Fick lite schampo i munnen
Hejsan! Innan idag när jag badade min hund skulle jag ta och schamponera hans skägg. Han hatar att bli blöt och han hatar att duscha så det är alltid en evig kamp om att han ska stå stilla även om vi har provat massa olika grejer! Men i alla fall nu när jag skulle schamponera hans skägg flög hans tunga ut för att han skulle slicka sig om munnen, och då fick han lite schampo på tungan som han då fick in i munnen. Han började göra lite grimaser antagligen för att det smakade äckligt och jag sköljde och sköljde runt munnen och så, erbjöd han också vatten om man ville skölja munnen men antar att hundar inte tänker på samma sätt som oss. Nu undrar jag om det är farligt att han fått i sig lite schampo? Han använder klorhexidin schampo pga hudproblem. Läste på flaskan och det stod endast att man inte skulle låta hunden slicka under schamponering och att man skulle undvika att hunden fick det i mun,näsa och ögon. Men det stod inget om vadman skulle göra om hunden fick det i munnen. Är jätte orolig att det är farligt, men han har betett sig helt som vanligt.. Någon som vet? Jätte jätte tacksam för svar :)
jag vet tyvärr inte
men testa oh sök lite på nätet om shampot 😛Hoppas det går bra
#1 tack för ditt svar :) har googlat runt men har inte hittat något direkt, ska fortsätta kolls lite till annars får jag gå inom veterinären i morgon. Men hoppas det inte är farligt tycker ju det verkligen borde stå på flaskan i såfall och speciellt vad man borde göra om det händer…
Ring giftinformationscentralen, de har öppet dygnet runt tror jag :)
Jasa nej saja!
Håll koll på allmäntillståndet av hunden och se till att hen alltid har tillgång till rent vatten! Du kan ringa din veterinär imorgon och fråga för att vara på den säkra sidan
Medarbetare på Skor iFokus
de är nog ingen fara du sköljde bort allt shampoo och jag gissar att han dricker som vanligt? förmodligen händer inte så mycket men om han blir lös i magen eller kräks eller liknande är en bra ide att kontakta veterinär, men de kommer nog inte behövas :) hoppas de går bra 😃
Tack för era svar :) #3 kollade hemsidan och det stod att frågor om djur besvaras endast till 19.00 :( #4 tack det ska jag göra :) #5 jag sköljde väldigt noga speciellt runt munnen dock lite svårt med det lilla han fick i sig. Han har druckit som vanligt och betedde sig lika galet när han kom ut ur duschen som han alltid gör. Ska hålla koll på honom och hoppas på det bästa :)
Det finns ju munskölj med klorhexidin, de sabbar munfloran om man använder dom för ihärdigt, så jag skulle kunna gissa på att det är just det som är orsaken till rekommendationen. Så i värsta fall kan din hund få en svampinfektion i munhålan, men det går ju att göra något åt sedan. Undvik dock att ge honom nått med kolhydrater ett tag, svampen älskar nämligen det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Är det bara den lilla mängd som de kan få i sig av slicka kring munnen så brukar det enligt min erfarenhet inte vara någon fara (har själv klådhund med liknande specialschampo).
Så länge hunden inte verkar må dåligt på något sätt så behöver du inte vara orolig.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag tror han överlever… men du kanske borde ta med honom till veterinären….
Hade nog ringt och frågat veterinären för säkerhetsskull. Sen har jag dock väldigt svårt att se att det skulle vara jätte farligt med tanke på att det faktiskt är ett schampo där det finns en risk att det faktiskt kan hamna i hundens mun. Tror dock att produkttillverkarna har en skyldighet att skriva så på förpackningen då stor mängd säkert kan vara dåligt för hunden. Ett gott tecken är att när det är något som är väldigt farligt står det oftast på Google, vilket det inte gör i detta fall. Men som sagt, hade ringt bara för att vara helt säker och så länge hundens allmäntillstånd är som vanligt finns det ju ingen anledning att åka in med honom. :-)
kanske är helt ute och cyklar, men kan inte klorhexidin-skölj behandla svullet tandkött? alltså en lösning av klorhexidin…
här är iallafall en länk till giftinformation, det gäller väl främst människor men via samma länk ser du ett nummer du kan ringa för råd om ett djur blivit förgiftat också! står också att vid förtäring ska du ge dryck :)
http://www.giftinformation.se/kemikalieregister/klorhexidin/
Nej, det är ingen fara även om det givetvis bör undvikas. Däremot är det inte bra med klorhexidin ner i öronen OM man har misstanke om att trumhinnan kan vara perforerad. (Man ska med andra ord aldrig använda klorhexidinlösning som öronrens utom på veterinärs inrådan.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Det finns till och med tandkräm för djur med klorhexedin i. Jag har själv fått det till min katt när hon hade en inflammation i tandköttet. Lite schampo i munnen är ingen fara.
Tack så mycket för era svar!:) rådfrågade våran veterinär och hon sa att set inte var farligt med lite schampo i munnen. Ska hålla ännu mer koll på honom vid schamponering runt munnen nästa gång :)