Trötta ut hunden
Hej! Jag undrar hur ni gör för att trötta ut eran hund? Alltså få den att arbeta med hjärnan? Vill gärna ha tips och förslag på vad man kan göra för mentala aktiviteter/leksaker med hunden :)
Gömma leksaker, godissök (släng en näve godis/torrfoder på gräset/golvet) träna trix, skaffa en aktiverings boll och lägg godis/torrfoder i den
🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂
😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓
Hundar brukar bli trötta av att lära sig saker. Kan inte hunden sitta på kommando (bara för att ta ett exempel) så kan det vara en liten utmaning för den att lära sig det. När den sedan kan det, då blir det ingen utmaning längre utan ägaren får komma på något nytt att lära hunden för att fortsätta få hunden att anstränga sig mentalt och bli trött. Själv tycker jag det är kul att kolla vilka moment som ingår i tex lydnad, rallylydnad och freestyle och sedan lära hunden det som verkar roligast. Efter ett tag brukar det dessutom leda till att man har möjlighet att tävla lite, vilket åtminstone jag tycker är jätteroligt och motiverar mig till att hela tiden försöka lära mina hundar mer och mer.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
jag brukar köra spår. Super för att trötta ut hunden. Annars så: gå lös på promenaden under lydnad. Lydnadspass. Trickträning. Leta godis. Uppletande. Tugga krångligt ben eller använda kong om man är extra lat som ägare :P
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Varva övningar där hunden aktivt måste lösa en uppgift (tex göm nåt gott godis i en papperspåse full med kartonger eller annat "ofarligt" skräp) med övningar där hunden måste låta bli att göra något (tex. lägg en godis på golvet och lär hunden att han inte får ta den förrän du ger ditt godkännande). Sen brukar min bli trött av dragkamp, men vi organiserar den så att hunden inte får röra leksaken förrän jag säger till, sen leker vi med den tills jag ger kommandot "låt bli" Då ska han omedelbart släppa leksakennoch sitta fint till jag ger lekkommandot igen. Riktigt utmanande, kul och utmattande för hunden. Den lär sig ju även att snabbt varva ner på ditt kommando, vilket är en bra kunskap. Kan hända att hunden blir lite uppe i varv efteråt (särskilt i början), men gör isf. dragkamp först och sen några lugnare övningar.
Jasa nej saja!
Obs! Om du gömmer godis bland kartonger får du räkna med lite städning efteråt :)
Jasa nej saja!
Allt som ingår i brukset har jag i min verktygslåda för att trötta ut hunden och göra den nöjd. Sök, spår, uppletande, hela lydnadsprogram upp till elit där alla moment går att variera.
Lägga spår brukar vara ett säkert kort för att få mina riktigt trötta. Annars brukar de va riktigt trötta när vi gått kurs, en kombination av massa inlärning och påfrestande miljö.
// Nadja
Vad har du för ras?
"På natten är alla katter svarta"
Vi brukar göra tricks, godissök, leksaksakssök, rallylydnad, aktiveringsleksaker (Nina Ottossons). Det sägs dock att sök är det mest energikrävande aktiviteten.
Nosjobb,spår framförallt, uppletande, ibland får hunden torrfodret utslängt i trädgården och får leta upp det, besök i nya miljöer brukar också resultera i en trött hund med nya intryck, inlärning.
#8 en pigg papillonvalp ;D
Nosjobb tycker jag är det som tröttar ut mina tjejer mentalt mest.
@vendelasandell på instagram.
Gå förbi skolor eller vägarbeten, leverans till matbutiker gör min hund döds trött i skallen, han står och glor hur länge som helst och försöker förstå vad tusan dom håller på med.
Annars gör vi förslagen du fått från ovan kommentarer.
Ibland får han sitta i ett annat rum och stanna där, sen går jag iväg och kallar in honom, av någon anledning kan han hålla på med de där hur länge som helst, han tycker det är mega roligt.
Vallar eller har med honom under fodringen av fåren.
Han är en väldigt lugn pojk med alla nerver på rätt ställa och ligger till större delen av dagen vilandes i något hörn, men jag upplever aldrig att han är "mentalt trött" under de perioder vi inte vallar utan jobbar på andra sätt.
-
Att röra sig i nya miljöer brukar trötta ut mina väldigt mycket. Med den stora har jag alldeles nyss gått en runda vi aldrig har rört oss runt innan bland en massa människor, cyklar, bilar och hundar. Fast att han just nu leker med den andra hunden så ser jag på han att han är en aningen trött 😉