenhet efter att ha läst ditt inlägg, så står det faktisk att 6 timmar är bara en rekommendation. :o Samtidigt så känns det ändå bra om hunden får komma ut o kissa mitt på dagen…. Sen självklart gäller det att hitta rätt individ! Kemin är det viktigaste så jag är beredd på att leta länge för att det ska bli rätt. :)
Ja, det är en rekommendation som mycket annat.. Dock en bra tumregel. 🙂
Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. 
Frågan är väl vad du gör om hunden inte kan vara ensam hemma. Min bror har en hund som är 6 år nu, ensamhetsträna des som tusan, med olika metoder, enligt rekommendationer från kunniga uppfödare, osv. Går inte. Punkt slut. Är han ensam mer än när brorsan handlar på affären (tar aldrig mer än 30 min och då måste hunden vara nysprungen ute i minst en timme) så skäller han, ylar, tuggar sönder ALLT, kissar på golvet och när han kommer hem igen är hunden helt förstörd och måste t.o.m. vara med när brorsan går på toaletten i flera veckor. Kan tilläggas dock att brorsan har en granne som älskar hans hund så en gång i veckan när han storhandlar så är grannen med hunden, grannen har även nyckel om t:ex bilen skulle paja när han är på snabbhandling och då hen är pensionär kan hen alltid ställa upp.
Och ja, det var en omplaceringshund som innan omplaceringen som ettåring kunde vara ensam hemma någon timme helt utan problem. Separationsångesten kom efter omplaceringen.
(För övrigt får hunden även separationsångest även om den är t:ex med oss på sommaren. Jag fick klämma in mig själv och en enorm dobermann i en 80's säng för att han skulle sluta skälla och gnälla när brorsan gick till grannen för att kolla film och ta några öl några timmar.)
Vet att ovan är extremexempel. Men det är ju inte omöjligt. Din omplacering kanske klarar av att vara hemma efter ett tag - men det är ju inte givet att det bara går en sommar sen klarar den det. Om det tar längre tid då? Säg ett år? Mer? Hur ordnar du det?
Sen skulle jag fundera över det där med pengar också. Om du inte har råd med hundvakt 4 gånger i veckan (om man t:ex hittar en pensionär eller någon som är sjukskriven men gärna vill ha något att göra behöver det inte alls kosta mycket, jag tog 1000:- för att se efter min kompis hund i över en månad från 7-19 varje dag) vad gör du om hunden blir rejält sjuk? Även med försäkring kan det ju bli en summa.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Jag skulle inte kunna leva med att ge ett liknande liv till en hund. Och förstår inte folk som lämnar sina hundar hemma ensamma hela dagarna heller. Det är absolut inget värdigt hundliv och har man inte råd med passning eller är så snål ska man inte ha hund. Dessa är bland den värsta sortens hundägare. Man bryr sig mer omsig själv än hundens välmående. Vi andra fixar passning på ett eller annat sätt.
#7 Jag blir faktiskt ganska trött på folk som sätter sig till doms över andras hundhållning utan att veta någonting om varken hund eller ägare.
Så vilka ska få skaffa djur? Enbart egna företagare då eller? För vi sjukskrivna går ju fetbort eftersom vi inte får ha några miljoner på banken, även om våra hundar är med oss hela dagarna. Och folk med jobb där man inte kan ha med hunden får inte heller ha det, ja, om det nu inte råkar vara så att det finns ett hunddagis i närheten och jycken inte mår dåligt av att vara där.
Vad ska man göra med de hundarna som inte trivs på dagis? Omplacera till det där hemmet på landet med outsinligt med pengar och tid kanske? Det blir ju jättebra, hundarna blir vandringspokaler bara för att den råkar må bra i sin ensamhet hemma istället för på dagis.
Eller, så anpassar man sig och skaffar en hund som faktiskt trivs i sin ensamhet om man jobbar heltid. Dom är väldigt vanliga, jag har haft flera sådana. Men det kräver ju så klart insikten om att hunden är en hund och inte ett barn, allt blir ju så mycket lättare om man behandlar djuret arttypiskt.
