Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1114 ggr
JuliaMG
0

Åka tåg för första gången

Hej allihopa! Nu när det är jul ska jag och min familj åka ner till släkten i Dalarna och fira där. Dock får inte våran rottweiler plats i bilen med julklappar och barnvagn, så jag erbjöd mig att ta med henne på tåget istället.

Hon är super snäll och mysig, men har lite problem att fokusera ibland när man är ute. Hon vill gärna hälsa på allt och alla, och jag är inte speciellt stark. Om hon bestämmer sig för att "dit ska jag", så kommer jag nog flyga som en vante efter. Vi bor ganska långt bort ute på landet, så det bor inte så jättemycket folk här. Jag och pappa ska ut på stan och prova gå där det är lite mer "centralt", för att se om jag och Ginny verkligen kan ta tåget tillsammans. Ärligt talat så tror jag inte det kommer vara några större problem. Hon är väldigt duktig så länge man själv inte tappar fokus, tänker på en massa annat och låter henne gå för mycket själv. Om jag mutar lite med godis så har jag all hennes uppmärksamhet, åtminstone här hemma. Men när det kommer till att ta tåget är jag lite mer orolig. 

Ginny har inte åkt tåg sedan hon var liten valp, och et var för ungefär tre år sedan. Tänk om hon blir rädd och extra ofokuserad? Det är ju ändå väldigt packat med folk på en tågstation, speciellt så här innan jul. Jag tror att det kommer vara väldigt mycket fart och stress oavsett vilken tid på dygnet man är ute. I vanliga fall är hon inte osäker på någonting, men det skulle ju kunna hända att hon blir uppjagad av alla nya intryck. Vi kommer också få byta tåg en gång, och sammanlagt så tar resan (tror jag) ungefär 5 timmar.

Tror ni att detta kommer att vara ett problem? Borde vi försöka lösa det på något annat sätt? Vad skulle ni göra? Och har ni några tips om jag nu skulle ta tåget?

Jag återkommer när jag har något bättre att skriva.

Em_
0

Jag har åkt en del tåg med hund. Vad du ska göra kan bara du svara på :) Men jag varit med om en katt som jamade konstant första timman, en Chihuahua som gnydde så fort någon rörde på sig, barn som smyger bakifrån för att peta på hunden, en labbe som kastar sig upp i och över mitt knä för att komma åt min hund på andra sidan, och så vidare. Och massa trevliga djur och människor så klart. Kommer aldrig glömma den trygga gamla labbetiken som lotsade min nerviga unghund genom hans första tågresa. Vill inte skrämma upp dig, men man får vara beredd på ganska grova störningar i julstressen :)

hemul
0

Jag hade en berner som var glad i folk. Om han blev ivrig och ville hälsa på tåg och bussar så brukade jag sätta ner honom och liksom klämma fast honom mellan mina ben. Dels tog han liten plats så folk inte började irritera sig på den stora hunden och så hade det en lugnande effekt så jag efter en stund kunde släppa honom och då hade han fattat att där skulle han vara. Senare kunde han få gå runt i kupén och hälsa om folk frågade om de fick hälsa på hunden. Då var han lugn och hälsade fint. Det var just när han kom in som han blev ivrig. Det var väl som att komma på besök hos någon där det var fest och en massa folk, tyckte han.

JuliaMG
0

#1 Det är det jag tänker också. Det kommer ju vara mycket folk och andra hundar, och jag antar att det kan bli en ganska hög ljudnivå oxå… men, men, jag får väl prata lite mer med mamma och pappa. Tack iallafall! :)

JuliaMG
0

#2 Okej, tack så mycket! Om jag åker så kan jag ju prova det, det låter som en bra lösning! Men var ingen som störde sig när ni gick runt i kupén? Det är ju ganska trångt, tänker jag.

Fialialej
0

Om jag skulle åkt tåg en längre bit med hund mitt i julruschen hade jag nog bokat två platser, för att ha någonstans att göra av hunden. Är det fullt på tåget + väskor och massa andra djur är det svårt att få plats till en hund, tycker jag.

"På natten är alla katter svarta"

hemul
0

#4 Du menar när vi gick på och skulle hitta en plats, typ? Nej, det brukade inte vara någon fara, men nog kunde det vara bökigt särskilt om jag hade mycket att bära på också.

Att få plats tyckte som #5 skriver om tyckte jag aldrig var nåt problem dock. Men min hund var van vid den där sitta mellan benen-proceduren. Vi gjorde ju så på bussar och i taxibilar eller om vi åkte med i någon annans bil också. Och på tåg och buss var det ju plats för honom att lägga sig om han ville, bara att sticka in rumpan under stolen. 😉

JuliaMG
0

#5 Tror du att de andra på tåget kommer att bry sig i om jag har bokat en plats åt hunden då? Jag har tänkt på det också, men vet inte om folk kommer att lyssna på mig ifall jag säger att "Jag bokat den här platsen", när stolen är tom och det är fullt med folk? Det är en bra tanke, men vet inte om det håller, tyvärr. Åtminstone inte för mig. Jag har lite svårt att se mig själv säga nej om någon frågar "får jag sitta här?", och stolen bredvid mig är tom.. :(

JuliaMG
0

#6 Aa okej! Jag kommer inte ha något att bära mer än en ryggsäck, allt annat tar mamma och pappa i bilen, så det är skönt i alla fall! :) Det låter bra när du säger att ni fick plats, vill som sagt inte säga nej om någon frågar ifall de får sitta bredvid mig på tåget och sätet bredvid är tomt! 😊

hemul
0

Du fixar det, ska du se. 😉

JoannaLi
0

#7 Jadå, nog lyssnar folk! Jag har åkt en hel del tåg på senaste tiden, och jag har aldrig varit med om att folk inte fått plats, eller prompt velat sitta intill någon på en tom stol, hellre än att sitta på sin plats intill någon :)

Kolla dock så att du faktiskt får platser intill varandra! Senaste tåget jag åkte på var det ett par som blev separerade med typ 3 rader. Och även om du inte får platser intill varandra så brukar folk vara riktigt trevliga på att låta en byta (om man har tur) :D