Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3686 ggr
Ilokay
0

söker pojkvän!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan jag är en liten söt tjej 75% tibbe resten är pappillon, chiwawa och dvärgpudel.

jag skulle vilja hitta en snäll kille som vill bli pappa, finns i närheten av hudiksvall. PMa mig om ni är intresserade

Ilokay
0

en till bild på skönheten

Ilokay
0

.

Ilokay
0

.

Ilokay
0

.

Ilokay
0

sitta i barnstol är härligt

Nicki
0

Varför vill du para henne?

Karmatarerskanise
0

Planerad blandras avel är inte uppskattat här inne, eller på något forum där det finns hundvänner.

Det beror på att du inte vet något om släkten till din hona och därför vet du inget om hur valparna blir.

Man ska inte para sin hona bara för att man vill få valpar.

Ilokay
0

finns det inte någon här inne som har blandraser då? hur tror ni dom kom till?

jag vet att dom avlat på mamman, och pappan var renrasig och avlades på också! så det är knappast något fel på hennes stam.

aningen rasistiskt tycker jag att det är faktiskt! vill avla på henne för att hon är en underbar hund med underbart psyke, utan några fysiska problem alls.

AnneN
0

Jag har en blandrastik som kom till pga tjuvparning då tiken rymde under löpen. Men jag skulle aldrig någonsin avla på henne hur underbar och frisk hon än är då jag är emot planerad avel på blandraser om det inte är för ett specifikt syfte som tex endel avlar fram bra drag egenskaper hos draghundar eller vissa kanske avlar på jaktegenskaper hos vissa jakthundar men inte på sällskapshundar!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Personen som skrev #7 har själv blandras.. Bara för att man har blandis behöver man själv inte stötta blandrasavel. Det finns tjuvparning och omplacering. Eller så kan man rent av ändra åsikt.

Anledningen till att många inte uppskattar blandrasavel är för att det ofta inte sker seriöst. Ska man avla på sin hund, oavsett renras eller blandras, så tycker jag främst man ska;

• En frisk hund, både psykiskt och fysiskt. Friröntgad och ev. ögonlyst.
  • Koll på förfäderna. Det är här det ofta brister med blandrasaveln. Där är det mycket svårare att se bakåt. Förfäderna ska även de vara friska och friröntgade.
  • Koll på efterfrågan. Innan man ens börjar planera valpar ska man veta att det finns intresserade köpare. Om man inte är beredd att själv behålla valpar om man inte finner köpare.
  • Som tikägare ha läst på ordentligt om dräktighet och valpning.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Malin-A
0

#7 planerad blandrasavel är inte uppskattat här inne

tycker inte de är så snällt sagt, vadå inte uppskattat? alla har väl olika åsik, jag uppskattar blandrasavel i den mån det görs seriöst. följer man dom punkterna Eros skriver så tycker jag det är seriöst..

Nicka
0

Men Puh….

Jag tog hand Om en blandras Coccer/Terrier, för några år sedan. Efter att han blivit grymt misshandlad. Och det är den Go'aste vovve Jag haft…När folk ser han, när Jag är ute på promenad…så skriker De…frågar vad det är för ras m.m. Han är helskön, på alla sätt & vis. Snäll och inte rädd för något.

Och Jag tycker Din vovve Ilokay, är jätte-sötFlört

smurfan-13
0

Bra skrivet Eros. All avel som är oseriös, oavsett renras eller blandras, är himla tråkigt. :( Det är mycket man måste väga in innan man tar valpar på sin hund. Varför utsätta sin hund för de riskerna om det inte tillför nåt mer än sitt egna egoistiska behov att se en kull valpar växa upp?

Jag har 4 underbara blandraser av okänd härkomst. De är fantastiska, men att avla på dem vore idiotiskt. Den ena hade medfödda defekta armbågsleder. Ena leder var tvungen att opereras, en operation som inte täcktes av föräkringen & med 10 månaders dyr rehab efteråt. En annan är allergisk, blev det vid 1 års ålder. Den tredje har ryggfel som dök upp då han var tre år & får nu akupunktur var 3e vecka för att slippa smärta. Fjärde hunden är perfekt. Hon är det vackraste som finns & mängder med folk skulle vilja ha en valp av henne. Men nu är hon kastrerad & tack o lov för det, för hon är inget avelsmaterial, hur fin & underbar hon än är!

SaraC
0

#12 Vad menar du? :S Våra inlägg har väl inget att göra med om hennes hund är söt eller ej. Men jag tycker iaf det krävs mer än att man tycker sin hund är söt för att ta valpar efter den. Finns hundratals hundar utan hem redan och tusentals valpar, så det finns väl en anledning att tänka efter före.

AnneN
0

Sen ska man även tänka på att ha valpar inte bara är gulligt och mysigt utan det är väldigt mycket jobb med en valpkull.

_**/Mvh Anne

Ilokay
0

vem har sagt att vi inte tänkt efter? visst det är inte jag som ska ha valparna utan min mamma då det är hennes hund, men jag är helsäker på att hon har koll på vad hon håller på med.

15# jobb är det väl med allt? kan tänka mig att det blir jobbigt men hon har två vuxna barn som hjälper henne och ställer upp så fort det behövs.

klart oseriös avel inte är bra. och jag vet inte om vi ska ha fler kullar efter den här. men den här kullen är iaf noga planerad och valparna skulle inte få problem med att få ett hem.

Karmatarerskanise
0

Blandras avel brukar inte vara seriös. Därför stöttar jag inte den. Men jag har en blandras, eftersom som jag för för honom. Men att avla skulle jag aldrig få för mig.

Ska man hålla på med avel kan man göra det på renraser och enligt alla regler. Allt för att få fina friska hundar som är mentalt friska.

Vad är anledningen till att ni ska skaffa valpar på henne?

Malin-A
0

inte alltid den är seriös men det finns ju faktiskt dom som är seriösa också…

kerstinjoh
0

Icke att glömma:

Det finns många uppfödare av renrasiga hundar som ej är seriösa.

