Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 3445 ggr
Frida B
3

Varför lydnad?

Överallt i den lite mer seriösa hundvärlden verkar folk köra lydnad med sina hundar. Jag själv tycker det är urtråkigt och kör hellre rallylydnad. Ni som kör lydnad, vad ser ni i själva "sporten"? Inget påhopp alls här utan nyfiken då jag kanske inte ser någonting som alla andra ser i lydnaden som gör det roligt…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Lona
0

Inget svar på din fråga, men jag kan bara hålla med. Lydnad är aptråkigt!
Det är klart att det till viss del kan hänga på vilken hund man har och hur träningsvillig den är men nej, det är tråkigt.
Jag har trots det tränat och gått kurser, inte bara med några av  mina utan även med kompisens hund som jag skulle starta i Elit men aldrig kom mig för.
Så stelt och fyrkantigt, liksom.
Försökte att ta tag i brukslydnaden med Skroffan då hon var duktig på söket och det skulle varit kul att starta en cairn i bruks men jag tröttnade, trots att hon var en väldigt rolig hund att jobba med.
Så, jag undrar alltså också - varför lydnad?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Ellen89
0

Lydnad tycker jag ocksa ar lite trakigt, men jag har en hund som alskar det och han har haft/har ibland fortfarande hund problem. Och lydnaden har hjalpt enormt och han ar nu en helt annan hund. Med honom tycker jag faktist om lydnad for han tycker det ar skit kul. Ska bli kul att tavla i det ocksa med honom nasta ar for att se hur nerverna haller for mig. Fran lydnaden och rally ska vi forsoka gora flyball och agility senare i aret.  Sa ja med min tik ar det lite trakigt men jag tycker det ar kul med min hane.

Majken!
5

Det är en del i den tävlingsgren som jag ägnar mig åt, jag ser det som vilken träning som helst. Dessutom ger lydnadsträningen effekt på all annan träning i form av impulskontroll, uthållighet, sagt ord gäller, lekregler, störningsstyrka mm.

ipopuma
0

Tkr det är jättekul att vi har så många olika sporter att välja på :-D. Älskar själv lydnad. Samarbetet o finslpandet tkr jag bara är kul och den känslan när det går bra. Sen så är lydnad mer kul med en arbetande ras/linjer än en utan. Men lydnaden har väldigt mkt charm. Allt pillande eller vad man ska säga och allt tänkande o problemlösande är kul :-D Sen så älskar jag ju spåret, skyddet också och söket (det jag har testat) Sen så tkr jag inte jättemycket om rally förutom med min gamla hund bara för att hon är så glad med rally och freestyle o allt blir med humor då man får prata o visa med henne. Hon hatar lydnad annars utan köttbullar. Men nä lydnad är en otrolig rolig sport och den finnas i många andra sporter. Och just att det finns så många olika slags lydnad liksom en i htm, freestyle, lydnad, bruks, ipo o rally

ipopuma
0

O lydnad behöver inte vara stelt. Min dvärg har 0 i sig o har gråtit, slitit o gråtit ännu mer med henne efter pass men nu går hon in o har superkul i lydnaden. Vi har kul liksom. Rutan är kul. Fria följet blir en sammarbetsövning som leder till min kontakt och kel och glädje. Läggandet är kul. Hon kommer inte bli bäst men lydnad behöver inte vara stelt o "tråkigt" Nu kommer vi nog inte komma till elit en LP 1 har vi tagit och charmen blir ju samarbetet och att vi varje tävling får kommenten att hon ser så glad ut och viftar på svansen o vi har kul. Sen tkr jag lydnad är friare i vissa delar än i rallyt då.det är en helhetsbedömning på varje moment o mellan moment även kan man ha nästan julafton Kort och gott en kreativ sport med roliga moment och problemlösning ( som i alla sporter)

JoannaLi
0

Älskar det på samma sätt som jag älskar dressyr när jag rider.

Det är skitkul att trimma, att ha något konkret att jobba mot (perfekta moment), att se vars inlärning/kommunikation brister, att få jobba fram saker som jag sedan ser i vardagen… 

Åh, älskar det.

