Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 3911 ggr
Milton_
1

Galen/aggressiv

Nu är det så att min valp bara hoppar runt i min säng helt stressat, han gräver i mina kuddar och när jag gav honom en leksak attackerade han mina fingrar. Visade att det var jag som bestämde och la honom på rygg, då bet han men blev lugnare. Sedan hoppar han runt igen… Beror detta på stress eller understimulans? Han leker hela tiden ute/inne när han inte sover, så vad kan det vara? Han har slutat nu och då lägger han sig och slocknar direkt men sen helt plötsligt flyger han upp och springer o lägger sig igen. Är detta vanligt valpbeteende eller är det något som är fel/som jag behöver ändra? 9v valp

Majken!
0

Omöjligt att svara på, ring din uppfödare och rådgör.

Fridaaaa
7

Lägg inte hunden på rygg! CM = skit. 

Låter som att den behöver lära sig att ta det lugnt, passivitetsträning. 
Vad är det för ras?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Milton_
1

#2 det är en Papillon

russin
5

Helt vanligt valpfnatt - främst kvällstid. Ju mer intryck under dagen,  desto värre valpryck verkar det bli.  Ungefär som övertrött barn som far omkring som tokar 🙂

Lägg aldrig på rygg. Jag låter valpen få rejsa av sig lite och sen tar jag den helt sonika i famnen och gosar så den lugnar sig.

Fridaaaa
0

#3 Tja låter inte som en aggresiv hund i alla fall.
Livlig ras och kan få sina tokryck :) Kan hålla i sig även i vuxen ålder. MEn ta bort hunden om den biter dig i t.ex händerna.

Milton_
1

Haha okej då är jag lite lugnare iallafall ;) Tack för era svar!

Candy123
1

Om valpen börjar bita händer/fötter gå någonstans dit valpen inte slipper och var så tråkig du bara kan

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Candy123
0

http://glanna.se/Hundsidan/hundar_nafsar/ Denna artikel är väldigt bra :)

Milton_
0

#8 TACK! Gud vilken bra sida, den kommer vara mycket till hjälp med alla "valpbekymmer"! :-D

Kibschen
6

Tycker det generellt sätt att det varit bra svar. Mitt svar är att det är en valp. De är söta men rätt odrägliga. #2 jag tycker att det är på tok för tidigt att börja träna passivitet vid 9 v ålder, sånt får vänta. När jag skaffade min nuvarande bruks schäfer där fokus var på lydnad och bruksanvändning så fick jag lära mig tidigt att det var ytterst viktigt att inte ha för bråttom. Det lär sig jätte mycket och snabbt som valpar men det har konsekvenser senare om man har för bråttom och tar allt samtidigt. Vad det gäller bitandet så är jag rätt övertygad om, baserat på åldern, att det mest har att göra med att hunden inte är gammal nog att ha lärt sig gränserna vid lekande. Sånt brukar lösa sig självt så länge man inte blir rädd eller arg utan bara visar det gör ont och man inte accepterar/tycker om det. Samma process lär de sig av de andra i hund flocken men eftersom de inte är närvarande får du lära hunden. Det är alltid fel att prata problembeteende med små valpar. De finns inga problem än då de inte inlärt några problem än.

Fridaaaa
0

#10 Absolut inte för tidigt att träna det redan vid 9 veckors ålder, bara nyttigt. Såklart tar man det i långsam takt :)

Kibschen
7

#11 jag förstår tänket men det är högst onaturligt. Det är motsvarigheten till ett barn som precis börjat dagis. Det är olämpligt att lära hunden så tidigt att träning är tråkigt av samma anledning som det inte är lämpligt att lära ett litet dagisbarn matematik och geografi om inte barnet själv vill och tycker det är roligt. Ta det lugnt och fokusera på det som ör viktigt, lära sig bli rumsren, sitt namn, inte bitas för mycket när man leker, eller vad man får riva sönder och inte och ja, hunden kommer misslyckas på vägen innan den lärt sig men så är det att ha valp. Det är absolut nog stimulans och träning för en papilion. Den ska orka med träning nästan hela livet och ändå tycka det är roligt, positivt och viktigt att göra som husse eller matte säger.

