kesshounde
Hur är dom i tepramentet och som hundar.
En tid utan en häst är bara en väntetid 

Menar du keeshund eller keeshond?
De är vaktiga och ganska reserverade mot främlingar. Mot sin familj och de människor de lärt känna är de tillgivna och de är lättlärda och trevliga att ha att göra med. Pälsen är lättskött och helt fantastisk att gosa med.
spetstypen den som är grå och ser alltid glad ut.kesshond tror jag det är.

Keeshunden är en grå spets.
okej ska kolla skk
Vi har en keeshond (hade även en när jag var liten). Enligt mig fantastiska hundar! Alerta, glada, smarta, lättlärda, tillgivna, älskar människor (vår hälsar lite snabbt sen väljer han vissa som han fastnar för direkt medans andra behöver han träffa många gånger och vissa fastnar han aldrig riktigt för). Pälsen är lättskött, borstas ca en gång i veckan förutom under fällning då det behövs oftare. Men det finns rätt så mycket vakt i dem, tex vaktar oss om han anser att en människa är hotfull, dörren, vår trädgård, vår andra hund (fast bara när vi går förbi den hunden som attackerade vår andra hund). Han har även lätt till skall i andra situationer, tex när han blir glad, om han blir frustrerad osv. Dock går det såklart att dämpa men det ligger alltid nära om du förstår vad jag menar. Vår skäller nästan bara vid hundmöten där lyckas vi inte dämpa honom för han verkligen älskar alla hundar och vill leka! När det plingar på dörren skäller han men där kan vi dämpa honom. Jag upplever rasen som mjuk i sättet utan att vara vek. Sen får man tänka på att dem inte har lika stor Will to please som tex en retriever. Så vissa dagar vill vår absolut inte göra tricks vilket han älskar andra dagar! Den vi hade när jag var barn var sur i en vecka på den som badat honom - tog inte ens emot godis av den personen x). Den vi har nu är dock inte alls långsint :p. Kräver inte mängder av motion eller mentakaktivering men klarar ändå mycket. En vanlig dag får vår 2h promenad (varav 1h i skogen) och sen någon form av mental aktivering (tricks, aktiveringsspel, sök, agility eller liknande) i 15-30 min beroende på hur trött han är från skogen :). Men är man sjuk en vecka och han bara får minimalt så klättrar han inte på väggarna utan ligger mest och vilar :). Så ja, jag tycker det är en väldigt härlig ras i det stora hela men man f
Oj publicerade innan jag var klar x). Skulle stå men man får vara beredd på att man kanske inte lyckas få bort skällandet helt trots träning. Vi har tränat på hundmöten sen vi fick hem honom vid 8 veckor och han är drygt 2 år nu och skäller fortfarande, men utöver så skäller han knappt längre :)
#7 Du har väl även fött upp keesar om jag inte missminner mig?😊
#8 Min mamma har kennel, så nära nog :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag har bara träffat tre keesar men utifrån det jag sett så är det väldigt goa hundar. Lite morsgrisar och har lätt till skall :)
#7 passar på att fråga.
skäller dom mycket?
är dom starka ?
vilken grupp tillhör dom?
är det ensamhundar eller familjehundar?
passar dom med andra hundar som t.ex. schäfer?
är det skillnad i tempramentet mellan en tik eller en hane ?
är det lätt och hitta en bra uppfödare?
vill dom gärna vara till lags ?
vilka färger finns dom i ?
är det en frisk hund?
passar den till agility och freestyle?
vad är bra och tänka på om man ska köpa en kesshond?
varför jag frågar så mycket är för att jag ska köpa en hund till sommaren men jag har inte valt ras.tror du detta passar en kess hond
ålder :11
ska köpa hunden :till sommaren eller till hösten
intresserad av att göra med hunden: agility och freestye
lätt eller svår hund:lätt
går på fritids : Nej
bor på samma plats hela tiden :ja
fritidsaktiviteter :rider (hunden kan följa med)
andra hundar :ja en schäfer hanne på 3,5
är ofta hemma: ja
föräldrar som jobbar hemma :ja min mamma.
Andra djur :katt
promenadunderlag :skog
syskon: ja min 13åriga storebror
Annan information: bor i villa i Stockholm halft ute på landet nära till skog . Medelstor trädgård.
http://www.skk.se/hundraser/keeshond/
Här står bra information som svarar på dina frågor :)
De är vakthundar, så de skäller när någon knackar på dörren. Mycket också beroende på individ. Annars tycker jag inte att de skäller mycket (inte på andra hundar eller människor osv).