Mvh Världens snålaste hundägare som då enbart bryr mig om mig själv och aldrig hundarna
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
6# #7 Jag skulle för det första aldrig ta emot en hund utan att ha den på prov först. Buster hade jag på prov i ett helt år då jag visste från början att han hade svårt att vara ensam o hade ständigt kontakt med den gamle ägaren under hela tiden som jag hade honom, så att vi båda skulle veta att han hade det bra och att det gick bra. Det kanske bara var jag som hittade en ovanlig ägare som var villig att ha hunden ute på prov så länge, vad vet jag… För det andra så skulle jag inte ta emot en hund som inte har blivit besiktigad först, om så jag måste betala för det själv. Självklart kan det hända grejer som gör att hunden blir riktigt sjuk, men som #8 skriver, vilken vanlig Svensson har ett par miljoner undanstoppade på kontot eller i madrassen? Finns säkert dom som behöver låna pengar för att betala för veterinärvården, medicin o rehab och som en med fast inkomst utan låneanmärkningar borde jag inte ha en chans att kunna betala tillbaka det lånet då? Sen kan man ju fråga hur långt man ska gå med en sjuk hund, har den tex blivit påkörd o fått höften krossad kan man ju fråga om det är ett värdigt liv för hunden att tvingas gå igenom flera svåra operationer som ändå kanske leder till ett ovärdigt liv för hunden… Ett extremfall kanske, men det kan ju också hända. Nej, det kanske inte är optimalt med en hund som får vara ensam mycket när man jobbar, det är ju därför jag frågar och verkligen funderar innan jag vill tar det steget, men att kalla mig snål o självisk när jag bara ber om råd blir jag helt enkelt förbannad över….
#9 Jag syftade aldrig på om du är snål eller inte, man behöver inte vara snål för att man inte kan hosta upp pengar från ingenstans om något händer. Det behöver ju inte ens ha med djur att göra. När min dator gick sönder medan jag pluggade och verkligen behövde en ny fick jag låna pengar av mamma för jag hade inga. Shit happens.
Däremot kan hundar, eller vilka djur som helst, bli dyra som tusan i drift helt plötsligt. Då bör man åtminstone ha en plan, man behöver inte ha miljoner undanlagda. Har känt kompisar som helt plötsligt fått lägga ut över 4000:- i månaden på sina djur. Såklart täckte försäkringen först, men då läget var akut först så nåddes försäkringstaket bara på någon månad. Hunden kunde ha ett bra liv, med då de hjälpmedel som kostade så mycket efter att maxbeloppet hade nåtts. Och det var alltså en summa som skulle betalas varje månad resten av djurets liv. Det är ingen småsumma eller nåt många har undanlagt. Och om man kontinuerligt måste betala en summa utan stopp - hur ska du då kunna betala tillbaka även om du lånar av någon? När min väns hund till sist gick bort (efter flera år, för övrigt) var hen skyldig sina föräldrar nästan 80 000:- som hen fortfarande betalar av nästan sju år senare.
Men alla har inte föräldrar de kan låna sånt av. Jag har inte det, t:ex.
#10 Förlåt om du kände dig träffad ang. att jag skulle vara snål, det var mest riktat till #7 . Mitt fel där som skrev lite luddigt.
