Sele = Spår?
Nu undrar jag hur det fungerar med sele.
Om jag redan använder sele, kan jag inte testa spår då?
Eller måste jag sluta med sele på vanliga rundor och enbart ha det på spår?
Fattar inte riktigt. Svärmor trycke vi var idioter som hade sele. Att det endast kan användas till spår.

Mina hundar har lärt sig ganska snabbt vilken sele som är vad, tex ena selen var för proomenader, en annan var spårsele så då den åkte på så var det spårjobb som gällde och en dragsele. Hundarna har inte haft några problem med att lära sig skillnaden mellan de olika selarna
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

biobio har rätt.. men man ksa tänka på att vara konsekvent om dom ska lära sej att skilja på selarna och inte slarva och använda spårselen till vanliga prommisar os.v.
Aha ok :)
Får väl testa spår en dag :)
Jag spårar i samma sele som jag har i vardagen men jag skall köpa en sådan här http://www.huverods.com/products.php?pid=5501&cid=429. Så han inte trasslar in sig i linan vilket han gör hela tiden annars.
spårsele och vanlig promenad sele brukar ju vara olika selar.. så då lär man hunden helt enkelt att selarna är olika. De brukar dem märka och lägga ihop rätt snart.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Jag har en vanlig spårsele som han alltid har på promenader osv. Sen har jag även en bilsele (AllSafe) som jag kan användas som en spårsele/promenadsele, om jag skulle behöva två för att skilja på användningsområden
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Här håller vi inte riktigt isär selarna. Jo, alla hundarna har en dragsele (utom lilla Drífa, men hon får en nog snart…), men till promenader eller spår är det ingen skillnad. Ibland har vi tom kört med linan i hansbandet för spår. Inte på raksha bara, för hon har liiite för bråttom.
Jag börjar alltid med att lägga ipp linan mot spårstarten, och tar fram Raksha i retrieverkoppel, kopplar linan i selen, och säger spår.
Vidar är inte riktigt lika triggad, så han har oftast linan på på en gång, och vi går tillsammans fram till spårstarten.
Jag är rätt säker på att de förstår att de ska spåra, inte gå på promenad, eller tvärtom!
#4 En sak att tänka på med nomeselarna, är att om hunden backar, så tar den sig ur selen. Fast en bra spårhund går ju framåt…
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
OJ, det var bra att veta! Bengan har lite svårt med andra hundar och blir grymt stark och helt okontaktbar (jobbar för fullt med att han skall bli bättre). Han har ju dragit sönder vanliga Björkis selar, så nu går jag med en läder sele tills vi får hem hetsselen. Och då får han såpra i den då istället.

Nomeselen trär man över huvudet, och sen stoppar man i frambenen, sen är det klart. Inge spännen ed som kan gå sönder när man är ute och kör. Således lika lätta att ta av. Backa lite, ur med huvudet, ett kliv med varje framtass, sen är man lös!
(Har haft samma problem med Vidar och andra hundar. Han väger iof bara 35 Kg nu, men det är bara muskler, och han är urstark. Jag har kört med klicker och godis, dvs skvallerträning, samt avledande med godis, godissök och göra rticks, det går framåt i hästlängder bara man få hundar att träna på)
MVH Elin
Ja, hundar att träna på växer inte på trän. Har till och med satt ut annons, men folk var så dumma i huvudet och trodde att vi bara skulle släppa ihop dom och att dom fick "lösa" alllt själva. Även om jag skerv att det första man skulle göra var att träna på avstånd.Det skulle ju inte lösa några som helst problem för mig eftersom jag vill ju att han skall kunna se hundar utan att bli helt blockad. Jag är ju medveten om att han aldrig kommer gå ihop med alla hundar, men jag vill ju att han skall kunna se dom så vi kan börja jobba ordetligt och åka på läger.
Bengan väger bara 27-30 kg (han tappade både muskler och hullet när han kastrerades) men vi jobbar för fullt att få upp honom vi vikt och att han får muskler för nu är han inte vacker.
Han går ihop med min systers tik, men nu har hon skaffat sig en hanne så det blir ju lite problem. Men vi har ändå kunna gå promenader och åkt i samma bil (Bengan i sin bur och den andra i baksätet) så det går framåt sakta men säkert. http://www.hurricanekennels.com/sharness.html En sådan här sele har jag beställt och drar han sönder den så fan förkännar han att springa vind för våg (skämt). Det är så j**la stressande att gå runt och vara rädd att utrusningen går sönder varje gång han ser en hund.

Jag bor i ett litet samhälle. De flesta med hund här går omvägar om de ser oss. Lille Vidar låter ju, och studsar och har sig. Han äter nog andra hundar, så då vill ingen vara i närheten av oss.
Jag åker faktiskt in till stan ibland, bara för att få träna på hundmöten. Så fort han ser hunden, klickar jag och han får godis. Sen får han vinka, hoppa upp på en sten, lägga sig, leta godis på backen eller så, till hunden försvinner. Innan vi började med klicker stiod jag bara och trattade i honom godis.
En annan sak som fungerar är om jaggör som på kurs. Tar ut Vuidar ur hus/bil. Där finns det fler hundar, och de är ganska nära, ibland bara mnågra meter bort. Sedan står vi människor bara där, håller hundarna, pratar och ignorerar hur de håller på. Efter ett tag slapnnar de av, och man kan gå tillsammans.
Fast har man inga hundar alls att träna på/med, är det svårt. Var bor du?
MVH Elin
Jag bor i Göteborg. Jag vill flytta ut på landet i ett mysigt hus, men det lär väl dröja. Vart någonstans bor du?
Jag håller också på med klickern men ute blir han blir FÖR blockerad att han inte märker något alls.
Du har ju tur att människor går omvägar, här är dom så fullständingt blåsta att dom verkligen skall gå förbi så tätt som möjligt bara för att där går dom varje promenad och dom skall väl inte ändra på sina rutiner inte.
Jag brukar åka iväg och spåra för en dommare, som är både instuktör (har varit på BHK men gått över till en blandning av deras metoder och mjuka metoder) och jägare och hon säger att det är det värsta hon har sett när det gäller hans utfall.
Han bryr sig inte om det är en tik eller hane. Bodde granne med en grandis tik förut som också gjorde utfall men det var bara tills hon kom fram och fick hälsa, men dom två verkligen HATADE varandra. Vet inte om det berodde på att dom bodde för nära varandra eller om dom äggade upp varandra eller om det var båda delarna. Men Bengan flög i luften varje gång han kände lukten av henne.

Vad är en hetssele och hur fungerar den?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Hetsselar använder man mycket när man tränar skydds. Den fördelar trycket tex ryggplattan gör så att det blir större avlasningsyta. Och så är den designad så att hunden får maximal rörelsefrihhet. Och den är ju starkare i lädret vilket är ett måste eftersom sakerna måste hålla om man tränar skydd.
Eftersom min vovve kastar sig ut när han ser en hund så för att minska skaderisken så har jag fått rådet att köpa en sådan.
Men jag vet inte vad skillnaden är med/utan bröstplatta. Men jag har med får det såg snyggast ut
.