Bl.a. flertal fall som uppmärksammats i media.

Karmatarerskanise
0

kerstinjoh: frågan är hur många renrasiga uppfödare som är duktiga jämfört med blandras. Jag gissar på att renrasiga vinner. Finns så många blandras som folk parar bara för att de vill ah söta valpar eller för att de vill låta sitt djur ha sex.

CharlotteRubin
0

#7 Talar du för hela sajten eller?????

Jag stöttar inte blandrasavel MEN att skriva för allas åsikt är fel. Skriv att du tycker det är fel om du vill, men skriv inte att folk härinne ogillar det för det finns många här som inte säger nåt fast dom tycker……

kerstinjoh
0

#20 Jag gjorde absolut ingen jämnförelse. Konstaterade enbart fakta. Oseriösa människor finns i alla läger.

Ointressant om procentsatsen är 30/70, eller 20/80.

Sedan har jag lite svårt för att tro;  "Finns så många blandras som folk parar bara för att de vill ah söta valpar eller för att de vill låta sitt djur ha sex."

SaraC
0

Strunt samma om det är blandras eller renras, det jag tycker är viktigt är främst de punkter jag räknade upp i #10.

Jag vet också att det finns oseriösa både bland renras- och blandrasuppfödare. Därför är jag emot all form av oseriös avel, och bryr mig inte sedan om det är renras eller blandras. Men jag tycker fortfarande att all avel ska ha ett syfte och inte ske "bara för att".

gejsa
0

Ja, jag är också emot att blanda olika raser med varandra eg. Det är ju tyvärr så att hundraserna går i "mode". Och då är det lätt hänt att många oseriösa parar hur som helst bara för att tjäna pengar. Och bryr sig inte om ifall föräldrar eller längre bak i ledet är något bra att para med.

Men icke att förglömma, jag har ägt 2 renrasiga hundar köpta på en kennel olika raser. Sedan har jag nu två blandraser och har ägt 2 blandraser innan dessa som jag har nu. Och faktist så är mina alla blandraser dom friskaste hundarna.

Vet inte om det är tur eller om det är så.

Ilokay
0

det känns som att det här skulle passa bättre i tråden Blandrasparning vs renrasparning

tyvärr känns det som att man inte får ut något av det här, alla har olika åsikter!

självklart så har vi kollat upp sjukdomar och sånt, tycker det är sjukt att folk tar för givet att "man bara vill ha söta valpar eller låta sin hund ha sex som 20# säger.

tänk er för innan ni skriver något så dumt..

Ilokay
0

blandar man rätt, och har friska djur bakåt i generationerna så blir dom oftast starkare och friskare i skelett och övrigt har jag hört. gäller alla djur

TinaH
0

Jag har visserligen en blandras själv, så jag sa nog inte yttramig.

**MEN!
**Jag är mot blandrasavel i dess alla former, då man inte vet vad man får.
Man få så olika raser  samma hund, så det kan till och med slå knäppen till…

Att det finns både seriösa och oseriösa uppfödare vaet alla om, men jag tror som många här inne att det finns mer seriösa på renras än blandras.
Varför hålla på och blanda?
Varför ska ni ha en blandis kull för?
Tyvär så blandar man hundar för att tjäna pengar och att man inte har råd och hålla på med renras reggad avel..
Synd men sant…..

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Malin-A
0

kanske skulle diskutera detta i blandrasavelstråden, är det någon som har en pojkvän till denna lilla tiken så kan ni ju skriva, jag tror inte  Ilokay ville detta skulle bli en diskussionstråd om hennes hund och om blandisavel är rätt eller fel.. så ta d i den andra tråden så är ni snälla…

Ilokay
0

precis malin.a tack så mycket.

och ni som har så stora problem med att vi ska ta en kull av våran älskade lilla vän kan pma mig istället, gärna utan en massa påhopp om att man bara vill tjäna pengar och så vidare..

zeretki
0

Finns det ingen moderator eller värd här, som kan se till att folk inte blir påhoppade för att dom skriver en enkel fråga? Hemlis

Man kanske inte alltid måste säga exakt vad man tycker till främmande människor… Går ni fram till folk på stan också och säger att man inte ska avla på en blandras? Flört

TinaH
0

Jag tror det är så här GAMLINGAR RÄTTAR MIG OM JAG HAR FEL!!!
Att vi som har vart med här inne ett tag, har blivgt trötta på att detta kommer upp om och om igen.

OK ALLA är Välkomna här inne, ALLA har rätt och ställa sina frågor.

Men när detta kommer upp med blandis avel, så får man åsså ha vatten på sin kvarn och starka armbågar, för då kan man få vara berädd på oväntade på hopp.
tyvärr, men sant.

Mvh TinaH

Malin-A
0

klart man inte ska ta några påhopp, och än så länge har ju ingen gjort något påhopp, och jag tycker fortfarande inte att man ska debatera om rätt eller fel ang. blandisavel, i denna tråd, detta är ju faktiskt Ilokays tråd, och hon vill bara veta om det finns någon pojke till hennes vovve, absolut inge fel i det. o hur vida blandis avel är rätt eller fel kan man ju ta i den tråd som blev öppnad om just det…

kerstinjoh
0

Just det Malin!Skrattande

Zebben
0

#26 Det gäller endast första generationen och efter det så går det utför.

Karmatarerskanise
0

#22 Jasså? Svårt att tro`? Så vad tror du? Att folk skaffar valpar på blandraser för att de vill avla fram friska och sunda djur?
Jag tror inte det är pengarna så man faktiskt inte kan ta mycket betalt för en böandras. Bortsett från de allra minsta raserna.

Folk har till och med skrivit här inne att de enbart skaffade valpar för att honan skulle få ha barn.

Och jag skrev att blandras avel inte är uppskattat här inne efter som i ALLA trådar angående det skriver en massa människor hur de ogillar det. Sen att några få tycker om det skrev jag inget om.. Sorry då.

Karmatarerskanise
0

#25 Av vilken anledning ska ni ta valpar på henne?

