Kontakta annan uppfödare?
Tog kontakt med rasklubben för den ras jag kollat på länge och frågade hyr vanligt det var med omplaceringar och fick till svar att det var väldigt ovanligt och att dessa oftast går genom uppfödare och för att ha större chans att hitta en så skulle man kontakta mer än en uppfödare. Men tror ni att den uppfödaren som jag har kontakt med tar illa vid sig om jag kontaktar andra? Känns som att jag går bakom ryggen på henne. Vet ju inte hur man gör egentligen och vad det finns för oskrivna regler, jag ju aldrig köpt hund via uppfödare förut.
Nej då. En vettig uppfödare tar inte illa vid sig! Såvida du inte har tingat en valp och sedan går till någon annan. Det kan ju kännas lite sådär.
Om någon säljer ett hus, tar säljaren illa vid för att spekulnter går på flera andra visningar? ;)
Ofta är det bra att besöka flera. Då hittar du den hund du vill ha, och uppfödaren hittar den säljare som mest vill ha just den valpen :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Givetvis inte, men ändå… Jag tycker att jag klickar så fint med denna uppfödare och har varit och besökt henne och hundarna samt varit med på några valpträffar. Ska vi ha valp, som var planen från början, så är det från henne och det har jag sagt till henne. Det kanske är därav som jag känner att jag går bakom ryggen på henne om jag kontaktar någon annan? Vill bara inte att hon ska bli ledsen och besviken på mig, just nu passar inte valp men jag vill jättegärna skaffa en valp från henne senare i framtiden och vill då inte bränna mina broar.
#2 vore jag uppfödare skulle jag vara glad om en potentiell köpare insåg att det inte passade med valp just för tillfället och letade en omplacering istället. Hade inte blivit lika glad om valpen jag sålde för några månader sedan endera kommer tillbaka eller hamnar på blocket för köparna inte orkar med allt det valptiden innebär :) Dock är det ju bra om man förklarar varför man inte kan köpa en valp just vid det tillfället.
#3 tack. När jag kontaktade henne sa jag bara att vi var redo att skaffa hund nu men att en omplacering skulle passa oss bättre just nu. Jag berättade inte varför men det är kort och gott tid och ensamhetsträning som gör att vi vill ha omplaceringshund. Vi har tid och tålamod för en valp men vi måste ju tyvärr jobba och då måste hunden klara sig någon timme själv, vilket tyvärr inte går med valp. Vi kommer i början att skjutsa hunden till svärföräldrarna när vi är på jobbet en det är någon månad det handlar om, ska vi skaffa valp är det ju minst 6 månader och det är nog inte pensionärerna så sugna på.
Bör jag berätta för min uppfödare att jag kommer kontakta andra om detta?
Var öppen med din uppfödare. Ärlighet varar längst. Hon kanske kan tipsa dig om någon som har en omplacering till dig. Som uppfödare har de ofta ett stort kontaktnät.
Var öppen och rak, det värsta som kan hända är att hon vägrar prata med dig i framtiden, men om det är en uppfödare som du klickar med så låter inte det troligt. Hon är nog glad över att du är ärlig.
#6 ber om ursäkt att jag är lite trög nu men jag hängde inte riktigt med. Tycker du att jag ska kontakta henne och säga/meddela att jag kommer lägga ut förfrågan även hos andra uppfödare? Jag hoppas att hon håller utkik även på hundar som inte är från henne, eller jag antar det, då hon skrev att hon skulle höra av sig om hon hörde eller såg något :-)
Verkligen inte, tvärt om! Det visar att du är seriös. Har ni en bra kontakt tycker jag absolut du ska berätta att du kollar på fler ställen, då blir det inte lika konstigt om det i slutänden inte blir hos henne du köper och jag har svårt att se hur hon skulle kunna ta illa upp.
Tusen tack för eran hjälp. Har ni några förslag på vad jag kan skriva, på ett ca?
Är så osäker i sådana situationer, vill inte att hon ska tycka att jag är dryg som mailar hela tiden.