Jag får också sällan vara så peppad som jag är under lydnadsträningarna, eftersom att Arrak är så sjukt lättstressad. Så då får jag för en gångs skull skutta runt, skrika, tjoa, kasta leksaker, etc. Skitkul ju! :D

ViktoriaL
0

Jag tränar och tävlar både i lydnad och rally med min hund och vi båda tycker att lydnaden är roligare.

Jag tycker att det är superkul att träna på små detaljer och försöka uppnå perfektion i momenten vilket är charmen med lydnaden så därför passar det mig bättre.

Jag tycker dessutom att det är lätt att  göra lydnadsträningen rolig eftersom jag  sällan tränar tävlingslikt utan delar upp och leker in de flesta momenten, så träningarna består helt enkelt av väldigt mycket lek och belöning så det blir roligt för både mig och hunden! :)

Joyous
0

Jag älskar lydnaden! Allt detaljarbete, pill och variation i träningen gör det till en sport som ligger mig varmt om hjärtat och som har hängt med sen min första egna hund.

nadilda
0

Jag tyckte absolut inte lydnad verkade särskilt roligt när vi skaffade vår första hund, men sedan råkade jag börja ändå och nu är jag fast!

Jag älskar det här med att sträva mot perfektion. Att ha en bild i huvudet och sedan på många olika sätt testa sig fram för att komma dit. Att sedan fortsätta slipa på momenten är jätte roligt! Sedan är det precis som #8 säger väldigt varierat. Känner man inte alls för att träna något vid ett tillfälle eller under en period, då tränar man  på något annat.  Sedan tycker jag att man lära känna sin hund träningsmässigt väldigt bra, det är så sjukt häftigt när man plötsligt får något att fungera.

Sedan har jag tränat gymnastik själv i elva år, så det här med att bli kontrollerad in i minsta detalj känns väl hemma för mig på något sätt. Har alltid gillat den typen av sporter.

Lite flummigt inlägg, men jag vaknade för mindre än en kvart sedan😛

Maja2
0

Jag tycker att lydnad är superskoj, dvs momenten i alla lydnadsklasser. Gillar dock inte tävlingssituationerna, då det är så otroligt stelt. Jag kör lydnad, med rallylydnadstänk, dvs jag behöver inte vara knäpptyst under momenten, och jag får ge dubbelkommando hur mycket jag vill :)

Lona
0

Jag insåg att jag kanske lät lite nedlåtande i mitt inlägg vilket absolut inte var meningen. Ber om ursäkt för detta om någon uppfattade det så :-) ! Det är väl just pillet och detaljerna som jag själv inte gillar och med "stelt" menade jag väl snarare…ja, det är ju inte lika fritt som till exempel rallyn som ser olika ut för varje gång, där man får ha dubbelkommandon och så vidare. Är väl medveten om att lydnaden absolut kan vara något som man gör tillsammans med son hund och har ROLIGT under tiden, det är härligt att se ett glatt lydnadsekipage - även om det inte passar just mig. Tur att vi är olika :-) !

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Frida B
3

Kul med så många och utförliga svar! Verkar som att dom flesta tycker att detaljarbetet är det som lockar? Då förstår jag varför jag inte gillar lydnaden haha! Har dock inte provat, tänkte väl gå någon kurs med nästa hund för att ändå ha testat på det men ja.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ralktad
0

Samarbetet, detaljpillet och glädjen är det som gör lydnad till en riktigt rolig hundsport! När man har tydliga mål som man vill uppnå, i mitt fall SM, så blir det bara ännu roligare, man har något att blicka fram emot. 

Sedan är ju alla roliga träningsträffar med träningskompisarna, fikat och gemenskapen jättemysigt.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

Jag tänker att det även beror på vilken hund man har. Har man en arbetsvillig, supermotiverad hund som verkligen gör allt för att göra rätt, och som gärna provar om och om igen, då ÄR det kul att jobba med olika moment, och att göra det bättre och bättre. Har man en hund som är måttligt intresserad av att jobba, då kan jag förstå om det känns lite mindre roligt :)

Sugar Mist
0

Vi får köra ett par lydnadsträningar under lovet nu Frida, så ska du få se att lydnaden inte är så tråkig trots allt😊

-

RedMonsters
0

Jakten efter det perfekta momentet, detaljpillet, variationen, impulskontroll, signalkontroll, balansgången mellan explosivitet och koncentration, det är kul! Det finns alltid något att träna på och man blir aldrig färdig.

