Ge färska ägg?
Är det någon som ger sin hund färskt ägg på maten? Hur ofta ger ni? Hela ägget eller bara gulan? Har ni märkt några fördelar med att ge ägg?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Brukar inte ha ägg hemma då jag själv inte äter det, men om vi väl har det brukar
jag slänga till någon äggula till Brownie. Dels för att blanda med ex. benmjölet
(barfar), och dels för att han tycker det är gott. Eftersom jag inte ger så ofta vet jag
inte direkt fördelar, men vet folk som upplevt att hundarna får mjukare päls och
trampdynor. Ger bara gulan då den råa vitan hämmar upptaget av B-vitamin.
Medarbetare på Supernatural och Hundparkour
@browniecolt på Instagram | http://browniecolt.blogspot.com/
Jag ger ibland äggula (blandar med lever till valpen för att få i henne lever. Barfar). Då brukar jag värma äggvitan och ge den. Äggskalet sparar jag för att kunna ge i maten vid behov.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag ger rå gula ibland, häller då vitan i en smoothie till mig själv. Har inte märkt några fördelar med det eftersom jag inte ger det regelbundet.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Vi ger äggulan någon gång i månaden ovanpå maten för att de tycker det är så gott. Har dock inte märkt nån skillnad på päls/tassar.
Vi brukar ge gulan nu och då :) Sen kokar vi hela ägg som är jätte mums :) Äggskalen krossar jag fint och lägger över maten då och då.
Rå äggula någon gång i veckan (vitan samlar jag i frysen till maränger), mest för att jag försökte få ordning på Poshs dåliga päls och nu när han är borta har jag fortsatt med Nikka. Märker nog ingen skillnad egentligen men jag gillar att pytsa ditten och datten ibland.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
brukar ge bara gulan någon gång ibland, för han tycker om det, inte vitan då kan det bli knas! för mkt äggvita kan vara farligt (enligt min veterinär)
Min blogg
• http://minhoffeathos.blogspot.se/ •
Ger gula några gånger i månader. Rå vitan tillför inget vettigt alls, så det ges ej.
Mina brukar få ett kokt ägg i veckan men de är mest för att lyxa till de lite :) pälsen ska ju bli bättre om man ger ägg har jag hört :)

Man bör inte ge vitan alltför ofta men någon gång ibland gör skadar inte.
Äggula bjuder jag på 1-2 ggr i veckan men mina knäpphundar vill inte alltid äta det.
Äggula innehåller en hel del nyttigheter som bland annat gör pälsen blankare/glänsande.
Jag ger äggula ett par gånger i veckan vanligtvis. Hjälper Arrak enormt mot sin torra hud och tillhörande klåda :)

Ger hela råa ägg då och då. Är så sällan hon får ägg, och hon gillar hela, så då kan hon få pyssla med det. Med hela menar jag oknäckta med skal. Oj vad hon pysslar runt med det när hon får :)
Råa ägg ger hunden ingenting, antingen är det äggulan eller vitan som ger lite men motverkas av det andra. Bästa är att koka och ge hela ägget (även med skal) och då kan hunden ta upp från det.
Ger våra ett ägg var då vi äter ägg.
Ger inte ägg men jag ger äggskal när jag väl själv använder ägg som hon mosar sönder själv och äter, det tycker hon är jättegott. Vet inte heller någon speciell fördel.
Bara rå äggula . 1-2 ggr per vecka :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#13 Källa på det?
#16 - I rå äggvita finns ett enzym (avidin) som försvårar upptaget av vitamin B7 (biotin). Inte så det blir akut brist av något slag, men om man ger ofta så är det en hel del B-vitamin som förloras på vägen, vilket är rätt onödigt . Att ge någon enstaka gång då och då är ingen fara, men bör inte ges på regelbunden basis. Tillagad äggvita är däremot helt okej.
Avidin är faktiskt ett protein. Det bryter alltså inte ner biotin som ett enzym skulle göra men det binder till det och gör så att vi (eller andra djur) inte kan ta upp det. Gulan innehåller massor med nyttigheter, faktiskt samtliga vitaminer utom C. Vitan innehåller bra protein men inte så mycket mer.