Karmatarerskanise
0

#25 Av vilken anledning ska ni ta valpar på henne?

kerstinjoh
0

# 35. Jag har inte på något sätt här inne tagit ställning till renras/blandras-avel.

MEN, det hör inte till vanligheten att folk är så oansvariga att de skaffar valpar av den anledningen att de vill ha söta valpar. 

De flesta hundägare tänker faktist längre än så. Och är medvetna om ansvaret med ett x antal valpar.

Att någon har skrivit här inne att; "Folk har till och med skrivit här inne att de enbart skaffade valpar för att honan skulle få ha barn." Så är det bara att beklaga att vissa kan vara så ansvarslösa. Men det hör inte till vanligheten.

"Jasså? Svårt att tro`? Så vad tror du? Att folk skaffar valpar på blandraser för att de vill avla fram friska och sunda djur?" Varifrån har du fått att jag skulle tro/sagt något sådant?

Trots att jag själv har en blandras (omplaceringshund) är jag ej FÖR blandrasavel!

Däremot är jag övertygad om att mången blandraskorsning görs för en ekonomisk vinst. (Det är länge sedan man kunde köpa en blandrashund för 50 - 200:-)

Det ser du om du kontrollerar blandraspriser på olika annonsmarknader. De höga priserna gäller inte enbart de f.n. populära blandsorterna.

Sorry, Ilokay, "att vara/inte vara" fortsätter i din tråd.

bejtedejte
0

Jag har inte hört ett enda vettigt argument till att avla blandraser. Det skulle vara att para labbe och Pudel för att få fram en allergivänligare assistanshund eller korsa olika draghundsraser/jaksraser whatever, för att få fram en idealhund till ett specifikt ändamål.

Annars antar jag att man gör det för att man 1. vill ha pengar eller/och 2. vill ha gulliga valpar, alltså helt egoistiskt. Avlar man renrashundar med ett bestämt mål (rasstandard t.ex.) gör man det inte för ekonomisk vinst eftersom man oftast inte tjänar ett öre på det, utan man gör det för att rasen ska överleva. Man gör det för rasens skull och för att rasen ska bli bättre och bättre.

Min dröm är att föda upp old english sheepdog, och visst lockar det att ha 10 små söta "bebispandor" springandes på golvet, men den primära anledningen är att jag vill hjälpa till att göra rasen ännu bättre. Bli av med de rasbundna sjukdomar som finns (t.ex. HD och katarakt), bevara de rasspecifika egenskaperna som skallet och passgången, som tyvärr är på väg att försvinna.

Jag hade gärna tagit en kull på min dobermann också, men hon håller inte måttet psykiskt. Men visst hade jag kunnat para henne, hade ju bara varit att hitta en hane med mindre nogräknad ägare och sätta igång, men så oansvarig är jag inte.

Hörde att i något land måste man kastrera alla hundar som inte ingår i en avelsplan (alltså är renrasiga och registrerade), eller så var det ett förslag.

När man parar sin hund för "oh, han har ett så underbart temperament" fattar jag inte vad det är man tror att man håller på med. Tillför man hundsläktet någonting egentligen? ;) 

(Har själv varit jourmatte till en blandrastik i ett år, inget fel på blandraser alls, det är uppfödarna jag är emot.. :/ )

Karmatarerskanise
0

3-5000kr för en blandrasvalp.

Och du har fel kerstin. Det ÄR vanligt att folk INTE tänker längre än "gulliga valpar" när de parar sin hund.

Jag frågade vad DU TROR.. men det framgick tydligen inte?

kerstinjoh
0

#40.

Jag är mer intresserad av fakta och inte av vad någon "tror".Skrattande

Karmatarerskanise
0

Du har ju fel fakta eftersom du tror att folk skaffar valpar av andra anledningar.

Är det svårt att bara svara?

gejsa
0

När vi köpte vår första blandras år -69 kostade hon bara 150 kr. Nu när vi köpte mamman till våra nuvarande hundar så kostade hon 3000 kr. Så visst har priserna gått upp.

Men visst finns det folk som avlar för att det är kul, för att tjäna pengar, för att få en valp efter sin tik osv osv.

kerstinjoh
0

Ja, det är sanslöst. Jag minns att vi gav 100: på 80-talet för vår gamla Ida, boxer/labrador. Nu kan en blandrasvalp kosta upp till 7-8000 kr.

Samtidigt har jag lite svårt att förstå meningen med att betala så mycket för en blandras, när man kan få en reggad hund för samma pris.

Karmatarerskanise
0

Jäklar vad svårt det var.

SaraC
0

Tycker vi kan flytta över och fortsätta det mesta av den här diskussionen i "Blandrasparning vs. Renrasparning".

Karmatarerskanise
0

Den är tydligen slut ;)

bejtedejte
0

Bah, orka diskutera mer. Folk kommer fortsätta avla och köpa blandraser vad man än säger och tycker. Så enkelt är det. :D

kerstinjoh
0

Jamen Hera!! Jag skrev väl inte att jag hade all fakta????

Jag har aldrig förnekat att folk skaffar valpar av, för mig bisarra, anledningar. MEN, jag tror ej att det hör till vanligheten.

Så tillbaka till det jag ej svarade på; "Jasså? Svårt att tro`? Så vad tror du? Att folk skaffar valpar på blandraser för att de vill avla fram friska och sunda djur?"

Svaret är; Nej!Glad

Stj3rnfallet
0

#8 Men de kan väl inte vara renrasiga om din har 4 raser i sig?=) I så fall om det gäller mor och farföräldrarna kanske, men mamman och pappan till din lilla tös kan ju inte vara renrasiga med tanke på att hon har 4 olika raser i sig =)

Vill bara påpeka att jag själv har blandraser, men jag är ändå inte riktigt förtjust i blandrasavel för det, just för att om det inte finns härstammingsbevis vet man inget om dem eller hur mkt sjukdomar eller andra ärftliga saker som finns t ex bettfel.. Men för det säger jag ju itne heller att renrasigt är bäst :P Mina hundar är underbara, men jag tror inte att jag skulle avla på dem för det. Ginzas mamma var renrasig med stamtavla och pappan blandis utan ngt alls, men detta var en tjuvparning sa de iaf, vet dock inte om jag tror på det. Kanske kanske inte =)

kerstinjoh
0

#50 så sant, man vet ju aldrig!

