Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3164 ggr
zlarviig
0

Åksjuka

Hej!

Finns det något man kan ge hunden mot åksjuka? Eller något annat man kan göra för att lindra åksjuka?

Jag har testat att inte ge henne mat några timmar innan vi ska åka och jag har testat att sitta vid dörren på bussen så att hon kan se ut och än så länge så har hon inte spytt men hon ser fortfarande illamående ut.

Jag hittade dom här tabletterna när jag googlade: https://animail.se/zylkene-30-kapslar-75-mg.html?gclid=CjwKEAiA-s6zBRDWudDL2Iic4QQSJAA4Od3XG1TnK0xXrALnym_WYE4MHuNV7DN78S26BNC_waiWqxoC7xPw_wcB

Men på sidan står det inget om att dom skulle vara mot åksjuka.. Någon som testat dom? Har det funkat?

AnneN
0

Åksjuka och oro

ingefära.jpgRecept 1:

En hund som lätt drabbas av åksjuka eller lätt blir orolig kan du prova ge detta.

Låt en skiva ingefära ligga och dra i en kopp hett kokt vatten. När vattnet svalnat ger du hunden 1 tesked till 2 matskedar beroende på hundens storlek.

Recept 2:

Vändelrot, kamomill och järnört har också lugnande verkan. Har du en hund som lätt blir stressad då du ska träna den att åka buss, bil eller annat tillfälle som gör hunden orolig så kan du under träningsperioden blanda lite av dessa örter (torkade) i hundens mat i några veckor.

Kopierat från denna artikel med huskurer för hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

hemul
0

Det finns ju speciella åksjukepiller, men de är nog receptbelagda.

zlarviig
1

#1 Tack för tipset! Ska testa det. Tror du det räcker med en matsked till en hund på 22 kg? Kan man hälla i en burk och ta med sig?

#2 Finns det för hundar då alltså? För jag är villig att boka ett veterinärbesök om det behövs. Vi åker buss flera gånger i veckan, och det är ju synd om Mixa om hon ska behöva spy varje gång..

JoannaLi
0

Det finns mänskliga åksjukepiller som hundar kan ta, fick jag höra, men jag minns inte vad de heter. Ska se om jag kan googla fram det! 

Edit: Jag har Postafen! Arrak har aldrig fått det, så jag ska inte uttala mig om det funkar eller inte, men det ska vara ok till hundar :)

russin
0

Jag har använt Postafen till tidigare hund ibland som var åksjuk hela livet - fungerade rätt bra. Kommer dock inte helt ihåg dosen - men tror den låg på en tablett till 20-25 kg hund.

AnneN
1

Att tänka på om man ger hunden mediciner oavsett de är receptbelagda eller inte är att kolla om det är karenstid på just det preparatet för att få tävla med hunden (gäller även utställning).

#3 Du kan ju testa med 1 msk och se om det räcker, annars får du öka dosen till nästa gång. Ja det går utmärkt att hålla i en burk eller flaska och ta med.

_**/Mvh Anne

russin
0

Vill man prova ingefära, så är mitt tips att köpa stora tomma kapslar. ingefära är väldigt starkt och inte många hundar äter det frivilligt 😉

zlarviig
0

#4 #5 Okej, tack för tipset! 🙂

#6 Låter bra 👍 När ska man ge det då? En timme innan vi åker ungefär?

#7 Smart! Hur fyller man på såna? 😂

AnneN
0

#8 Ja ge det en stund före ni ska åka. Har inte behövt testa själv så jag vet inte hur lång tid det tar innan det ger effekt.

Sedan kan man även träna bort åksjukan genom att sakta men säkert lära hunden att slappna av i bilen.

• Börja med att skaffa en bra bilbur. Vänj hunden vid buren inne där den får ha buren som ett mysigt kryp in för avslappning.

• Flytta sedan buren till bilen och vänj hunden vid att slappna av i buren även där utan att starta bilen.

• När hunden frivilligt lägger sig och sover i bilburen kan man börja med att stänga luckan och sätta sig själv i bilen (utan att starta den). Är hunden fortfarande lugn då du satt dig? Gå då vidare till nästa steg.

• Starta bilmotorn, men låt bilen stå parkerad. Fortsätt göra så några gånger om dagen tills hunden fortsätter vara helt lugn och avslappnad.

• Börja sedan med att bara sakta köra ut från parkeringen och sedan direkt tillbaka. Stressar hunden upp sig i detta läge, gå tillbaka till föregående steg igen.

• Öka sakta men säkert avstånden och tiden för bilåkandet allt eftersom hunden blir tryggare med att åka bil.

• Kom ihåg att inte bara åka till ställen där hunden har förväntningar på att något ska hända oavsett det är roliga saker eller mindre roliga. En hund som lätt blir åksjuk kan bli det även av att de blir uppspelta för att de förväntar sig att det ska hända något då man kommer fram till dit man ska åka.
    Åk bara iväg, parkera bilen, gå ifrån bilen, men lämna kvar hunden (under uppsikt och inte i för varm/kall bil). Gå sedan lugnt tillbaka, sätt dig in och kör hem utan att göra någon stor sak av det.

_**/Mvh Anne

russin
0

#8 - man delar på dom 😉

inte så lätt köpa tomma kapslar bara, men köper man något billigt ofarligt i större kapslar på hälsokost så drar man isär dom och fyller på med torkad ingefära. Pilligt, men att få i en hund rå ingefära är nog rätt dömt att misslyckas. Eller så gör an det väldigt enkelt för sig och köper färdiga kapslar med ingefära mot åksjuka - finns nog på hälsokost😃

russin
0

#9 - alla hundar går det tyvärr inte att träna bort åksjuka på. Har haft två där åksjukan var ärftlig (dom var släkt). Båda dom hundarna ville åka bil då dom visste vi skulle göra kul saker, hoppade i själva och sov på raksträckor - så fort det blev en kurva så satte dom sig upp och kräktes. Det gällde hela livet.

AnneN
0

#10 Det finns att köpa tomma kapslar på en del apotek också.

#11 Nej alla kanske det inte fungerar att träna bort åksjukan, men väldigt många kan nog gå att bota med träning.

_**/Mvh Anne

zlarviig
0

#9 Vi åker nästan aldrig bil, det är mest kommunalt vi åker.

#10 Jag har sett såna kapslar man kan skicka efter på någon sida 👍