Hundar iFokus

Hundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 2508 ggr
poodlelicious
0

Vill inte följa med in

Har en Pudel på 9 månader som inte vill följa med in när han är lös ute. Han sticker inte ifrån mig när han är lös men han aktar sig för att komma för nära mig. När jag har godis eller leksak kommer han ibland. Ibland springer han runt mig och jag märker att han vill komma till mig men ändå inte. Om jag är svinsnabb kan jag lyckas slänga mig över honom. När jag går in vill han inte följa med. Jag ropar, springer, busar, har godis, struntar i honom. Inget hjälper. Han vill inte med in. Vad ska jag göra? Enda sättet att få med honom är att fånga in honom och bära in. Övar på att fånga in och släppa så att han inte ska koppla det till att han måste in. Men hur ska jag få honom att gå med själv?

tulinia
0

Jag hade en hund som var omöjlig att fånga in efter lösspringande. Han kom när jag ropade men han höll sig på avstånd så jag inte fick tag på honom. Jag lärde honom att han fick smaka på allting som jag åt. Sen tog jag upp en korv ur fickan, kallade inte på honom utan började gnaga på min korv. Han blev eld och lågor och rusade fram till mig. 
Jag kunde koppla honom och sen fick han korvbiten. 
Jag fick världens tiggare till hund men inkallningarna satt perfekt efter ett litet tag ;)

poodlelicious
0

#1 fiffigt! Han får dock aldrig någonsin i universim äta något som jag äter så det funkar inte ;)

[Jens]
0

Jag hade det problemet också och jag blev så arg på mig själv för jag visste vad problemet var för det var för lite motion ute. Han ville helt enkelt vara mer aktiv ute vilket jag gjorde och det blev fler promenader och sedan var problemet borta.

tulinia
0

#2 du får börja äta hundmat 😃

Men skämt å sido, det är riktigt jobbigt. Har du prövat att ha lång lina på honom istället? Så att han inte är lös fast han känns lös innan problemet är borta. 
Vad hände om du sätter dig på huk med ryggen mot hunden och pillar på någonting på marken. Hundar är oftast väldigt nyfikna och vill komma och titta vad du har hittat.

Edit: Pga att min dator gör vad den själv vill

poodlelicious
0

#3 Det skulle det absolut kunna vara. Vi busar rätt mycket inne. Ska försöka flytta ut det mer.

[Jens]
0

Så var det hos mig. Jag lekte mycket med min och det räckte inte utan han ville även vara ute men med åldern så blev det lite lugnare men så är det ju även hos människor 😉

Catta-
1

Använd lina! Sen kan du göra precis som du gör nu men när du tröttnat på att han inte kommer är det bara att hala in honom i linan. Den har sparat många gråa hår hos mig när min hund var på det humöret.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Jens]
0

Är inte lina ett tvång? Det är inte hundens eget intresse känner jag för man vill ju att sin hund ska vilja gå in efter eget önskemål.

poodlelicious
0

#7 Jag har en lina och kan gärna använda den men i så fall ska det ha ett syfte. Att bara använda lina löser ju inget problem jag går bara runt det. Vill försöka komma åt det riktiga problemet.

Calcifer
2

Något jag tror är viktigt är att träna på inkallning inte bara när man ska in eller ska koppla hunden. Hade en bekant som fick kämpa med en omplacering som tusan när det gällde det. De som haft den innan kallade bara in honom just när de skulle göra sånt hunden inte tyckte var så kul, typ gå in eller bli kopplad.

Så börja med att kalla in honom till dig och belöna stort flera gånger när ni är ute. Lite då och då. Ropa och locka, och som sagt belöna när han kommer. Då kopplar han inte ihop inkallning med hemgång på samma sätt.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Catta-
5

#9 När jag tränade med lina hängde den lös. Kom hon inte när jag tjoade och stojade tog jag tag i linan så hon blev uppmärksam och släppte den sen och började om. Då kom hon oftast. Tillslut trillade poletten ner och linan kunde tas bort. Jag skulle aldrig våga ha en hund helt lös som inte kan inkallning..

Stormvindh
0

Gick igenom en likadan fas med min tik när hon var runt en 7-8 månader eller äldre. I början funkade absolut ingenting och då fick jag helt enkelt ta henne i koppel den biten och visa att hon visst skulle hänga med in och därmed basta. Det satte sig ganska snabbt, men behövdes såklart påminnelse. Nu är hon väldigt social och skulle aldrig vilja bli lämnad ute ensam länge, så stänger jag dörren och går in själv så stod hon nästan alltid utanför inom 20 sekunder. Funkade kanon för oss och idag kommer hon direkt efter hon varit ute och kissat, men funkar ju olika för alla :)

Medarbetare på Vallhundar

[Jens]
0

Jag har en bok men tyvärr så hittade jag den inte nu men den är skriven av en tjej som lyder ungefär så här " Använd inte våld " och där tar hon upp t ex lina, tvång, och ryck i koppel m.m. Denna bok har varit min vägledning sedan 25 år tillbaks och det har funkat perfekt.