Vår omplaceringshund, Alfons, ska också vara ett resultat av en tjuvparning.

Men visst hör man talas om mer tjuvparningar när det gäller blandras än renras? Något att fundera påFundersam

Karmatarerskanise
0

Men kerstin. VAD TROR DU???? det är den frågan du ska svara på.. vad tror du. Varför parar man blandraser???????

Och du har fel, det hör till vanligheten. Det har jag sett ett antal gånger.

Så varför tror du folk parar blandraser. Nu förstår du väl min fråga?

Mischa
0

Vad har du för kunskaper i genetik? vad har du för krav på hanhunden? vad har du för mål med kullen? vad gör din hund avelsvärd utöver det vanliga?

Jag har iaf träffat ytterst FÅ hundar som inte varit söta/snälla/trevliga/fina etc.

Gulliga/trevliga hundar finns även på gatorna i spanien, men det är inget som gör dom avelsvärda….

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Ja de frågorna vill jag också ha svar på Ilokay

Malin-A
0

fakiskt lite osäker på att Ilokay kommer svara på den frågan…

Karmatarerskanise
0

Varför?

Malin-A
0

ne men om d nu skulle vara så att hon vill para sin hund för att den är söt så hade jag iaf inte skrivit ut det i denna tråd efter endel inlägg hit o dit… men jag vet inte hur hon väljer jag hade nog inte gjort d…

Karmatarerskanise
0

Hon kanske tänker en extra gång nu.

TinaH
0

# 58

man kan alltid hoppas. =)

Mvh TinaH

Ilokay
0

"ja det kanske hon gör Skrikandes"

herregud ! jag vet inte vad jag ska säga:S

jag skrev en ynka grej på detta forum för att hjälpa min mamma, son ÄGER hunden, så det är knappast JAG som fattat beslutet om att hon ska få valpar eller inte

Milla
0

jösses, skriver mycket sällan här inne och tro 17 för det, i denna tråden finns massor av påhopp på Ilokay, vad tror ni att ni får ut av det? att hennes tik inte får några valpar eller att ni gör personen i fråga en hel del illa med er attityd??

Alla ni som slår mot blandras aveln hur tror ni att den "renrasiga" hunden har kommit till??

Jag är emot ALL oseriös avel oavsett om det är rasrent eller blandras, personligen ser jag rött när man får lov att använda avelsdjur som inte är helt fria i höfter och armbågar. Det finns massor av sånt i den rasrena seriösa aveln, skrämmande.

Har själv avlat seriöst med BC och Bearded Collie blandningar och jodå jag har kunnat säga till lika stor exakt het som dom rasrena uppfödarna hur mina valpar ska bli som stora.

Jodå mina avelsdjur har varit helt fria från diverse sjukdomar och inga av våra kullar har fått några grader på varken hd eller ad och det är av67 st valpar. 

Min avel riktade sig till bönderna som använder sina djur i det dagliga arbetet.

Men tror ni verkligen att ni kan "skrämma" folk att inte avla?????????

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

gejsa
0

#60# Ja, jag ber iaf dig om ursäkt att jag har varit med och förstört din tråd.

Hoppas du inte helt tappar intresset att komma hit bara för detta.

zeretki
0

Jag har svårt att förstå hur folk kan lägga sig i så mycket. Låt människan avla sin hund om hon vill. Det har ingen härinne med att göra.

Gud, jag skäms faktiskt för att vara medlem härinne… Man kan inte skriva en vanlig annons utan att bli påhoppad? Denna tråd är ett perfekt exempel på hur man inte bör skriva till folk. :(

Malin-A
0

jag hoppas iaf att ni hittar en pojke till din mammas hund.. =)

Liss
0

Jag tycker faktist folk har varit otroligt elaka i den här tråden. Haft förutfattade meningar och bestämmt sig från första början att vara otrevlig. De står ingenting om att Ilokay skulle förte sig som ni säger. Att komma med elaka komentarer som inte har något med saken att göra tycker jag bara är lågt.

och när folk ber er om att hålla er till tråden och ta över de till en mer passande tråd ignorerar ni bara? Tänk efter innan ni skriver..

Så otrevligt helt enkelt

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Karmatarerskanise
0

Milla: Detta är ett hundforum, vilket betyder att alla här inne vill hundarnas bästa. Ingen har attakerat, utan ifrågasatt. Alla har rätt till en åsikt. Här är inga påhopp i tråden.

Det är ett starkt ämne och då får man faktiskt klara av att folk säger vad dom tycker och tänker.

Man får ta det på rätt sätt och ta åt sig av det som kan vara bra att veta.

zeretki
0

#66 Jag håller inte med dig alls. Jag ser massor av påhopp i denna tråden.

Dessutom tycker jag:

Alla har rätt till en åsikt MEN man har inte rätt att skriva vad som helst på ett offentligt forum.

Man måste inte säga exakt vad man tycker och tänker om allting.

Man måste inte få en massa moralkakor för att man lägger ut en annons på ett forum.

Önskar att folk kunde förstå skillnaden mellan åsiktsfrihet och artighet.

Ilokay
0

# 62 tack, känns som att det inte skulle kännas bra att stanna kvar på HiF efter detta, pga stämningen… men jag hoppas verkligen folk lär sig något av detta, och det är att respektera andra och inte bara hoppa på någon.

#63 tack så hemskt mycket:) för ditt mejl också! som det inte borde varit du som skulle skrivit igentligen eftersom att du inte gjort något fel alls, men jag upskattade det

#64 ja :) det hoppas jag med, men tyvärr så tror jag det blir lite svårt om ägaren till hanen läser dom hårda ord som finns i denna tråd

Milla
0

#66 men hera bara för att detta är ett hundforum betyder det väl inte att man kan bete sig precis hur som helst mot andra???