#12 Så var min hund också! Jätteroligt att titta på! Han fick också bara helt rått ägg någon gång ibland, då gör det inget. Han brukade få det direkt ur ICA-kassen ute på gräsmattan. Var så kul att se att redan första gången han fick ett helt ägg var han superförsiktig när han bar det till en lämplig plats och la ner det jättelångsamt, sen var det ett sjå att knäcka det fint. Hur sjutton kan de veta att det är bräckligt?
Hade ingen aning om att man kunde ge hela ägg med skal :o tänk om de sätter en skalbit i halsen :o förloras några bra vitaminer eller liknande om man kokar ägget?

#18, samma med min, hon är så himla försiktig! Bär det jätteförsiktigt till en lämplig plats där hon försöker knäcka det utan att ha sönder det ordentligt. Att en hund som annars är rena massförstörelsevapnet kan vara så himla försiktig är otroligt! #19, hundar är trots allt rovdjur. Kan dom gnaga i sig ben av olika slag är äggskal ingen fara :)
Ja, precis! Man skulle ju vänta sig att de skulle tugga till bara, eller försöka svälja det helt. Det är som om de fattar att mycket kommer att gå förlorat om de gör så. Mycket märkligt är det!
Vi ger både gula och vita till hunden (och katterna) dom få gånger vi får ägg över som snart blir gamla (med gamla menar jag då minst en månad efter datumet som står som sista datum på förpackningen). Det händer dock väldigt sällan. Sen ger vi gulan om vi bakar något som bara kräver vitan.
Har inte tänkt på att man kan ge ett helt ägg med skal på, vore roligt att prova.
//Jessie
Navi får hela ägg, med skal och allt på ca 2ggr i månaden. Tar henne en bra stund att knäcka haha, så försiktig! Rullar kul med. Skal, gula, vita. alltihop :)
@adventuresofnavi | instagram
Arrak får också helt ägg ibland, men han krossar det ju på 5 sekunder så så road är han tyvärr inte :P
#17 Jag frågade inte dig, för det vet jag redan, utan #13 som skrev "Råa ägg ger hunden ingenting, antingen är det äggulan eller vitan som ger lite men motverkas av det andra. Bästa är att koka och ge hela ägget (även med skal) och då kan hunden ta upp från det."
Alltså vill jag ha källa på att tex. rå äggula "ger lite" och att det "bästa är att koka hela ägget". För det är faktiskt första gången jag hör det.
Jax får äggulor lite då och då, till exempel om vi får med oss från uppfödaren eller om vi har ägg köpt för bakning som jag behöver bli av med(är ingen äggfantast utan äter i perioder), aldrig vitan och skalet äter han inte ändå.
ANledningen till varför han bara får äggulan är för att jag läst någonstans någon gång att det är något i äggvitan som hämmar upptaget av B-vitaminet i äggulan, och man kan du micra äggvitan om man vill ge det.
-
#25 Russin skrev ungefär det jag skrev fast mer vetenskapligt.
Inte från denna källa jag fått min kunskap ifrån men det står i alla fall
# 27 Fast det var ju inte vad du skrev utan du skrev att "råa ägg ger hunden ingenting" " och det tycker jag lät himla konstigt när det är exakt samma näringsämnen i kokt och rått. Den enda fördelen med att tillaga ägget är att då kan man också ge äggvitan ofta, utan några problem. Men att uttala sig som att det är bättre att ge tillagade ägg blir lite galet tycker jag.
Hur upptagningsförmågan är för tillagade ägg vet jag inte men generellt har både hund och framförallt katt lättare att ta upp näring från råa produkter än tillagade. Därför motsätter jag din kommentar angående att det är "bättre" att ge tillagade ägg.
#25 - aha. Att du menade källa till att hela kokta ägg skulle vara bättre än t ex rå äggula missade jag. Det tror jag inte ens på, så där tänker jag inte ens försöka leta fakta 😃
#29 Precis! ;)
#28 Hunden har problem att ta upp näringsämnena i ett rått ägg, samma som att de inte kan ta upp något ur rå majs, är den tillagad så kan de ta upp men otillagad åker majsen i princip bara helt igenom
#31 Ytterligare ett påstående som jag vill gärna ha källa på. Tack! :)
Att de inte kan smälta majskorn, det är riktigt men inte rått ägg.
Det är ju en annan sak. I vegetabilier beror det på bl.a. på att de inte kan bryta ner cellväggarna, samma gäller delvis oss också. Att hundar inte skulle kunna bryta ner rå animalisk föda känns väldigt konstigt, tycker jag.
Är du säker på att du inte blandat ihop det med det där med avidin, att man får i sig mindre B-vitamin om man äter hela ägget rått?
#31 - även tillagad majs åker rätt igenom om den inte är sönderslagen/mald 🙂
Ger min hund hela råa ägg ibland, inte ofta men var 3.e v eller 1 gång/månaden.
Hon älskar att knäcka ägget och käka det.
Har fått det sedan valptiden, får även slicka upp sista av ägget tex när man bakar och ska pensla eller man gör äggröra osv. Hon äter dock inte skalet.
Gus får en äggula en gång i veckan, de andra två får då och då. Nu är Gus bara valp, men tycker han har en väldigt mycket finare päls än de flesta vuxna hundar. Men vet inte om det beror på att han får ägg eller för att han får rapsolja i maten varje dag, Kanske beror på båda😃 Äggskal glömmer jag bort att behålla då jag är så van vid att slänga det🤪
#32 haha orkar inte längre, jag vet vad jag vet och orkar inte söka källa på allt
#37 Men tyvärr, du verkar inte veta för du har faktiskt fel. Man kan mycket väl ge rå äggula och hunden kan ta upp näringen från det och även smälta det. Att jämföra med majs, som inte hunden kan smälta går därför inte. Du kan inte blanda ihop de två sakerna för det ena är animalier och det andra är vegetabilier.
Att jag begär källa på dina påståeenden är för att jag tycker att det är helt galet att påstå något som man inte har belägg för och framförallt när det är något jag hör för första gången. Varifrån har du fått dessa uppgifter ifrån?
Att gå ut med felaktig info är ju inte helt ok tycker jag även fast det i det här fallet inte gör någon skada att ge tillagat ägg. Men att påstå att rå ägg inte ger någonting och att råa ägg inte är smältbart för hunden är ju lite galet som du kanske förstår.
#35 Jag har lärt mig det på min skola och vad jag lärt mig är det inte felaktig info. Hunden kan smälta rått ägg, ja. Men det väldigt låg smältbarhet jämfört med kokt ägg och som jag sa tidigare så lämnar jag denna tråd nu.
#39 Om du nu har lärt dig det på din skola borde det inte vara svårt att hitta en källa till det.
http://www.hundstunden.se/artikelvisa.php?arg1=47
"(_Rå äggvita innehåller nämligen ämnena avidin och antitrypsin.
Avidin är ett protein som binder B-vitaminen Biotin till sig vilket gör att kroppen inte kan ta upp Biotinet som finns i fodret.
Speciellt mycket avidin finns i kalkonägg.
Antitrypsin är ett protein som blockerar enzymet trypsin i tunntarmen. Trypsinet behövs för att kroppen skall kunna ta upp protein ur fodret.
Om trypsin blockeras, så minskar upptagningen av protein.
Både avidin och antitrypsin förstörs vid upphettning.)
Kort sagt, så finns risk för Biotin-brist och minskad upptagning av protein vid utfodring av rå äggvita.
Om man kokar, eller steker äggvitan, undviker man detta.
Givetvis så gör det inget om hunden äter rå äggvita någon gång emellanåt, men ger man ägg mer regelbundet, så skall man se till att ägget antingen är tillagat, eller så ger man bara äggulan._"
@adventuresofnavi | instagram