Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1491 ggr
JoannaLi
0

Passivitetsträningsfrågor

Tydligen har min omplacering inte fått någon passivitetsträning - för pipigare hund har jag aldrig träffat. 

Efter mycket om och men är han nu tyst inomhus, och kan med lite övertalning vara tyst i t.ex. bussar, tåg etc. 

Däremot, så fort vi kommer utomhus eller dylikt så är han helt hopplös. Han kan hålla igång i timtal utan antydningar till att ge sig (det längsta vi väntat var i 2 timmar). 

Så, hur ska jag lägga upp det? Nu när vi väntade på vårt tåg med väntetid på en timme, så lät jag honom helt enkelt hållas. Sen när han satte sig ner, och när han satt ner och var tyst en lite längre tyst (en minut kanske?) så fick han en godis. Det funkade, för han blev tystare, men samtidigt känner jag att om jag fortsätter med det så kommer jag ersätta förväntningen på att få röra sig med förväntningen på att få godis. 

Naturligtvis ska vi träna på det mer än just när vi ska åka tåg, men tyvärr har det varit dåligt med den varan nu under hösten. 

Hur ska man tänka nu när det är kallt, eller blött? Träna ändå, eller undvika långa stunder stillastående i kylan som gör det ännu mer obehagligt att ligga och ta det lugnt? Använda filt och täcke? 

Allmänna tips och råd till passivitetsträning i efterhand?

russin
1

Variera med att berömma med godis och med klapp och röst.

Maja2
3

Jag belönar aldrig passivitet, eftersom jag inte vill att det ska bli ett moment, med förväntningar om belöning.  Min senaste omplacering, som jag haft ganska precis ett år nu, var oerhört uppe i varv när han kom. Jag började helt enkelt passivitetsträna inomhus för att få ner honom i varv.  Hur är din hund inomhus, ligger han och vilar mycket? Vad gör han när du tex går in i ett annat rum?

nadilda
0

Jag har lärt in "filten" som kommando till mina hundar. Det betyder att de ska lägga sig på sin filt och ligga där och ta det lugnt tills jag säger något annat.  Det är faktiskt väldigt praktiskt, visserligen måste man ha med något filtliknande men det kan ju vara helt okej. 

Min ena hund har inte haft problem med passiviteten sedan hon var ung, så för henne hade det kanske inte behövts egentligen. Men för den lilla knäppa unghunden här hemma så har det varit till väldigt stor nytta. Hon har riktigt lätt för komma upp i varv  och för henne har filten blivit en lugnande signal.  Om jag bara sätter mig ner hos henne  så tror hon att vi ska brottas och ber jag henne att ligga så tror hon att vi är i gång med träning. 

poodlelicious
0

#3 Hur har du lärt in det?

peafie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fikaträning! Bästa passivitetsträningen jag vet och så får man ju fika massvis. 😂

Bloggen     ○    Instagram

Cahira
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolla denna.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Arashi
0

Här är en sida om filtträning:

http://www.kelpiestuds.se/slappna-av-pa-filt

använde mig av de ett tag men blev så lerigt på våren/hösten 🤪 men de är absolut en bra övning och en tydlig signal till hunden.

JoannaLi
0

#2, Som sagt, både inomhus och på t.ex. tåg/buss så är han väldigt lugn. Lägger sig frivilligt, och om han blir störd så att han ställer sig upp så lägger han sig snabbt igen. Det är just bara utomhus som det inte funkar alls :)

#6 Ska prova denna! Det var i princip så jag jobbade, fast mindre uttalat. Ska börja om lite från början och jobba lite inomhus nu under lovet, så ska vi försöka utöka. Iom att han redan är väldigt lugn inomhus och kopplad på kommunaltrafik så lär det ju inte ta lång tid :)

Maja2
0

#8 Att vara tyst, innebär inte att vara lugn

JoannaLi
0

#9, Nä, men jag skulle räkna att ligga utsträckt på sidan och sova som att vara lugn :)

Maja2
0

#10 Aha, jag fattade det i första inlägget som att det krävdes "övertalning" för att han skulle vara tyst och lugn :)  Hur länge har du haft hunden? Vad är det för ras, och vilken ålder?

JoannaLi
0

#10 Ja, nej, det är bara utomhus som han är sådan :)

6 månader, en labrador som fyllde 2 år för någon vecka sen :)

ipopuma
0

Kan berätta hur jag passivitetstränade min riesen. Jag gick till klubben tränade med henne och hon fick springa av sig o tänka av sig. Sedan satte jag mig o läste läxor vid klubbstugan eller mitt på planen. Då hade jag henne lös o till slut så lade hon sig ned o slappnade av. När jag var trött tränade vi lite till o sedan läste jag ännu mer läxor. O hon lärde sig snabbt att när jag är ur fokus (kan man skriva så) lade hon sig ned vid mig o sov eller vilade. Vet ej om du jobbar eller studerar men om du studerar kanske detta kan vara en teknik. För att vänta ut är tråkigt o jag upplever ibland att då får jag en inre stress av att inte göra någonting o bara väntar. Men om jag läser en bok eller skriver en uppsats kopplar jag bort hunden lättare o bara själv slappnar av ;-)

Maja2
0

Hur aktiveras han? Vilka aktiviteter och hur ofta?

JoannaLi
0

#14 Han rehabiliteras nu hos fysioterapeut, så minst 1 timmes promenad varje dag, och så stretching utöver det. 

Ibland kan den timslånga promenaden bytas ut mot lössläpp med hundkompis eller ensam, 1½ timme lydnadspass/agilityträning, och så tränar vi sök ett par timmar varje lördag. Springa lös får han nog göra 3-4 dagar i veckan, sökträning blir det ju alltså 1 gång i veckan, och lydnadsträning blir det 2-5 dagar i veckan, beroende på hur schemat ser ut och hur mycket energi han har över (ofta kombineras träning och lössläpp för att få ut lite fysisk energi efter att ha tränat mycket mentalt). Jo just det, och så springer (=dragtränar) vi lite nu och då. 

Trickträning blir det lite nu och då när vi har tid över, eller när det känns som att han behöver det.

Maja2
1

#15 Det kan faktiskt vara överaktivering som ställer till det

JoannaLi
0

#16 Ja, jag har funderat på det också - men han piper alltid, och har alltid gjort det hos mig, oavsett hur mycket han aktiveras.

Maja2
0

#17 När jag övertog staffen jag har, var han oerhört stressad, (det var åxå anledningen till omplaceringen) Förra ägaren aktiverade honom så till den milda grad att han hade jättesvårt att varva ner. Den första tiden här, aktiverade jag honom inget alls överhuvudtaget, först efter ett par månader, började jag så smått. Jag ser att hans stress-tröskel är låg, och då börjar han ljuda och har svårt att slappna av. Prova att inte aktivera honom överhuvudtaget under en period. Var hemma så mycket som  möjligt, så att situationerna inte uppstår

JoannaLi
0

#18 Vi gjorde samma sak. Ingen aktivering alls i början (typ) tills han började tåla att bara "finnas" typ, och sen har vi ökat till den nivå vi är på nu. Tyvärr så kan vi inte sluta aktivera eftersom att han måste rehabiliteras fysiskt, och då måste han värmas upp ordentligt. Och han blir mer stressad av regelrätta promenader än att träna, eftersom att han inte är ordentligt miljötränad eller någonsin i princip fått träna, så att springa runt och leka med matte i en inomhushall är oändligt mycket lugnare än att gå runt och titta på massa olika saker/människor. 

Min fråga handlade mest om ni hade tränat passivitet utomhus i kylan eller inte :)

Maja2
0

#19 Ja, jag har passivitetstränat i alla miljöer och temperaturer :)

peafie
0

Jag är lite tudelad. Å ena sidan tycker jag man ska träna i alla miljöer / temperaturer / störningar men å andra sidan behöver man ju anpassa träningen så att hunden har en chans att klara av det. Tror du att den blir väldigt obekväm och pipig av att träna utomhus när det är kallt så skulle jag kanske hoppa över det (i alla fall de mest jävligt kalla dagarna (vilka inte verkar komma i år ändå (ja, jag är bitter :) ))).  Såg för några år sedan en supercool jaktlabbe som grävde en grop i snön och somnade sött under träning, och det är min målbild. Men försök känna av situationen och anpassa träningen till vad du tror hunden klarar av.

Just pip är ett otyg - jag förbjuder det faktiskt genom att säga "nej" var gång hunden börjar låta och det funkar för oss. I övrigt har vi försökt göra det till en rutin att sätta oss ner och fika och ta det lugnt lite nu och då när vi tränar/promenerar och hunden har lärt sig att det inte händer något spännande då och går in i ett standby-läge utan förväntan på någonting speciellt. Som du är inne på så tror jag inte heller på att ersätta en förväntan med en annan (att få godis) utan det jag vill åt är den där totala avslappningen, vänteläget.  Min tränare uttrycker det som att hunden inte accepterar att vänta (snarare att den inte kan vänta och att den måste lära sig det) och det tankesättet hjälper mig för då blir jag tydligare i mina ramar. Det är inte ok att äta kottar / pipa / riva upp en gran med rötterna / vad det nu kan vara, utan hunden ska vara parkerad till något annat sägs. Jag blir ofta förvånad över att det fungerar (trodde förr att pipet var omedvetet och inte gick att korrigera) och att hon numera sitter tyst där hon sitter - i alla fall tills lilla sessan blir kall om tassarna och vill sitta i knät istället. 😊

Bloggen     ○    Instagram