Jag är mycket väl medveten om hur ett forum fungerar och hade folk betet sig på detta viset inne hos oss dvs shetland så hade dom fått varningar och tråden hade blivit låst.

Ja alla vill hundarnas bästa men vem säger att just dessa attityder som finns i denna tråden är rätt??

Man måste tänka sig för en gång extra innan man skriver och tänka på hur det kan tas av dom som läser.

Klart man ska stå för vad man tycker men det finns en hel del olika sätt att berätta det på och så som många i denna tråden har skrivit så är det ren och skär påhopp, men nu är det ju inte jag som har rättigheter här inne och ni kanske tycker det är acceptabelt att bete sig hur som helst mot varandra inte vet jag.

Du hera tycker inte här finns några påhopp, då vet jag inte vad du tycker ska klassas som påhopp.

Karmatarerskanise
0

Jag rokar inte läsa igenom allt igen, så kan någon av er kopiera dessa påhopp så jag får se. Jag kanske har missat?

gejsa
0

#68# Det var ju pga stämningen som jag gick härifrån med för någon vecka sedan. Kände mig påhoppad också. Men det är tydligen vanligt eftersom en del inte ens såg att det var påhopp.

Jag menar vi är så många här så man ska ju inte gå ur ett forum pga någon/några personer.

Men jag fick flera privata mejl och det kändes då bättre att komma hit igen. Så försök ett tag till du så kanske du börjar trivas. Dom du inte gillar behöver du ju inte ens besvara.:)

Liss
0

varför ska man ens behöva ta upp vad som är påhopp och inte? Folk i den här tråden har påstått saker som inte ens behöver vara sanna.. folk har alltså "hoppat" på Ilokay med falska anklagelser som inte hör till tråden!!

Karmatarerskanise
0

Eftersom jag tydligen inte vet skillnaden på påhopp och åsikt kan ni ju lära mig vilket som är vilket.

Så snälla visa.

zeretki
0

#69 Jag är medlem i flera forum på I Fokus. I väldigt få forum får man uttrycka sig som folk gör härinne utan att bli varnade eller avstängda. ;) Det lustiga är att dom forum som har strikta regler funkar mycket bättre än dom forum där folk skriker "åsiktsförtryck" varje gång nån får en varning…

gejsa
0

Jag tycker faktist att vi lägger ner den här tråden och ber Ilokay om ursäkt för att vi har tjaffsat i denna tråd.

Det som skrevs skulle varit mer passande i tråden blandrasparning vs renrasig. Tyvärr!

Ilokay
0

#71# ja, jag kanske försöker igen, vi får se när det lugnat ner sig här;P

gejsa
0

#76# Ja, det tycker jag absolut! Det kommer att bli bättre. Nu är också sajtvärden på semester och den andra kommer inte hit så ofta som man skulle vilja. Men snart blir det normalt igen.

Milla
0

#74 är också medlem på en hel del olika men är inte aktiv, och nä jag har aldrig varit med om en sån här ton i någon av dom andra.

Jag vet bara hur vi agerar inne hos oss och där tolererar vi inte något sånt här, men som sagt vi är alla olika.

Karmatarerskanise
0

Måste bara säga att nu när jag läste igenom den hittade jag fortfarande inga påhopp. Det är ni som tar inläggen på fel sätt. Ett påhopp enligt mig är när man blir personlig och angriper människan. Här angriper folk blandrasavel.

Visst, i fel tråd. Så det får trådskaparen ursäkta.

Som sagt, visa gärna vad det är ni tar som påhopp. Skulle vara intressant.

Och Åsa kan inte säga till i trådarna nu eftersom hon inte har tillgång till dator.

gejsa
0

#74# och #78#  Ja, på ridsport är det flera som blivit avstängda pga ständigt återkommande tjaffs på andra medlemmar osv. Där tolereras inte återkommande glirlingar och elakheter.

TinaH
0

# 789

håller med du! ;)

Mvh TinaH

Karmatarerskanise
0

Gliringar och elakheter? Haha det där är ju verkligen att ta i :)

gejsa
0

Jag menar över lag i många trådar. Jag pratar inte om denna tråd endast.

Ilokay
0

82# ja jag tycker då att det var elakheter! men vi får väl se vad åsa säger när hon kommer tillbaka

Milla
0

#82 men snälla du vad lever du i för värld??

Ett påhopp är när någon anser sig vara påhoppad dvs trådskaparen tar illa vid sig när ni slänger ur er precis vad ni tycker och tänker på ett rätt så illa sätt.

zeretki
0

Hera: inlägg #58 och 59 till exempel. Tycker du det låter särskilt snällt att tala om folk på det sättet som ni gör där??

gejsa
0

Eller detta som du skrev i början:

Planerad blandras avel är inte uppskattat här inne, eller på något forum där det finns hundvänner.

Visar dig detta eftersom du ville se några påhopp. För det tycker jag att detta var.

Karmatarerskanise
0

zeretki: Jag HOPPAs ju att hon gör det? Vad tusan är det för påhopp?

Milla, nej, ett påhopp är inte så fort ngn känner sig påhoppad. Hur skulle då världen se ut. Så många som missförstår saker skulle ju gå runt och vara påhoppade ständigt. Förresten, jag tror nog att trådskaparen kan prata för sig själv.

Ilokay : Ja tydligen tycker du det. Tråkigt tycker jag. Men man måste klara av att alla inte tycker som en själv.

Liss
0

Men snälla! De har faktist varit eakheter i den här tråden och om de är påhopp eller inte får väl stå för var och en då! Men att ni "hoppat" på henne för något ni inte vet grund till har iaf varit i den här tråden. Att trampa på någon för något ni inte ens vet fakta för.

Men ingen behöver heller attakera hera för hennes tänk? Varför kan inte den här hemsidan bli de den en gång vart? Jag älskade att komma in här, men nu tänker man ist "jaha vad är de för tjafs idag då" jag går inte ens in längre. Ta er i akt!

Milla
0

#88 jag avslutar denna diskussionen här och nu för den kommer ingen vart, du vill inte inse dina fel.