Man ska inte tvinga en hund något utan man ska få den att förstå vad man vill och vice versa. Varför vill hunden t ex inte gå in? Vad gör hunden att den inte vill komma in? Jo, för lite motion kan vara en orsak. Att vara inne är inte heller så roligt men ändra på det. Mera motion och trivsel inne. Det har alltid funkat för mig. Jag har aldrig tvingat mina hundar till någonting de inte vill om det inte är så att de är lite blyga eller rädda så har jag fått jobba lite mer för att ta bort den rädslan men dock aldrig med våld utan för att de testar själva.

Jag tycker att få in en hund i sitt eget hem är väldigt enkelt. Krångla inte till det för hemmet vet dom så väl vad det är men det ska kännas bra att komma hem igen eller in igen och vara glad. 🙂 Det är väl så vi känner oss själva när vi kommer hem?

Marieangelica
0

Kan vara så att han associerar komma nära dig med att bli kopplad. Håller med #10 kalla in hunden men istället för att koppla kan du bjuda till lek, trix och massa beröm.

poodlelicious
0

Ska väl poängtera att nu när jag har honom lös är det i mina föräldrars trädgård där han måste anstränga sig en del för att smita. Och det gör han inte. Han vill inte lämna mig han vill bara inte vara för nära. Vi håller på och tränar på att visa att han inte alltid behöver gå in när han blir infångad. Men jag vill ju inte behöva fånga in honom för att han ska följa med in. Hur får jag honom att gå med mig in i huset utan att bära liksom?

poodlelicious
1

Hypotetiskt sätt kan jag ju koppla och gå in men då kommer han väl associera kopplet med något tråkigt istället.

[Jens]
0

Ha mer roligt med honom =)

poodlelicious
0

#17 Problemet är väl lite att desto roligare vi har ute desto mindre vill han gå in. Om jag bara går ut och är lugn så är han lättare att få in. Om jag busar med leksak och ger godis så är han hal som en ål.

[Jens]
0

Promenad, en lång promenad

Arashi
0

vad skulle han göra om du bara helt enkelt springer in när du känner för de, tar upp en leksak stänger dörren och leker lite där inne utan honom? Låt han stå vid dörren och frestas ett tag innan du släpper in han, så lär han sig snabbt att de är bäst att skynda sig när matte går in-men då gäller de ju att han inte är allt för självständig så de är ju inte säkert att de fungerar.

En annan sak jag gjorde med min var att varje gång vi skulle gå in fick han alltid sin favorit leksak vid porten som han fick bära in, de gjorde att han tyckte de va jätte kul och sprang alltid före mig fram till porten.

poodlelicious
0

Han är lite dubbel. Inomhus accepterar han inte att jag stänger dörren till honom och han följer efter mig överallt. Jag har provat att gå in och stänga dörren men det struntar han i när han är ute av någon anledning. I början släppte mina föräldrar ut honom själv utan att följa med ut. Tror att det kan vara därför han har lärt sig det. I stan har jag alltid koppel på honom.

hemul
0

#15 Du kallar in honom för att något kul 10 ggr så ofta som du kallar in honom för att gå in.

Naviifax
2

Jag har varit sååå nojjig med det här att vara lös. Trots att Navi varit duktig har jag varit rädd för att hon bara ska dra. När jag tränar inkallning har jag nästan alltid lina. Inte för att jag är rädd för att hon sticker (vi är oftast i inhägnad) utan för att om det går helt åt pipsvängen kan jag börja om.

Dels har vi tränat in ett "ljudkommando" när jag smackar med munnen får jag hennes uppmärksamhet oavsett vad hon sniffar/smakar på eller leker med. Så är hon långt bort smackar jag, hon tittar på mig och jag tjoar "hit" så glatt jag kan. Då rusar hon till mig och sätter sig i superfint fotposition. Och jag berömmer. MEN! Skulle hon vara heeeelt ofokuserad så vevar jag bara in henne lite, får hennes fokus. Och även om hon strular i 10 min så berömmer jag sååå mycket när hon väl kommer. Och speciellt om hon strular så kopplar jag aldrig. Utan om det strulat och det tar evigheter, berömmer jag hellre och susar iväg en leksak för att visa att hon var så fantastisk som faktiskt kom.

I början gjorde jag alltid som så att jag gav henne sittkommando och backade lååångt bort. Så hade hon konstant koll på mig, och så tjoade jag "Hit" och hon kom som ett skott. Se till att det sitter innan ni släpper lös helt, är mitt tips. Lina är lagom kul men jag tycker det ska användas tills att inkallning sitter som det ska. Hundar rymmer från trädgårdar och grejer oftare än man tror, om något gör dem rädda så drar dem (eller om det är löptik i området).

Jag hade i alla fall inte haft min hund lös om den inte kom på inkallning. Men det kanske bara är jag som är så himla nojjig 😂

@adventuresofnavi | instagram

Catta-
1

#23 Jag har tränat precis som du. Luna hade en trots period på några månader då hon var omöjlig att ha lös. Idag sitter inkallningen superbra. Det viktiga är väl att inkallning 9 av 10ggr inte ska betyda att det roliga är över utan bara att matte vill att du kommer hit en sekund. Sen fortsätter leken.