Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 10486 ggr
Milton_
0

Övertrött valp!!

Har ni tips på hur man kan lugna ner en väldigt övertrött valp? Han springer runt i hela lägenheten som en raket. Har tagit upp honom i mitt knä, då va han lugn (tills han började bitas och det gjorde så ont men släppte ner honom när han blev lugn igen) men sen sprang han runt igen. Ska man bara vänta ut honom eller är det något speciellt man bör sysselsätta honom med? :) Obs: om jag tillexempel gör "sök" på honom eller lägger godis i kartonger/strumpor osv tröttnar han när det blir för svårt och bara fortsätter sin "lek"….

Frida B
0

Ge honom ett mjukt ben att tugga på, eller en ihålig boll med godis i… Brukar hålla dom sysselsatta.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

panini
0

När mina får "tokryck" så låter jag dom bara springa av sig då dom antagligen behöver det 🙂

Kallaterrier
0

Ge valpen något riktigt gott att tugga på som varar ett tag.

Milton_
0

#1 & #3 kan valpen äta tjurmuskel?:)

Frida B
0

#4 ja, men inte för mycket. De har känsliga magar. Men lite går bra :) Gäller dock allt du ger din hund.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
0

Är du säker på att han är övertrött och inte tvärtom har gott om energi?

Milton_
0

#6 han var lugnast i kullen (kan inte tänka mig hur dom andra är :o)haha! Han är nog övertrött då han slocknar direkt efter ett tag och han får alltid sina små ryck "sent" på kvällen :P men gott om energi har han.

hemul
2

Men då så. Om han slocknar efter ett tag gör det väl inget om han håller på en stund? Många hundar får liksom glädjeryck så där.

isblixt
0

När min hund var valp och övertrött höll jag fast henne mjukt men bestämt tills hon somnade i min famn eftersom hon inte själv kunde slappna av.

Milton_
0

#8 men sen kan det börja igen…. Och kan han verkligen slappna av efter ett sånt race? Hoppas på glädjeryck ;D

Gollums Fru
0

Om du aktiverat honom tillräckligt och är säker på att han bara är övertrött så testa att passivitetsträna lite. Är bra också att hunden lär sig att "Just nu sade matte att jag ska ta det lugnt" såvida han får den aktivering han behöver under dagen. Mitt bästa knep på min hund (han behöver jag säga till när han ska ta det lugnt) är att typ skeda honom. Sätter/lägger mig bakom honom med en hand över bröstkorgen och en hand under hakan. Sen kliar/smeker jag med händerna tills han lugnat ner sig/somnar. I början gnällde och sprattlade han, men orkar man vänta ut det så lönar det sig i längden :) Sen får alla valpar och unghundar mycket oftare lite tokryck och glädjespatt. Lycka till! :)

Jasa nej saja!

Changrila
1

Testa att begränsa ytan som hunden kan röra sig på, tex med stängd dörr eller valphage.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
1

#10 Somnar han så har han slappnat av.🙂

Oroa dig inte så mycket över vad hunden gör om det inte är ett problem. Valpar gör prylar. De studsar omkring, springer runt spontant bara för att det är kul o.s.v. Skulle vara orolig om jag hade en valp som INTE for runt som en galning ibland.😉

Marieangelica
0

Lite trötthets-valp-ryck får man nog räkna med, få valpar som inte gått igenom den fasen. :-) Märker du däremot att valpen håller på hela kvällar och nästan better sig stressigt kan det vara läge att träna passivitet. Men i och med att han somnar efter en stund låter det som han ändå har en bra balans mellan lek och sov och bara är en "typisk valp". ;-)

tulinia
0

Haha valpfnattet är det roligaste som finns. När de far runt som jag vet inte vad. Sen så "poff" så har de toksomnat. När Felix är övertrött så låter jag honom bara vara. Jag vet att han somnar av sig själv. 
Tänk dig ett litet människobarn som är så trött så trött. Dom vet att om dom sitter stilla i mer än fem sekunder så kommer dom att somna. Så istället börjar dom skrika, springa runt och vara allmänt jobbiga. 
Lite samma sak med valpen ;)