Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2459 ggr
[thildaaaa]
0

Hud Tuggben dåligt??

Såg precis en artikel/inlägg om att tuggben ska vara väldigt dåligt för vovvar och innehålla en hel del massa kemikalier osv… Vad vet ni om detta? Har ni några pålitliga källor osv??? Jag blev lite nojjig eftersom att jag köpte ett sånt igår till mormors ena vovve………….. Jag länkar där jag läste, verkar va en blogg så jag är lite tvek… http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html?m=1

hemul
0

Det stämmer att det är så. Fast nu är det ju inte så att de dör på fläcken av processkemikalierna i ett vanligt oxhudsben. Men det kanske inte är så nyttigt. Det finns alternativ som ska vara utan kemikalier.

http://hundar.ifokus.se/discussions/563f55268e0e74733700013d-giftfritt-istallet-for-oxhudsben-osv

Em_
0

Någon tillverkare, kan ha varit dogman, har gått ut och dementerat de uppgifterna. 

Finns en eller flera gamla trådar här om den där bloggen. Orkar inte dra allt igen, men den människan har många märkliga ideér. Hon har snyggat till bloggen efterhand när man t.ex. undrar om det verkligen är etiskt att bara byta foder på en sjuk, nyimporterad gatuhund och helt strunta i att kontakta veterinär. Och sedan lyfta fram det som exempel sin kompetens.

[thildaaaa]
0

Men usch hur kan de få sälja dem om det är så mkt skit i dem?!

hemul
0

#2 Jag läste aldrig länken. Vet inte om det överdrivs där, men det är ju hur som inte den enda källan på att oxhudsben är behandlade på olika sätt som kanske inte är så nyttiga.

Lona
1

Cutiepolly brukar inte ha så värst mycket fakta bakom sina inlägg utan är ute efter att skapa reaktioner, även om det h*n skriver är taget helt ur det blå. Jag skulle inte tro på det som står i den bloggen… Däremot kan man tänka rent etiskt, importerade ben från till exempel Kina kommer sannolikt från djur som levt under usla omständigheter. Det har även förekommit smitta (i USA?) i importerade hudben. Jag skulle dock inte tveka att ge min hund svenskproducerade hudben. Tänk på att sådana med knutar i ändarna kan bli farliga då knuten kan fastna i halsen då benet börjar bli upptuggat. Ge hellre de som bara är en rak rulle.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Em_
0

#4 Nej, det var med flit jag inte skrev något som själva benen i #2 :) Jag ville mest påpeka att jag inte tycker just den källan är trovärdig.

[thildaaaa]
0

Okej men då vare som jag trott då, tyckte också att bloggen verkade oseriös då personen inte hänvisade till några källor alls! Jag har inte sett tidigare trådar om detta, måste ha missat dem, men jag ska läsa igenom den som #1 länkade! Men ni skriver speciellt "oxhudben" är det just dem det gäller…? Eller vad menar ni? Jag köpte som sagt två tuggben häromdan, men båda är grishud från vitacraft, står ej var de är producerade dock… Genast blir man ju fundersam…

hemul
0

Nä, vi generaliserade nog bara.