Starka och starka, du kan ju träna dem att bli det. Min unga tjej drar kedjor två gånger i veckan så hon är hyfsat stark.
De tillhör grupp 5, Spets- och urhundar.
Jag skulle säga att de är familjehundar. De bryr sig om de människor som de lever med men är sällan intresserade av främlingar.
De går enligt mina erfarenheter bra med alla hundar.
Ingen större skillnad mellan hane och tik. Jag tycker dock att tikarna är mer följsamma än hanar, men det är bara min erfarenhet.
Det beror på vad du vill ha för någon hund. Det finns ett antal uppfödare men inte lika många som avlar på hd- och ed-fria djur. Om du vill hålla på med hundsport och ge din hund ett aktivt liv skulle jag föreslå att du köper valp från en uppfödare som bara avlar på bra höfter och armbågar :)
De vill gärna vara till lags och har en stor "will to please". Jätteroliga träningskompisar!
De är alla grå med svarta tecken såsom markeringar i ansiktet, på ryggen och svanstippen. En del är ljusare och andra mörkare.
Det är en frisk ras, om du är noga med att hitta en uppfödare som avlar på HD, ED-fria individer.
Den passar utmärkt till agility och freestyle :)
Som sagt hitta en bra uppfödare och att ha tid. De älskar sin familj och vill alltid hänga med :)
Tack
Har börjat och kollat på lite andra raser och hoppas att det är ok att jag ställer frågan här? Är dom generellt svårare att ensamhetsträna än andra hundraser? Är det en hundras som passar att ha i hundgård några timmar om dagen?
Vår var inte lätt men inte svår att ensamträna, man får gå sakta fram bara :). Jag tror vår hade trivts väldigt bra i hundgård för han älskar att vara ute, men vi har ingen så aldrig provat :). Dem är dock väldigt sociala och vill helst vara med flocken hela tiden, fast det stämmer väl in på dem flesta hundar :p.
Tack för svar, då är det nog inget som avskräcker :-) Helst av allt skulle jag vilja ha med mig min hund dygnet runt men det är ju tyvärr inte alltid möjligt i det verkliga livet.
Förstår hur du känner! :). Har du fler frågor om keeshond så fråga på, alltid kul att prata om sin älskling ;) (såg i en annan tråd att du funderar på Eurasier och mittel också, jag funderade också på dem innan det blev keeshond :p)
#18 ja, dom är ganska jämlika. Skulle helst av allt vilja hitta en Eurasier då jag inte är så förtjust i egenskapen att ha lätt till skall, som keeshond och mittzel har, men tror nog att jag kan leva med det oxå :-)
Och tack föresten :-)
Använder du dig av positiva metoder, är konsekvent, har tålamod och börjar träningen direkt när ni får hem vovven så bör det gå att dämpa rejält :). Vi fick hem vår kees när han var 8 v och då skällde han mycket och ofta men idag skäller han nästan enbart vid hundmöten som vi fortfarande tränar på :). Men lite skällande får man tåla men personligen kan jag tycka att det är värt det så underbara som spetsarna är ;).
Blir ingen valp denna gång, men jag märker ju hur hunden är hemma om jag hittar någon :-) Det står att keeshond är vaktiga, på vilket sätt? Varnar den med skall eller aggressivt? När någon utomstående kommer med skall eller vaktar den det mesta? Självklart är detta ganska individuellt men för att generalisera rasen :-)
#22 Så klart beroende på individ men de vaktar framförallt med skall. Min mamma har en kees som släpper in okända på tomten men sedan blockerar för dem när de ska gå ut. De är inte aggressiva. De är överlag väldigt ointresserade av främlingar, vilket för mig är en stor fördel. De ska inte hälsa på folk en går förbi och kan inte lockas fram utav någon människa (om det inte finns godis i sikte då ;).
Även vår vaktar enbart med skall förutom mot en hund…dock är det hunden som attackerade "storebror" (vår äldre, mindre och något osäkra hund som keesen skyddar) och mot just denna blir han knäpp och typ ser rött. Annars bara skäller han (och han älskar andra hundar och har funkat fint med alla förutom just den här hunden som är aggressiv).
Sen tror jag du kan använda samma metod även på en vuxen för att dämpa skällandet ;) dock ska man aldrig underskatta dem x) vi försökte använda godis för att vår skulle sluta skälla vid hundmöten men då började han skälla då och då samtidigt som han kollade på oss för han förstått att när han slutade fick han godis x) så det satte han i system direkt :p
Haha, ja, dom är smarta dom små rackarna :-P
Ja verkligen x) men det är del av deras charm ;)