Rallylydnad
Hej! Nu som tränar rally ensamma(alltså inte går på en kurs) hur lägger ni upp träningen? Hur ofta tränar ni? Tränar ni hela banor eller bara enstaka skyltar/moment?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag har aldrig gått på en rallykurs, men det är sällan som jag tränar helt själv eftersom jag tränar på brukshundklubben. Jag har tränat in alla momenten hemma. Ett och ett. Sedan körde jag med skyltar på klubben och då körde jag igenom en hel bana med belöning där det behövdes och där jag gjorde om moment flera gånger om det behövdes. Sedan byddge jag banor utefter vad jag vill träna på :) Jag tränar kanske varannan vecka, men jag tränar ju vanlig lydnad och IPO lydnad minst 2 gånger i veckan, och allt det kan jag ju använda på rallybanan :)
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Jag har dels en träningsgrupp jag tränar med ca en gång i veckan. Vi sätter upp banor och kombinationer som vi tränar på. Sen övar vi detaljer och nya skyltar (håller på och lära in mästarskyltar nu) hemma dagligen.
Jag börjar med att lära in alla moment hemma i köket, sedan flyttar vi ut till ställen med mer störning, kombinerar ihop olika moment utan att belöna mellan och gör det stegvis svårare och svårare tills att vi kan gå hela banor utan problem. Då tävlar vi.
Vi tränar så ofta som det känns bra. Ibland blir det något moment varje dag i en vecka, ibland går det någon vecka utan träning, för det mesta blir det väl 2-3 gånger i veckan och inför tävlingar kör vi varannan dag.
Själva träningspassen varierar beroende på dagsform. Ibland finslipar vi något moment, ibland leker vi mest och lägger in något moment eller roligt trick innan leken fortsätter, ibland kör vi långa banor, ibland går vi kort bana för att sedan köra något trick och avsluta med lång bana.
Jag försöker också att filma i princip alla träningspass, även när vi mest leker. På så sätt kan jag själv se vad vi gjorde, hur det såg ut och lättare utvärdera allt.
Det enda jag alltid är noga med, det är att både börja och avsluta med något roligt och lätt. På så sätt får vi lättare upp glädje och samarbetet nästa gång, det gäller att sluta när det är som roligast!
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Nu har jag gått kurser i rally tidigare, men mest tränar jag på egen hand eller med träningskompisar. Hur ofta det blir är lite olika (vi tränar mycket annat också, så det beror lite på vad som är i fokus just då), men de lite knepigare momenten (tex att sitta framför för oss) brukar jag pilla på hemma, sedan brukar jag sätta ihop en bana när vi tränar tex i träningshallen med några skyltar. Nu jobbar vi mycket på att kedja ihop flera skyltar för att öka uthålligheten.
Edit: Vi tränar alltså alltid in momenten först så han kan dom hyfsat innan vi tränar hela banor, sedan kan vi fortsätta att pilla på momenten ändå enskilt för att de ska bli så bra som möjligt.
Jag tränar ofta två tre skyltar i rad om jag inte måste lära in ett specifikt moment. Sen tränar jag mycket grundfärdigheter utan skyltar. Tränar när jag har tid och lust. Aldrig för att jag måste. Ibland, som nu, har vi flera månaders uppehåll (är i flyttkaos). Men ibland tränar jag nån gång i veckan.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf