Alternativ till VGW?
Min hund har börjat dra i kopplet när vi går med andra hundar. Särskilt i början av promenaderna är det väldigt svårt att träna på då han blir så uppspelt och under våra vanliga promenader drar han aldrig i kopplet.
Idag tog jag därför med mig honom till en butik för att prova ut en VGW sele (som jag hört väldigt gott om) men han ligger precis mellan M och L även på den mest ställbara varianten. Butiksbiträdet tipsade även om en annan sele som skulle spännas åt i armhålorna på hunden när den drar men det vill jag inte ha, inte heller halti då han studsar runt så mycket.
Finns det fler alternativ? Helst en front-knäppt sele med samma funktion som en VGW. Han är en storpudel och jag har ofta problem att hitta selar som passar till honom, hurttas passar tex inte alls. Därför ska det helst vara en sele som man kan prova i butik.
Haqihana selen!
Kollat på Metizo-selen? Liknar VGW rätt mycket 🙂
Alltid Oavsett

Metizo-selen är ställbar och har så man kan knäppa kopplet både fram och på ryggen + bra reflexer så din hund syns för trafiken.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Länk till Haqihana http://www.djurenshomeopat.se/Selar.htm
Håller med #2 #3 Metizo-selen är suverän!
// Harley
Mina fick skav av Metizo och jag tycker det stör rörelsemönstret.
Mekuti finns också.
Finns många vanliga y-selar och liknande med ring fram som går att använda. De flesta sitter nog dessutom bättre än vgw-selen.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Metizo!! Väldigt nöjd med VGW också :)
Metizo. Jag är väldigt nöjd med min
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Uppskattar era svar! :)
Valet står nu mellan Hurttas uppdaterade y-sele (han har som sagt inte passat i Hurttas selar tidigare men ska ge den en chans) eller Metizo. De är de enda frontknäppta selar som det verkar finnas återförsäljare av här och jag vill helst inte beställa när risken är överhängande att de inte passar.
#10, Vilken storlek har du till din Pudel? :)
Jag har testat VGW, Metizo och Hurttas nya y-sele. Hurttas uppdaterade y-sele hade vi först, och den var verkligen inte så bra, i vilket fall inte på min hund. Hela selen vred sig när man använde frontknäppningen, så den blev sned. Eftersom att det inte går att justera alla remmar kräver det ju att selen sitter perfekt från början. Till slut gav vi upp helt på den och provade ut Metizo och VGW. Med Metizo låg Fafner tyvärr mitt emellan storlekar, men jag gillade passformen och utseendet på selen otroligt mycket. Men eftersom att VGW-selen passade perfekt och är så justerbar körde vi på den. Supernöjda! Men storleksfel till trots upplevde jag att Metizo gav samma effekt som VGW, något som Hurttas y-sele verkligen inte gjorde.
#11 Jag har XXL. Ville ha en rosa och det var den enda storlek som passade henne av de som fanns i affären. Den var lite stor runt bröstkorgen men jag klippte av bandet(och sydde ett halsband av det haha) så nu sitter den bra. Hon är ca 75 i bröstkorg så skulle lika gärna kunna ha L och XL också.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
En liten uppdatering! Jag var iväg till återförsäljaren av Metizo-selen och provade ut en, största selen de hade hemma var L och jag fick även ta med den hem och prova ordentligt. Jag tycker det är svårt, för jag vet ju inte riktigt själv hur de ska sitta! Ni som har samma sele, har ni någon bild från sidan där era hundar har den på sig?
Jag är rädd för att den ska sitta för trångt i armhålorna på honom och ge skav. Hittills har han inga problem att röra sig i den men då har jag inte haft på den så mycket heller. Är rädd att XL skulle bli för stor över bröstet, för den är redan nu liiite stor men kan spänna in den lite till så jag ska testa det.
/mvh den veliga 😉
#15 Glider den inte fram om du har den i koppelringen på bröstet? När den sitter såpass löst tänkte jag.. På min dobbis måste jag ha rätt spänt för annars glider ringen på bröstet på sniskan.
#17 Jo det gör den men jag har den sällan fäst där framme och då jag har det så är det bara korta stunder. Upplever inte att det skaver/är obehagligt på honom eller att anti-dragfunktionen blir sämre av att ringen flyttar sig åt sidan 🙂
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#18 Ah okej! 🙂