Eftersom jag redan har djur så stoppar jag redan undan en viss summa varje månad, just nu är det 1500 som är till oförutsägbara utgifter, så jag har redan en ganska bra backup på kontot. Dock tänkte jag vänta till sommaren innan jag ens börjar leta efter hund, och då hinner jag få ännu mer på kontot (är vädligt sparsam på mina egna utgifter, föredrar att lägga allt extra på mina djur). Och i år får jag även löneförhöjning med 600:-, så om jag skaffar hund kanske det blir runt 1000:- som jag då kan stoppa undan varje månad. Visst, hade kunnat ta den tusenlappen till hundrastning, men då prioriterar jag hellre den summan till djurkontot just ifall nått skulle hända. :)
Sen är där väl en del andra kostnader än enbart foder, försäkring och sparande, men man behöver ju inte ha 5 sorters koppel, halsband, selar och hundsängar och vissa saker köper man bara en gång, samt återanvänder vissa saker som jag hade till min gamle hund. :)
#11 Ingen fara, jag ville mest bara understryka att jag inte tycker du låter snål eller nåt. Och sen så vill jag inte att du ska tro att jag antar att inte råd med hundvakt = inte råd med veterinärvård. Men det KAN ju vara så, för en del, och då är det bättre att tänka efter en gång till. :)
Jag blir faktiskt ganska trött på folk som sätter sig till doms över andras hundhållning utan att veta någonting om varken hund eller ägare.
Uhm det enda man behöver veta, och som jag anmärker på, är väl att man vill lämna eller lämnar sin hund ensam hemma. De sover på natten när ägaren sover och sedan blir vardagen 8-10 timmar likadan, de får sova i väntan på att ägaren kommer hem och håller dem sysselsatt. Hade du som människa velat ha det så? Jag tycker de förtjänar klart bättre. Snåla hundägare bryr jag mig inte mycket om, och har man nte råd med antingen hundvakt eller dagis då är man kanske inte så lämplig för att ha hund med sådana förutsättningar. Jag bryr mig mer om hunden än att någon sådan hundägare här tar illa vid sig. Sanningen svider, tyvärr kan precis vem som helst i vårt samhälle skaffa hund och sedan behandla den som man vill.
# 9 Har jag kallat specifikt dig för snål och självisk? Nej. Du ville ha folks åsikter och du fick det, som man brukar säga på det här forumen.
#13 Nu verkar du tro att hundar har samma behov samt sömnbehov som människor, vilket de inte har. De är nämligen en annan art och sover avsevärt fler timmar än vad vi gör. Vad sägs om att läsa på om hunden som art innan du försöker upplysa andra om hur hundar ska ha det? Din egen hund kommer kunna dra gagn av din nyfunna kunskap.
Sanningen svider? Nej, men okunskapen folk uppvisar gör det.
Jag skulle inte skaffa hund om jag jobbade som du och inte skaffade dagmatte. Det blir synd om hunden. Dessutom är det inte alla som klarar av att vara ensamma heller. Och bara för att en hund klarar att vara ensam innebär det inte att den mår bra av det. Hundar är flockdjur och mår bäst med sitt sällskap. Vad man än påstår. Och jag föredrar en hund som mår så bra som det går.
Men du jobbar och en dagmatte behöver inte kosta mycket alls. Så kolla upp om det finns i närheten.
Jag ser inga problem till att skaffa hund i din situation, det är fler som jobbar heltid och har hund. 🙂 De dagar jag jobbar hemifrån ligger hunden och sover i sin bädd i alla fall, precis som hon gör när jag är på jobbet, så hon har knappast något utbyte av att jag är hemma med henne. Sedan gäller det ju, som flera andra har varit inne på, att hitta rätt individ.
Det jag reagerar på är att din rast bara är 30 minuter, det tar 10 minuter att åka hem till dig från jobbet säger du, det blir en super kortis ute då och du lär äta något samtidigt, sen tar det 10 minuter tillbaka till jobbet också, detta låter inte som en hälsosam grej att göra, det låter väldigt stressande i längden, så hur länge orkar man hålla på sådär.
Jag har gort samma, men då hade jag en timmes rast och åt samtidigt som jag var ute med hunden då kunde vi gå en lång promenad samtidigt i rask takt, jag tyckte det var hållbart för jag hade en timme, men jag själv skulle aldrig fixa 30 minuters lunch på de viset.
Så det lär du nog tänka över flera gånger om ifall det är nåt du vill ge dig in på i längden och något du klarar av, alla är vi olika.