Det ligger en samojed ute för omplacering på sphk:s sida.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#11 tack, hittade en samojed på blocket som lät jättetrevlig men tror inte att vi kan tillgodose deras aktivitetsbehov. Samojed är inte rasen vi kollat på men jag tänkte att det kanske var ett alternativ, vilket det tyvärr nog inte är. Längre promenader och mycket bus och utevistelse kan vi erbjuda men om jag förstod det rätt så behöver samojed mycket mer än så.
#12 Vilken ras är det ni vill ha?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Vi vill ha en Eurasier, trevliga och lugna hundar, har inga större krav på aktivering och sägs vara en bra familjehund. Utseendet tilltalar oss och det är alltid ett plus.

Såvida du inte har tingat någon hund är det inga konstigheter att du kontaktar fler uppfödare och jag tycker absolut att du kan fråga om h*n vet om det finns någon passande omplacering på annat håll. Även om uppfödaren skulle ha en vuxen hund till salu så är det ju inte säkert att det klickar mellan er och hunden, vilket trots allt är det viktigaste!
Ingen hund tvingad och hon skulle som sagt hålla ögon och öron öppna :-) har inte mailat henne om att jag ev. Kolla med andra uppfödare, törs inte riktigt just nu. Men då omplacering är väldigt ovanligt inom rasen så har jag kikat på andra alternativ och de hundar som är tillräckligt lika är keeshond och mitzellspitz.
Det finns inte möjlighet att annonsera på rasklubbens hemsida (eller i rasklubbens tidning) att ni söker efter en omplacering?
Det var så jag fick hem min lilla gubbe.
// Harley
#17 nej, det tror jag inte. Man kan däremot man lägga upp hundar för omplacering men den enda som fanns har jag mailat på och fick till svar att omplacering inte var aktuellt längre, eller så var det vi som inte var aktuella men att ägaren i te vågade säga det. Hittade även en annan annons, som kanske inte heller är aktuell längre, men hunden skulle inte flytta till ett hem med barn (vi försöker skaffa barn) och visade tecken på osäkerhet. Så den får vi nog hoppa i dagsläget Iom våra framtidsplaner
#18 När vi letade omplacering vart vi också nekade (för att vi inte är intresserade av utställning). Bara att söka vidare.
Det gäller att ha tålamod - och lite tur. 😉
Vi väntade/letade efter våran hund i ca 2år, men sen gick det fort.
Första kontakten en sen onsdagskväll och på lördagen flyttade han in.
// Harley
Hoppas jag har sån tur, vi har väntat 2-3 år på att tiden ska bli rätt och varje dag har saknaden varit enorm så jag hoppas verkligen att rätt pälskling dyker upp snart.
Annonsera i rasklubbarnas tidningar om att du söker en vuxen hund, den tidningen läser ju alla uppfödare.
Tack vildvittra. Vi mailade uppfödaren nu på morgonen och sa att vi ville vara ärliga då vi hoppas få köpa valp av henne i framtiden, att vi vill kolla med andra uppfödare om omplacering och att vi hoppades att det var ok med henne. Hoppas att hon tar det på rätt sätt. Vi tänkte göra "ett sista försök" med Eurasier då det är den ras vi allra helst vill ha, annars har jag hittat en mittel som låter jättetrevlig.
#22 jag tycker att du gjorde helt rätt :)
Hade jag varit uppfödaren hade jag uppskattat er ärlighet och tyckt ni var väldigt seriösa som insåg att en valp inte passar just nu, tyvärr inte alla som gör det. Tycker ni har agerat rätt :)
Tack, känns skönt att veta. Är lite osäker i mig själv när det gäller kontakt med människor så eran uppmuntrande betyder mycket. Även om jag skrev "hoppas att du tycker att det är ok" antar jag att hon ändå tycker att det är ok. Väntar på svar men det kanske inte är nödvändigt igentligen, vad skulle hon svara på det liksom. När jag besökte henne första gången så var hon uppmuntrande till att vi skulle besöka fler uppfödare så jag tror inte att hon tar illa upp ändå :-)