Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2286 ggr
Tindris30
0

Irländsk varghund

Hej vi är lite sugna på irländsk varghund och allt som jag har läst om den

verkar den vara en härlig jätte :) så nu undrar jag nu om nån här skulle kanske kunna berätta om sina egna erfarenheter med rasen :)

thea_thea
0

Vet att Herveaux har en varghund, hon kan nog svara på dina frågor! PMa eller vänta till hon klickar på tråden :)

Herveaux
0

Här är jag! 🙂
Vad roligt att du fastnat för Varghunden. 
Är det något speciellt du vill veta?

// Harley

Tindris30
0

jo allt möjligt igentligen från 

hur mkt dom brukar kosta xD

om dom fäller

hur mkt motion behöver dom

kanske också han ge nått tips på sängar,matskålar dom behöver ju speciella för deras storlek 

och hur dom är i tempramentet och lite sånt xD

Kanske inte hjälpte så mycket men blir glad för all information

Herveaux
1

hur mkt dom brukar kosta
Jag tog över Pitcher när han var ca 2,5 år, men valparna brukar kosta mellan 12.000-15.000:-

Pitcher kostar mig ca 1500 - 1700:-/mån för foder, försäkring och lite tuggisar.

**om dom fäller
**Jo, lite fäller han, men det är långa, mjuka strån som är enkla att plocka bort från kläder etc.  Inte såna vassa saker som väver sig fast i allt.

hur mkt motion behöver dom
Inte så mycket som man kanske kan tro. Pitcher är ganska så lat.
Vi brukar vara ute och promenera ca 2, ibland upp till 3 timmar /dag.
Är ofta i hundrastgårdarna där han kan sträcka ut och springa när andan faller på.

kanske också han ge nått tips på sängar,matskålar dom behöver ju speciella för deras storlek 
Här hemma har Pitcher en egen bädd, "hemmagjord" historia med madrass för barnsäng inpackad i avlagda påslakan, och lite filtar ovanpå.
Annars ligger han gärna i vår soffa och säng.

Det enklaste sättet att göra en säng/bädd till så stora hundar är att införskaffa en madrass och skära till i lagom storlek eller göra som vi gjort med barnsängs-madrass. Har man utrymme för det så är det också poppis att köpa en resårbotten.

Pitcher har sina skålar i en sk matbar så dom kommer upp lite från golvet.
Detta är inget måste, men eftersom han är en bortskämd jycke så ser det lite "bekvämare" ut att inte behöva böja sig ner så långt för att äta/dricka.

och hur dom är i tempramentet och lite sånt
Rasens smeknamn är "the Gentle Giant" eller "den snälla jätten" vilket jag tycker stämmer in väldigt bra.
Dom är generellt väldigt lugna, stabila, milda och familjekära. Och matglada!
Tycker om barn, ju mindre, desto bättre. :)
Som de andra vinthundarna så har dom jaktinstinkt, men jag tycker Pitcher´s är väldigt hanterlig jämfört med den Skotska Hjorthunden jag hade tidigare.
Varghundarna har lite vakt i sig, väldigt lite, Pitcher kan skälla till ibland när han ser folk och/eller hundar utanför fönstret (bor i lägenhet) men det är enkelt att få tyst på honom.

http://www.svivk.se/ under fliken "Blandat" och "Egna Historier" kan du läsa lite underhållande historier från Varghundsägare.

Mer läsning (mer humor):
"Så vet du att du har en Irländsk Varghund"
Serien "O´Hooligan"

Videotips: (Engelska, YouTube)
Dogs 101 - Irish Wolfhound
Breed All About It - Irish Wolfhound
Irish Wolfhounds -94
Irish Wolfhound before morning walk (Skulle kunna vart jag som filmat Pitcher!)

// Harley

Tindris30
0

TACK så jätte mycket :)

Herveaux
0

#5 Så lite så! 🌺
Bara roligt att få babbla om min älskade hund. 😍

// Harley

Lona
0

Åh, och vad sjutton hette de som var som kåseri i Hundsport på 90-talet? Gråtass och Vittass eller något? De berättelserna gav verkligen ett charmigt och personligt intryck av rasen <3 !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
0

#7 Nämen, den har jag missat helt.
Måste maila till Hundsport och se om dom kan gräva fram något i arkiven. 🤓

// Harley

Lona
0

Inger Wikström-Lindgren ska ha skrivit dem, tror att det var ett par böcker egentligen? Väldigt charmiga var de i alla fall och det bör ha varit någon gång i mitten på 90-talet som de publicerades i Hundsport :-) . Säkerligen ännu roligare att läsa när man har rasen själv!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tindris30
0

hur stort ska måttet i bagage utrymmet i bilen va som minst? :) för att få plats med en irländsk varghund?

Herveaux
0

#10 Vi har ingen bil, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
Ska se om jag kan hitta något om vad Varghundsägare brukar ha för bil.

// Harley

Tindris30
0

okej tack ändå :)

thea_thea
0

#10 Uppfödare brukar ha ombyggda skåpbilar till sina🤦‍♂️

Tindris30
0

ojda 😂🤦‍♂️

thea_thea
1

#14 Fick titta in hos tre uppfödare på en utställning, det var riktigt fint de hade gjort! Men säg att ni behöver en som är i storlek med en passat/9-5/focus/a6🙂

Tindris30
0

okej tack :)

thea_thea
0

#16 Då får bara en irländsk varghund och inget annat plats i bagaget, så om ni vill ha andra hundar eller så där får ni nog skaffa en större bil! Kanske en skåpbil😃

Tindris30
0

vad är 9-5/focus/a6? xD

Herveaux
0

#18 olika bilmodeller.

// Harley

Tindris30
0

jaha okej xD

thea_thea
0