Ja trådskaparen kan nog tala för sig själv men det är skrämmande att inte du Hera har märkt att Ilokay blev illa till mots och får man andra att känna sig illa till mods så ÄR det ett påhopp oavsett vad du tycker.

Hoppas verkligen att forumet kan hitta medarbetera som vågar säga ifrån och se till så att inte mobbing förekommer.

Ja jag är en gammal sur kärring som inte tolerar när någon gör någon annan illa.

Ilokay jag hoppas du hittar en fin pojkvänn till din tik och att du får fina valpar, tror absolut att du fixar detta! Du verkar mogen och har en hel del sunt förnuft och det kommer man långt med.

Lycka till!

Ilokay
0

jag vet att man måste klara av att inte alla tycker som en själv, men att flera stycken skriver som om att man vore dum i huvudet och helt och hållet tycker jag är att ta i, och dessutom förstöra min tråd även fast jag bad om att fortsätta diskussionen i den andra tråden som hade skapats var också elakt även fast det inte var något påhopp.

Liss
0

En bra medarbetar har vi, men hon är tyvärr på semester.. eller tyvärr och tyvärr. de är nog skönt för henne. men tycker de är synd att man bara ska lyssna på henne. kan väl lyssna på alla andra också.

Jag önskar med lycka till! men välj noga:)

Karmatarerskanise
0

Oooh. Inget var riktat till henne. Utan till blandrasavel! De som skrev att folk brukar vilja para blandisar för pengarnas skull skrev INTE att hon ville det. Eller hennes mamma. Ni måste lära er tolka saker rätt.

Det är synd att folk ska bråka om saker som inte är ngt att bråka om. Och att folk som inte varit med i tråden alls försöker prata för andras del.

Jag orkar inte försöka få er att förstå, ni har ju bestämt er.
Ni får la ha de bra ute i natten.

Ilokay
0

tack så mycket MillaGlad

StefanW
0

Vi har funderat på att skaffa hund till familjen (har haft tidigare) men nu när jag läst i trådarna här inne, så tror jag att jag får vända mig till något annat forum med mina frågor! Har varit medlem här inne en tid, men ser ingen vits med fortsätta läsa här inne!

Stefan - Modellbyggare

gejsa
0

Jag och säkert många tolkade iaf detta inlägg som elakt mot trådskaparen. Att hon inte ens behövde nämna detta för ingen här skulle hålla med henne osv. Och ni försökte ju verkligen att få henne att ångra er. Det skrev ni ju i slutet.

Men jag avslutar här jag med. Hoppas bara att trådskaparen inte är allt för ledsen nu. Lycka till med din parning. Oavsett vad du tar. :)

Liss
0

De är synd att du känner så stefan. Har absolut inte vart på de här sättet innan. Hände för bara några veckor sen. Men just nu kan jag inte annat än hålla med dig. Men jag hoppas du stannar och väntar ut de lite. För KANSKE kan folk bli trevliga igen.

Karmatarerskanise
0

Varför inte? De trådar där det finns fakta är fler än bråktrådarna. Och vill man veta ngt så startar man ju en själv.

Det kommer alltid finnas vissa ämnen som gör folk mer upprörda eller mer intensiva än andra, vad man än vänder sig.

Till alldeles nyligen fick HIF komplimanger angående den goda stämningen som tydligen inte finns på andra forum. Det är dit vi ska igen.

Men som sagt, det blir ganska svårt om folk misstolkar en masa. Och det är väldigt lätt att göra när man bara ser texten.

gejsa
0

#95# Det är just sånt här jag menade förut när jag också kände mig påhoppad. Alla nya kommer och vänder i dörren och går härifrån.

Vi tar nya tag i morgon. Så kom du med din fråga. Snart blir det ordning på torpet igen. *ler*

Ju fler vi är som ogillar påhopp desto bättre kommer ju sajten att bli.

Karmatarerskanise
0

#96 Eftersom man vill hunden/hundarnas bästa, ser jag inget fel med att förklara nackdelarna med blandrasavel i förhoppning om att personen i fråga kanske tänker sig för ännu en gång?
Det är ju bra?

Sen är det ju inte ens trådskaparen som ska avla utan hennes mamma. Det missade många med mig.

Karmatarerskanise
0

Och mitt första inlägg var dåligt formulerat. Tänkte mest på hur trådarna varit innan när ngn ill para en blandras. Har varit samma sak var gång.

gejsa
0

Natti natti säger jag bara i denna tråd nu. Nu väntar min sköna säng och kudde. *ler*

zeretki
0

Men Hera, denna tråd är inte en diskussionstråd. Det är en tråd där en person ville ha en avelshane. Att du och andra inte förstår att man inte börjar diskutera huruvida personen ska avla eller inte är så fel. Det har ni inte med att göra alls!

Du säger hela tiden att folk misstolkar en massa. Hur kommer det sig att du har rätt och alla andra har fel?

Hur ska folk kunna komma hit och fråga nånting, när man bara blir kritiserad och får ta att folk är otrevliga?

Karmatarerskanise
0

Jag vet att JAG inte var otrevlig och jag ser ingen annan som varit det heller. Inte mot henne. Därför vet jag.

Jag vet att det var fel tråd att disskutera detta i.

Liss
0

Och att jag som inte vart med i tråden inte ska få säga vad jag tycker? hum.. Jag har inte skrivit just för att tråden ballat ur redan från början, för de har jag också en åsikt. Som alla säger man får, så får man säga sin åsikt också:) sådäså..

Godnatt allihopp

Karmatarerskanise
0
Liss
0

Förstår inte din fråga? Får jag inte skriva att jag tycker hon har behandlats illa bara för att tråden balla ur från början? Du får säga din åsikt om hennes parande med en annan hund, men jag får inte säga min åsikt om falska anklagelser? enbart för att jag inte sa nått i början av tråden? ehm..

Karmatarerskanise
0

Falska anklagelser? Vad snackar du nu om?

Ilokay
0

"Det beror på att du inte vet något om släkten till din hona och därför vet du inget om hur valparna blir.