Medarbetare på brukshundraser.

frost_schäfer
0

Jag kan tänka mig att köra lydnad ifall jag ska köra till exempel freestyle eller något annat där hunden behöver vara extra lydig.

En tid utan en häst är bara en väntetid Glad

Frida B
0

#15 Haha just det jullovet är nu ja! Ja vi får ta någon dag, så får vi väl testa på lite mer än platsliggningen haha ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Nalle-]
0

Jag gillar också lydnad :) Det var det första jag började träna med min hund, och flera jag tränar med är riktiga lydnadsfantaster så det smittar av sig. Vad jag gillar med sporten? Man får ju verkligen träna på följsamheten, uthållighet och den är lätt att variera. Dessutom en väldigt tacksam sport att träna tex inomhus 😉

Nu är dock inte lydnad min favoritsport, men jag gillar att variera mig. Rallylydnad tycker jag och hunden också är himla kul - och bruksspår är klart favoriten.

Cahira
0

Jag är ingen lydnadperson men jag kan numera helt klart förstå kärleken sedan jag blev med hundar med riktig samarbetsvilja. Det är så mycket roligare att finslipa på saker när hunden själv är tävlingsinriktad och skärpt. Dom flesta av mina är så slarviga när dom ska träna men Apache, om än övertaggad, är nåt så vansinnigt rolig att jobba med just för att han försöker så hårt med att lyckas. Jag är mer för freestyle och Apache vi båda blir lätt uttråkade så det passar oss bättre. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Animalluver
0

I början tyckte jag det verka väldigt tråkigt då hunden också tyckte det. Men sen gjorde vi det roligare eller jag så att säga och nu tycker hon det är roligt. Jag tänker det som vilken sport som helst också MEN jag tycker mer om agility vilket vi båda älskar.

LuLeLo
2

Jag älskar att se hur mycket min hund kan visa sig kunna trots att jag trott att vårt arbete för att nå det perfekta momentet skulle vara så mycket större, och det var en superhärlig känsla när vi lyckades kirra 10an i inkallning trots att vi tragglat med ingångsproblematik i ett halvår innan. Ännu gladare blev jag dessutom när jag började tävla och insåg att hunden inte måste vara inom en fyrkantig ram för att nå en 10a, lydnadens bedömning var bra mycket snällare än så! (Tyvärr ser detta dock ut att förändras med de nya lydnadsreglerna).

Om jag skulle jämföra rallylydnad och lydnad, så tycker jag att rallylydnad är för oseriöst, en lallsport ägnad mer åt att stimulera och engagera vardagshundägaren. Missförstå mig rätt, toppensport just eftersom den förbättrar bilden hos människor av vad en hund behöver och dessutom är ett roligt sätt för hund och ägare att samarbeta ihop, men, det är inte alls samma klass som lydnaden, som kräver mer arbete, mer pill och generellt mer kapacitet hos hunden (även om de nu finns dem som lyckats arbeta upp hundar med små kvalitéer till duktiga, högt tävlande, hundar.) Dessutom tycker jag momenten är mycket roligare i lydnaden och jag tycker om att det är uppstriktat, det finns en tydlig mall som ska följas och den som gör det närmast idealet vinner (men, som tur är, är bedömningen inte sjukt snäv för de som vill få 1a pris). Jag har aldrig varit särskilt kreativ av mig utan tycker om att arbeta inom ramar för uppgifter, och sen själv få välja hur väl jag gör mitt jobb och hur jag presenterar det.

Så, lydnad för mig, men iom de nya lydnadsreglerna som kommer så finns det en stor risk att jag lämnar lydnaden och sysslar med brukset istället. Visst, det är bra att ha sporten strukturerad och tydlig med tydligt ideal, men det får inte bli för snävt i bedömningen!

Tass Josephine