Fridaaaa
2

#12 Förskola inte dagis. 
Äh nej det är defintivt inte samma sak som att ett barn börjar på förskola.
Passivitetsträning är viktigt, och inte dåligt att påbörja så smått från 9 veckors ålder. Och nej det är definitivt inte likvärdigt med det du skrev. 

Allt det andra vet jag, men vad har det med passivitetsträning ens att göra? Jo ingenting. Vet du vad passivitetsträning är? Verkar inte som det.

(ja jag har även erfarenhet av rasen, då jag bland annat har en korsning med det).

Jag började redan från 9-10 veckors ålder med min, fungerat superbra och superglad att jag började så tidigt, bara nyttigt precis som annan trning :=)

Kibschen
11

#13 Jag vet precis vad passivitetsträning är. Har man en hund med väldigt mycket motor vilket jag har så är det superviktigt och inget man undgår när man aktivt tränar en brukshund.

Ifrågasätter starkt din erfarenhet också.  Jag ser inte varför det skulle behövas passivitetsträning i den åldern, då alla problem verkar stamma från att det är en valp.  Det är del av att äga en valp att man får stå ut med att de beter sig som just valpar.Det handlar inte om att det på något sätt är fel på hunden för att den inte kan sitta still. Den behöver lära sig gränsen hur man får leka och ja den har mycket energi som valp, det är naturligt och hälsosamt?

Men hur föreslår du att man passivitetstränar en valp vid 9 v på ett hälsosamt sätt?

Candy123
3

Jag tycker passivitetsträning är en av de viktigaste sakerna att lära en valp!

Kibschen
7

Jag är absolut inte emot idén att träna passivitetsträning med en valp, bara kanske inte vid 9 veckors ålder. Det är ovist att behandla unga valpar på det viset för att de är "irriterande". 

Men du har rätt. Jag har inte tränat så många småhundar och korsningar, de kanske är annorlunda. Jag har bara praktisk erfarenhet av bruksraser och urhundar.

Arashi
2

#16 passivitets träning av valp som jag ser de, handlar inte om att tvinga en valp att ligga still i 4 timmar,utan mer att kunna växla mellan passivitet och aktivitet tex. att hunden ska kunna sitta still lugnt vid min sida innan ja släpper den för att leka med bästisen, eller att man ska kunna hålla i valpen i famnen när man klipper klorna och den klarar av att slappna av, att sitta med valpen i knät på en bänk ute är också jätte bra passivitet och miljöträning =)

IceTee
5

Hur skulle ni rekommendera att man tränar passivitetsträning med en valp på 9 veckor då? Personligen anser jag att det är viktigt att lära valpen slappna av och varva ner vid 9v, men hade väntat några veckor med träningen… F.ö. låter det som att TS valp är understimulerad- ignorera den när den blir sån och ta bort alla leksaker osv. Och som de andra sagt- slopa "jag bestämmer" och dominanstänket. I alla fall på det sättet du gör, det skapar bara obehag! Det du kan prova är att hålla i valpen när den blir sån. Nu har jag bara erfarenhet av större hundar, men där är ett tips att hålla hunden mot bröstet (inte hårt!) tills den slappnat av. En kram liksom! Det är inte på något sätt hotfullt, bara tråkigt och tillslut kommer valpen slappna av. Det är dock viktigt att inte släppa valpen förrän den slappnat av, annars blev det bara bus och valpen "vann" leken och kommer gå upp i varv ännu mer Och nej, din hund är inte på något sätt galen eller aggressiv, det är en VALP!

Medarbetare på Skor iFokus

Kibschen
1

#18 gillar ovanstående tänk

Fridaaaa
2

#18 Samma som om den vore 12 veckor. Att valpen lär sig att ta det lugnt också, varvar ner.Många valpar blir övertrötta och har svårt att ta det lugnt och vila. Och att påbörja träningen är inte fel :) Det är ju inte så att man kör ett långt passivitetsträningspass, utan man börjar lugnt och försiktigt :)

När Roxy var valp, så var hon i hagen  med tillkopplad bur (ja öppen självklart), och när hon skulle ta det lugnt, när hon blev "hyper"; så var hon där och hon lärde sig snabbt,  tog inte många dagar, att hage + bur = vila.
Och det har jag haft stor nytta av och inte varit dåligt/skadligt för henne för 5 öre, tvärtom, bara nyttigt och bra :) 

Men alla föredrar vi olika! Och alla tränar vi olika.
Vissa lär hundar vissa saker fortare än vad andra gör och tvärtom. Man märker själv med vad som passar en och ens valp bäst!