Man ska inte para sin hona bara för att man vill få valpar."

detta är tex en falsk anklagelse eftersom att du inte har en aning om vad jag vet om min honas släkt.

och Lis1 har väl lika mycket rätt att yttra sig som någon annan?

Karmatarerskanise
0

Okey. I allmänhet brukar man inte veta vidare mycket om blandraser. Sorry.

Förlåt för allt jag skrev. Ville inte såra dig eller ngn annan. Och förlåt att jag skrev i fel tråd.

Står fast vid min åsikt och din mamma gör så klart vad hon vill.

Ilokay
0

tack. jag uppskattar ursäkten:)

ja, alla har vi rätt till olika åsikterGlad  skulle ju vara grymt tråkigt om alla tyckte och tänkte lika!:)

CarolineO
0

_All avel som är oseriös, oavsett renras eller blandras, är himla tråkigt.
_Detta håller jag helt med om.  Har man bara koll på släkten kvittar det om det är en eller fler raser i den!! Jag är av den uppfattningen att alla ska behandlas lika oavsett om de är stora eller små, ljusa eller mörka, lockiga eller släthåriga, eller lite av varje.        De allra flesta känner så för människor, och så känner jag även för hundar!
Ilokay har ju dessutom koll på vovvens släkt, samt att hon verkar ha ett bra temperament. Då ser jag inget hinder i att para henne.

Lycka rill Ilokay!!

CharlotteRubin
0

Det är helt otroligt. Får man säga vad som helst till en tjej som lägger ut en annons?????

Den hrä sajten är värkligen oseriös……..

Malin-A
0

nu har ju endel bett om ursäkt o d verkar va lugnt, lite dumt att spinna vidare på detta då… =(  d tar ju aldrig slut ju..

Karmatarerskanise
0

#113 Hif är väldigt seriös. Precis som överallt annars går det fel ibland. Här händer det inte ofta, detta är faktiskt första gången sedan jag blev medlem som detta händer, att alla bråkar med alla i princip.

Varför du nu ska fortsätta när alla har lugnat sig förstår jag inte.

Cattis
0

Det kan tyckas vara dumt att spinna vidare som ni skriver. Men då kan det bästa vara att ignorera tråden helt och inte gå tillbaka och besvara varenda kommentar som görs i denna och liknande trådar - för att få slut på tjafset.

Den här sajten är till för alla hundintresserade. Oavsett ras eller blandningar av dessa. Forumet heter HUNDAR i Fokus. Inte renrasiga hundar eller specifik ras. Det är inte upp till medlemmarna att sitta och döma varandras handlingar, så länge det inte handlar om uppenbar vanvård tex. Kommer ngn in och skriver att de slår sin hund för skojs skull, ja hugg på. Men vill någon para sin hund och få blandrasvalpar så är det upp till var och en. Det är trots allt inte ett dugg olagligt att blanda raser. Sen får man ha vilken inställning man vill till att göra just detta. Man måste inte kränka andra människor med sina åsikter om blandrasavel på det vis som gjorts i denna tråd.
Det hade räckt att vänligt tala om att man inte är för denna sorts avel, eller hellre skapa en annan tråd i ämnet och låta denna annons vara ifred.

"Planerad blandras avel är inte uppskattat här inne, eller på något forum där det finns hundvänner."

Där har vi det stora problemet. Alla är välkomna här, även de som avlar blandraser eller bara äger sådana. Om det är uppskattat eller ej är totalt ointressant, eftersom de som ogillar detta får acceptera att det finns de som vill hålla på med detta - så länge lagen tillåter det är det ju tillåtet.
De som inte kan acceptera andras intressen/inriktiningar får väl själva söka sig till sina specifika rasers forum där inga blandraser förekommer.

Näe, jag är inte för blandrasavel - även om jag har tagit kullar förr. Jag har heller inget emot blandrasavel när man vet vad man parar och inte.

Låt detta forum vara till för alla som är HUNDINTRESSERADE - oavsett inrikting. I denna tråd har det förekommit mängder med kränkningar och personliga angrepp/påhopp. Det är inte uppskattat här inne.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Karmatarerskanise
0

Du har rätt

Dior
0

Fasiken va bra du är Cattis. Skrev ju ner alla mina egna tankar…!Skrattande

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Persifone
0

Okej, det stämmer säkert, men att föda upp renrasiga hundar tjänar man inte direkt på då man ska registrera, chipmärka, vaccinera m.m

Det är därför som jag är emot blandrasavel, då det inte kostar speciellt mycket att föda upp en blandning mot en renrasig, och då blir det mer ett sätt att *tjäna* pengar.

Alla får väll tycka vad de vill, men jag anser att blandrasavel är oseriöst.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Dior
0

Anser att oseriös avel av ALLA djurslag är negativt för individen, men det gälle även REN RASAVEL. Sååå många raser som är sönderavlade av sk seriösa uppfödare…

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Karmatarerskanise
0

Vi har kommit fram till att detta är fel tråd att skriva i om det ämnet. Finns en annan som handlar om just avel!

Välkomna dit :)

Mischa
0

Kan säga att detta är verkligen inte en "otrevlig" tråd i jämförelse vad trådskrivaren hade fått ta i andra hundforum.

≧◔◡◔≦

Lotta
0

Det finns en tråd om blandis eller renrasig där kan ni komma med era åsikter, men i denna tråd tycker jag att vi håller oss till det den handlade om från början….

Cattis
0

#122 Det är ändå inte okej att behandla folk som man gjort i ex denna tråd.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

KajsaM
0

Har du hittat nån hane Ilokay? :)

japiloup
0

jag har en blandras hund och en renrasig hund. men Bonnie (blandras hunden) hon har vi tagit valpar på och det blev jätte fina valpar i utseendet och i huvudet. jag tycker att det kvittar villken/villka  ras det är bara mamman och pappan är snälla. Bonnie är 90%berner sennen och 10%schäfer och hon är min söta och snälla nallebjörn!

kerstinjoh
0

#126 vilken sötnos!Glad

SaraB
0

Har du hittat ngn hane? ;)

Heda
0

Är det inte dubbel moral att ha en egen blandras hund men att vara imot blandras avel?

