Hundar iFokus

Hundar

Etikettbilder-och-filmer
Läst 2644 ggr
Tea2
2015-12-17 16:50
0

Kameratips?

Vad använder ni för kamera när ni fotar era djur? Jag letar efter en som fotar ''snabbt'' alltså att man inte behöver hålla på med massor med inställningar innan varje bild, den ska ha bra kvalitet på bilderna, den ska helst fota rörelse bra och den ska inte vara för dyr…. Vet ni nån kamera som är så?😃

Candy123
2015-12-17 19:49
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotar med canon eos 1100d + canon 50mm f/1.8 (objektiv). Dock säljs inte 1100d längre utan har uppdaretats till 1200d.

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Frida B
2015-12-17 21:59
0

Standardfrågan… ;D Och standardsvaret, nej den kameran finns inte. För att ta hyfsat bra bilder måste du kunna lite om inställningar. 

1. För att det ska bli "snabba" bilder som du utrycker det behöver du ett ljuskänsligt objektiv. Och för att få det behöver du lägga ut lite pengar. Sedan bör du veta lite om ISO-tal, blänare och slutartid. 

2. Bra kvalite behöver du också ha en bra kamera till. Men bra kvalite kan du få poå bilderna med en newbie-kamera, exempel kommer nedan. 

3. Rörelse, samma som 1. det hänger inte på kameran, utan på fotografen.

Som nybörjarkamera rekommenderar jag Nikon d3100, inte för dyr, lätt att ställa in och lära sig med.

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

IngaTrnqvist
2015-12-17 22:17
0

Precis som #2 skriver finns det ingen sådan kamera. Visst kan man fotografera med automatiska inställningar, men min erfarenhet är att bilderna då ofta blir över-/underexponerade och grådaskiga.  Bifogar en liten jämförelse. Jag rekommenderar också Nikons 3000-serie samt 5000-serie. Det är relativt billiga och enkla nybörjarkameror. Jag använder en Nikon D40, men kommer uppdatera till en Nikon D5300.

Cahira
2015-12-17 22:33
0

Om du har jämnt väder (inte växlande solsken) och vet vilken distans du kommer ta bilderna på så är det bara att använda det objektiv du behöver, välja de manuella inställningarna du vill ha och sedan köra på i princip. Det kräver lite påläsning och träning att få till snitsen på manuella inställningar men det är så värt det! 

Bra väder

Jag skulle lätt få till bättre färger om jag hade lust att fippla med photoshop men jag är nöjd ändå. Jag har en Sony A77 och lite blandade objektiv. :) Rekommenderar en 50 mm i ditt urval! Denna nedan är tagen med en 18-55 som kom med kameran och det var rätt mulet. 

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

HerrMoro
2015-12-17 23:43
0

Om det är viktigt att kunna fota snabba rörelser rekommenderar jag att du kollar mer på särskilda objektiv, än kamerahus. Ett objektiv med snabb autofokus underlättar enormt. Jag har testat lite olika både när det gäller zoom och ljusskärpa, det jag alltid återkommer till är det som kan fokusera snabbast. Iaf när det gäller att fota hundar i rörelse.
Har inte tillgång till mina bilder, men majoriteten av alla bilder på min flickrsida är med ett Nikon 18-105mm (storlek/kvalitet och dock rejält förminskad). Inte ljusstarkt eller med lång zoom, men ett himla smidigt allroundobjektiv som inte väger mycket (upp mot 200/300mm tycker jag blir för tungt att ha en hel dag) och inte är dyrt.

https://www.flickr.com/photos/122690594@N07/albums

Tea2
2015-12-20 11:56
0

Hmm okej… Jag är lite så att jag inte "vågar" ändra inställningar för att jag är typ rädd att förstöra kameran eller något xD Men okej jag får helt enkelt försöka lära mig den jag har ännu bättre. Tack alla som har svarat!