IceTee
2

#20 du förklarar ju inte hur du tycker att man gör det?

Fridaaaa
2

#21 Svårt att förklara med ord. Och anpassade efter varje gång. Är 2 år sedan med så kommer inte ihåg exakt heller. Man får anpassa efter sin hund och efterhand :) 
Men ignorerade om hon började skälla/pipa i hagen t.ex, inte ge uppmärksamhet vid fel tillfällen tex

IceTee
1

#22 kan du ge något exempel på passivitetsträning du gjort med din hund?

Fridaaaa
0

#23 Som valp?
http://www.brukshundklubben.se/kurser/traning/passivitet/
Lite likvärdigt detta bland annat :)

IceTee
2

#24 fast det där är ju inte träning, det är att göra som jag beskrev ovan. Du lär ju inte hunden något där, du får bara valpen att stanna upp och inse att den är trött. Gå till en brukshundsklubb och prata med några utbildade kursledare så kan de säkert förklara skillnaden. Vad gjorde du utöver det då? Vad för träning gjorde du liksom?

Kibschen
4

#25 10/10 poäng till det svaret. Precis min ståndpunkt.

Milton_
0

Till nästa problem som jag blev lite orolig… Jag skulle precis ta av hans sele (hade den på inne så han skulle vänja sig eftersom hans halsband inte riktigt går att gå med eftersom det är väldigt tunt och åker lätt av honom när han springer oså) Och sen skulle jag ta av honom det och han bara började höggs och pipa, morra och skälla! Höll ett fast grepp och då lugnade han ner sig, sedan försökte jag igen men han högg så hårt så var tvungen att sluta. Tillslut åkte det av sig själv av, men jag vill ju inte att det ska vara såhär varje gång man tar något över huvudet på honom… Funkar kanske bättre med något man kan knäppa runt halsen? Ska jag använda sele eller halsband? Tips/förslag/funderingar? Frågar frågan igen, är detta vanligt valpbeteende?

Candy123
2

#27 så kan Dundee också göra ibland om han är övertrött eller om man skall lägga på selen i skogen. Jag brukar inte göra någon stor grej av det utan tar av/lägger på så fort som möjligt. Eventuellt om vi är två så brukar den ena ge godis åt honom så länge man lägger på/av selen då brukar det gå lättast. Vad har ni för sele? hurttas y-sele är lätt att ta av :)

Fridaaaa
0

#27 Sele alla dagar i veckan :) Jag hade softsele på roxy som valp.
Träna på att det ska vara roligt att ha sele på! :)

Milton_
0

#28 försöker ignorera och bara slutföra vad som tänkt, men det är så svårt! Ibland går det jättebra men nu var han väldigt trött, han har lekt hela dan så det kanske var därför han krånglade så mycket… Tack för tipset behöver alla tips jag kan få ;) Vi har en dogfinder sele som vi fick när vi köpte honom. Det är inte så att han kommer börja ogilla mig pga detta va? Är ju inte dum, bara bestämt…. Ska titta i djuraffären efter ett knäppbart halsband/sele (?) tills han lär sig och vi har tränat på att det inte är farligt att få något över huvudet ;)

[linda1989]
0

Till min valp, 11 veckor idag, så har vi en sele vi fick med från uppfödaren som man ställer honom i och knäpper på ryggen med en del framför bröstet och en under magen/ryggen. Något sådant skulle du ju kunna börja med, funkar bra för oss.

Milton_
0

#31 ja det skulle nog funka jättebra! Vill ju fortfarande ha en sele på honom. Vad har du för sele?

[linda1989]
0

Tyvärr står det inget märke i :( någon typ av valpsele.

[linda1989]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ser ut såhär, så har han tassen på varsin sida av mitten och sen knäppa på ryggen

Milton_
0

#34 jaha! Vad enkelt ;D Ska till djuraffären och titta efter en sån ;) Antar att man sätter fast kopplet där man knäpper på ryggen? Tack för ditt svar! :)

[linda1989]
0

Ja precis =) finns liknande om du googlar valpsele step in =)