Jag tycker inte det är ett bra hundliv att ligga ensam hemma drygt 9 timmar, med endast ett mycket kort avbrott på din lunch. Skulle personligen aldrig skaffa hund på dom premisserna och jag vet också många seriösa uppfödare som aldrig skulle sälja till någon som inte har ordnad hundpassning typ dagis/dagmatte. Jag förstår att längtan efter en hund kan vara svår, men man måste tänka på hundens välbefinnande i första hand .
Jag skulle heller inte kunna lämna mina hundar 9 h om dagen med gott samvete . Två ggr har det hänt och då har jag gett dom full aktivering på morgonen och hela lunchrasten på en timme . Snacka om hur lite tid hunden får ? Typ 30 minuter på morgonen 10 minuter på lunchen och innan man ätit middag Duscha städa och allt annat ? Man får helt enkelt inte vara egoistisk när man skaffar hund . Det borde finnas en lag ! Även om hunden verkar tillfreds är det inte alls säkert Att den är det . Kolla upp dagmatte och räkna på ekonomin ! Sen vill jag bara påpeka att 1500 kr räcker inte alls långt men det är ju bra att du kan lägga 1000 kr i månaden sedan
Angående att räkna på ekonomin, om man vill ha hund får man ibland prioritera. Jag bor själv, jobbar deltid och har hunden på deltid på dagis. Blir pengar över då jag väljer bort utgångar, dyra mobilabonnemang, dyra teknikprylar, resor och liknande. Hunden går först med alla sina tusen utgifter.
Jag skulle aldrig vilja lämna mina hundar hemma en hel arbetsdag. Vi har löst det med privat dagmatte som vi ger en liten slant som tack för besväret. Ja, många hundar finner sig i att sova bort hela dagarna medan matte/husse är på jobb men jag tror nog att de skulle trivas mycket bättre om de fick spendera mer tid med sin ägare. Våra hundar lämnas sällan och i så fall allra max 5 timmar åt gången. Annars är de hos dagmatte, mina föräldrar eller min sambos föräldrar.
Jag skulle nog hellre ge förslaget att leta upp någon som kan rasta hunden ordentligt åt dig mitt på dagen. Har du tur kanske du hittar en uttråkad pensionär som helt enkelt vill ha sällskap och inte bryr sig så värst om pengar. Min brors pensionärsgranne som är hundvakt får fika ibland, kanske någon öl, och så sällskap och jag tror 200:- i månaden. Det är ingenting för en trygg hund faktiskt. :)
Tack för alla era synpunkter. :) Har suttit idag och räknat mer ordentligt på det (är inte jättebra på matte, så det tog lite tid) och ringt runt på några hunddagis o kollat vad de kostar och till min förvåning så får jag faktiskt råd med Både hunddagis 4ggr i veckan (5:e dagen slutar jag middagstid så hunden får bara vara hemma i ca 4 timmar) och kunna sätta undan en tusenlapp i månaden. Det närmaste ligger bara några kilometer härifrån, så där ska jag besöka först. Tips på vad man ska kolla på o fråga när man är där? :)
Kollar också om det finns nån i närheten som skulle alternativt vilja rasta hunden, ifall det skulle bli billigare.
Ang min ekonomi så prioriterar jag alltid mina djur, jag festar knappt, röker/dricker inte och köper inte kläder eller dyra teknikprylar titt som tätt, samt har bara bredband som abonnemang, mobil är kontantkort. Har ett lån och det är bilen, som snart ändå är färdigbetald så summan där är liten. Har redan ett sparkonto till mina djur (har katter) och jag har mer än bara 1.500 på kontot… ;) Och det är pengar som bara tas om katterna (o kanske framtida hund) blir sjuka.
Det kan absolut funka, men räkna med att lunchen kommer bli stressig för dig. Jag gjorde liknande när jag sommarjobbade. Inga roliga luncher(och egentligen behövde hunden dem inte heller), men det funkade.
Var noga när du letar omplacering och hitta en som kan vara ensam, gillar katter etc. Och ha den på prov några veckor. Då vet du garanterat om du/ni klarar det eller inte :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#23 men vad härligt :D