Det här med foder..
Min valp på snart 10 veckor ratar allt i torrfoderväg och äter väldigt lite. Kört på royal canin som uppfödaren hade och skickat med och även blandat i Acana men ingenting får honom att äta bra. Han smakar någon kula och lämnar resten. Nu funderar jag på färskfoder och om vi ska testa barfmåltider, VoM, mush eller liknande. Vilket tycker ni är det bästa mot lite kräsna valpar/hundar?
Jag krånglar inte alls med så små valpar, äter den inte så får den vänta till bästa gång det serveras. Du gör dig själv en björntjänst genom att börja strula med mat redan nu.
Okej, bara så jobbigt när han inte äter. Tänkte bara byta långsamt och sen inte byta mer men kanske jag ska vänta då
Mush vaisto skulle jag kört på. Klok valp som inte äter torrfoder ;)
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ett tips för att få honom att äta är man kastar ut kulorna en i taget och så får han ''jaga dom''.🙂
Jag gjorde som #1. Ska man träna eller "aktivera upp" maten så skilj den aktiviteten från mat i matskålen-rutinen.
Grannens hund har nu lärt sina ägare att det måste vara brunsås på maten, som redan är en 50-50-blandning med högrevsfärs och torrfoder, för att den ska vara ätbar… Välj ett foder och kör på det.
Jag har en kräsen Pudel. Tycker egentligen att det är sjukt att avla på hundar som inte äter. En hund som vägrar äta är inte frisk anser jag. Skulle aldrig få för mig att dalta med maten. Jag ger bara mat efter lunch och till kvällen. Då är han så hungrig så han äter sitt torrfoder. Jag har inga möjligheter att hålla på med färskfoder och ser heller ingen anledning till det.
Först och främst - hur många gånger per dag ger du mat ? ger du 4 gånger, så minsta till 3 så valpen hinner bli lite hungrig mellan målen.
Ja jag har minskat på målen till 3, ibland 2. Men idag har han ätit överkokt ris och kokt nötfärs för han varit lite lös i magen och sen gick han själv och åt torrfoder efter, så han kanske bara gick genom en fas några dagar. Så avvaktar lite men i framtiden vill jag nog gå över till färskfoder =) ja kasta dem ut på golvet hjälper tyvärr inte på denna ;) Tror inte han är kräsen egentligen, bara inte så hungrig.
Vill du går över till färskfoder, så är min rekommendation att göra det nu.
Mina hundar är uppfödda hos mig på färsk mat och nuvarande valp har ätit det sen före hon kunde gå. Här finns inga matproblem 😉 Vilken sort du vill ge är en smaksak - jag har gett både VoH och Mush (jag ger dock aldrig lax). Jag ger olika sorter och varierar.
#9 Varför inte lax? =) Ja då kanske jag skulle köpa hem lite mush vaisto till den lilla.
#10 min anledning till det är att det är odlad lax i både VoH och Mush. Jag ger inte odlad lax pga att det är inte det minsta naturligt den föda dom får. Många är dom som fått problem med rinniga ögon, vissa klåda osv (mina fick rinniga ögon) av just odlad lax. Därför undviker jag det 🙂
#11 Jaha, tack för svaret =)