Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1439 ggr
julia12313
0

Vit Herdehund

Hej alla hundgalna människor!

Jag är en hundtokig tös som tänkt på att skaffa hund under många år nu. En ras jag varit förälskad i sedan första början är rasen Vit herdehund.

Jag har läst på mycket om rasen och vet rasstandarden, men har tyvärr inte träffat på många i verkligheten så har inte riktigt haft möjligheten att kunna skaffa en riktig uppfattning om rasen  :/. Har också hört att dom inte alltid är så taggade på att jobba med ägaren/hänga med, tycker ni utifrån egna erfarenheter att det är så? 

Men jag tänkte höra med er och fråga vilka upplevelser ni haft eller fått av rasen? Kanske äger ni en själva? :)

Tack för svar!

jultor
1

Vad roligt! Jag har en vit-herdehund och hon är ju min prinsessa som jag har tagit över då hon var 1, 1/2år och nu är hon 2, 1/2. Så har inte haft henne sådär jätte länge. 😃 Hon älskar att arbeta men tog ett tag innan jag fick upp "träningsmotorn" eftersom dom som hade henne innan tränade inte henne, hon kunde inte ens sitt, så hon var ovan att tränas. Men hon älskar att träna och gör nästan allt för mig (även fast hon är i trotsåldern så det stör😂).

Fast vit-herdhund ska ju vara mildare än en schäfer så hon har ju inte lika arbetsmotor som en bruksschäfer, inte lika skarp (iaf vad jag tycker). Beror ju på vad du ska göra, om du ska hålla på med exempelvis skydd skulle jag mycket hellre välja schäfer då dom är mer skärpt. 

Själv håller jag på med rally, lite lydnad, agility, tricks och påbörjat nosework. Tycker det är en underbar ras även fast jag skulle vilja ha lite mer fart i arbetet, men det kanske kommer senare! 😉