Att ha en adopterad hund från spanien osv är en sak,men att köpa blandras hund från en kull i sverige,och sen är man helt imot blandras avel?*hm*

AnneN
0

Det finns en annan tråd där blandras aveln diskuteras

_**/Mvh Anne

CarolineO
0

#0   Jag tycker iaf att du har en underbart gullig liten prinsessa =0)   Hoppas du får många söta bebisar!

Faxlin
0

Denna tråd låses och jag kommer ärligt inte orka skica pm till alla de som bör varnas här inne. Men ni vet vilka ni är. Och jag kommer räkna med detta om mer av liknande beteende dyker upp.
Här inne är alla hundar lika mycket värda, renrasig som blandras har ingen betydelse.
Om folk annonserar och ber om hjälp ska man svara om man har hjälp att ge inte annars. Vill man komma med avelsråd kan man ta det per pm inte smutsa ner en hel tråd.

Kan inte mer än be trådskaparen om ursäkt för det fruktansvärda bemötande hon och andra fått i denna tråd.
Mvh ÅsaF medarbetare

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

eliden
0

Alla ni som är imot bladrasavel, den första hundenrasen är vargen. Och för att få fram olika raser vad lär man göra då? vad tror ni ?JA! Man måste BLANDA olika hundar för att få fram en ny ras ? eller har jag fel ? för alla raser har ju inte funnits lika länge. Och resultatet av att blanda fick fram nya raser. Så man kan ju faktist säga att alla raser är blandraser, från början. Och jag förstår inte hur man kan tycka renrasiga hundar är värda mer än bladraser ? Om man värkligen vet vad man har för bladras och om den har bra förfäder och själv är i bra form , vad är då problemet ? Själv har jag renrasig, men är absolut inte imot bladisavel. Men man ska absolut inte avla om inte hunden har bra syke, de vet ju alla, och de gäller ju även renrasiga hundar.

Bozz
0

Överhuvudtaget, varför hålla på med blandrasavel?

Ser folk sitta o rabbla upp %-antal i korsningen: FEL FEL FEL

Man kan a l d r i g veta hur många % av något är, enl genetikerna!

Varje enskild ras, har för/nackdelar, detta mångdubblas i blandrasaveln. Rensasiga hundar har diverse olika bekämpningsförfogande och väl dokumenterad bakgrund!

Skaffa från början renras, OM du vill hålla på med Avelsarbete!

Det är mitt sätt att tänka!

Ellinor_ludde
0

Tycker den här tråden gick lite "överstyr". Men en väldigt söt hund du hade <3 Vill inte lägga mig i eftersom jag inte kan något speciellt om blandras avel.

lill-jarven
0

Usch vilken obehaglig tråd.. sitter här och är nära till tårar efter att ha läst allt.. HiF, vad fan? Det här är det enda forumet där jag inte har fått påhopp för att ha tagit en blandraskull men jag måste helt enkelt ha haft tur? Usch.. vill inte sitta här nåmer.

ÅsaF: din låsning verkar inte riktigt ha fungerat, kanske ska göra ett nytt försök?

sagalisa
0

har läst igenom alla inläggen på denna frågan och är helt förbluffad!!!! Vilken fruktansvärd dålig stil vissa har, vart är hyfset man får under sin uppfostran??

Tycker Ilokay (eller mamman) att hunden passar att avla på vem är då nån annan att bestämma att så inte är fallet???

Det negativa med sådana här forum är att man gärna stöter på besserwissrar som tror sig veta bäst. Jag tycker att du eller din mamma Ilokay ska rådfråga en person utanför här som innehar bätter kunskaper om ämnet. Ta inte åt er av orelevanta åsikter.

Eva63
0

Läser och funderar, kikar på hur folk skriver…

Jag ska bannemej skiva en bok om cyberymden..Kyss..tänk hur vi blir bakom en skyddad bildskärm…ingen kommer åt oss, förutom med ord….skulle man ses IRL så skulle inte ens 1 % av det som sägs i denna rymd sägas öga mor öga. Intressant…..

Trevlig helg gott folk………..Flört

Ofelia66
0

Både uppfödare av renrasigt & blandraser kan vara rötägg, det borde vi alla veta.
Allt hålla på med pajkastning löser ingenting utan varför kan man inte respektera varandras olika tycken?

FridaMariedahl
0

VARFÖR är alla emot blandraser!!! :O Jag har en blandras och hon är den underbaraste hund jag har träffat! Hon är blandning golden retriver och labrador men mest golden. Hon har inga höftproblem eller liknande! De flesta blandras hundar jag vet är friskare fysiskt och psykist än renrasiga.

Jag har absolut inget emot renrasiga hundar, förstår inte varför det är så mycket skit snack om blandraser. Egentligen så håller vi ju på med hundar eftersom vi gillar hundar i sig, varför inte då behandla alla hundar lika?

Hoppas du hittar någon fin kille till din hund :)

Liss
0

Nu vill jag bara påpeka att inte alls alla är mot blandras. Alla har inte ens skrivit i den här tråden.. och många har även skrivit att dem gillar/ är för blandras?
Nu är tråden gammal så jag kommer inte alls ihåg, och tänker inte sätta mig och läsa skiten som står i den är tråden:)

Desutom måste alla få ha sin åsikt, gillar man inte blandras gör man inte det. Precis som du gillar så ogillar vissa:)

Wikstr_m
0

Jag är inte speciellt förtjust i blandras avel, men jag erkänner att jag själv har två blandisar som är av rasen Alaskan Husky. MEN att avla fram draghundar det är jag för. Kanske låter konstigt, men att bara avla blandraser i allmänt är jag emot. Draghundar tycker jag är en annan sak. Men det är bara vad jag tycker, jag talar inte för någon annan.

Ofelia66
0

Jag håller på med blandras/ renras avel, reggar mina i BLANDIS.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.