Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3162 ggr
Catta-
0

Svamp i öron=allergi?

Vet någon om svampinfektioner i öronen kan bero på allergi? Eller är det helt enkelt bara dåligt "cirkulation" i öronen?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

hemul
0

Sekundärt skulle det väl kunna göra det. Alltså om hunden har allergiska utslag i öronen som vätskar. Men det är inte så du menar va? Svamp är inte en allergisk reaktion.

Kallaterrier
0

Allergiska hundar får ofta besvär med öronen, men alla öronbesvär beror inte på allergi. Svamp kan bero på allergi, har man återkommande svampinfektioner i öronen är det nog läge att kolla om det finns något underliggande, men alla svampinfektioner beror inte på allergi.

Catta-
0

Tack för svar!

Changrila
0

Svamp i öronen brukar snarare bero på felaktig kost. (Vanligtvis på tok för mycket spannmål och för lite kalcium)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
0

Hur orsakar allergi svamp (om det inte är p.g.a. allergiska utslag som redan skadat huden)?

Kallaterrier
0

#5 Är ingen expert alls, men eftersom allergi hos hundar ofta visar sig i huden som irritationer, klåda, utslag osv,så antar jag att det gör att huden blir mer mottaglig för svampangreppen. Men frågan bör nog ställas till veterinär egentligen :)

[Patricia1993]
0

Allergi är det säkerligen inte utan beror nog snarare på vad ovan skrev fel/obalanserad kost. Hormoner spelar också roll, en del tikar får dessa problem kring löp. Jag testade att ge min tik voh och trodde fram tills för bara några dagar sedan att det fungerade bra men icke. Skrev till standardt som jag haft kontakt med tidigare och frågade om problemen (svamp i öronen) kan bero på att jag blandat i en stor del voh i hennes mat och fick till svar: det är inte att det "kan" bero på voh utan det är voh som problemen beror på, för att det är för mkt protein i det för min hund och mkt riktigt efter att jag tog bort voh i hennes mat så har problemen försvunnit. Jag vet ju inte vilket foder du ger men det är rätt vanligt att hundar får problem av just voh eftersom att kalcium halten är låg och färskfoder är ganska surt. Så om jag vore du så skulle jag börja titta över kosten.

[Forest]
1

Jag har sett pogram om hundar (3 st)  som hade problem med öronen och visa sig vara kosten som dom reagerat på 2 av 3 hade allergi. En vart av med sina öronbesvär och andra besvären efter foderbytet. Som andra två såg jag inte hur det gick med då jag åkte och jobbade :) 

Är det din tös som är drabbad kanske detta har med deras öronhår att göra med? kanske får du lite tips av läsa denna http://www.pudelklubben.se/om-pudeln/fragor-och-svar/oronvard/

russin
0

Svamp kan bero på flera orsaker. Trånga hörselgångar, täta öron - men även pga allergi. Jag har haft en allergisk hund, som pga allergisk svullnade i sina redan trånga hörselgångar och svamp fick väldigt lätt fäste pga det.

Men största orsaken är trånga hörselgångar eller täta öron (mycket hår, hängande tunga öron osv)

Catta-
0

Tack för era svar! Det är min tik det handlar om. Hon har haft problem till och från i några månader men nu har det blivit illa, hon har ont och är röd. Blöder även lite när jag ska torka ur med bommul.. Har varit hos vet flera gånger och testat diverse saker men nu ville dom testa kortison då hon även hade väldigt svullna hörselgångar. Pga att hon blev biten av en hund i fredags får hon nu även äta antibiotika. Jag är superdålig med hennes foder och hon har i princip fått äta det hon har accepterat. Vilket är allt mellan skitfoder från Ica till RC och VOH. Har nu köpt en säck med orijen(spannmålsfritt) och ska enbart ge det. Ger även köttiga ben och broskben ibland.

Catta-
0

Är benmjöl bra att tillsätta på torrfodret? Hon äter ju inte så mycket ben. Kan inte ge henne barf/färskmat just nu. Annars hade jag hellre gjort det.

russin
0

Kortison är inte roligt, men jag skulle absolut nappa på det en period för att få ner svullnaden ordentligt i öronen.

Benmjöl kan du visserligen tillsätta, men bättre är att tillsätta proteinfri kalk (Standardt har) - det har hunden större nytta av i dagsläget.

Catta-
0

#12 Tack! Ska kolla upp kalk. Har inte så stor koll på vad alla tillsatser heter så det är bra att du tipsar. Ja kortison är träligt. Hon gick på det i ett halvår förra året pga hosta som inte ville sluta. Men det känns absolut som en bra idé för att dämpa svullnaden i öronen. Tycker redan efter de här dagarna hon har gått på det att öronen ser bättre ut. Ska in till vet nu i veckan och ta bort dränaget från hundbettet och tänkte be dom kolla öronen då också.

lizton
1

#7 VoH har inte låg kalciumhalt. Den är hög. Du måste räkna på ett annat sätt när det gäller färskfoder: räkna om till torrsubstans  eller till torrfodersubstans med 10 % vatten om du ska jämföra med torrfoder. 

Det är troligt att hunden är allergisk mot kyckling om den fått VoH kyckling och reagerat på det. Kyckling är ett av de vanligaste hundar utvecklar födoämnesallergi mot eftersom det är så vanligt förekommande i hundfoder.

[Patricia1993]
1

#14 Jo för min hund är det för lite kalcium med endast voh, även fel balans i voh  för att täcka alla hennes behov.  

Det är vanligare att hunden reagerar på för högt protein än att den skulle vara allergisk mot något djurslag i fodret. Sen finns det ju de djurarter som har ett kött som innehåller mer proteiner än andra som kyckling och fisk. Lamm kött innehåller lågt med protein och brukar fungera bra på känsliga hundar.

skulle jag vara du ts så skulle jag välja ett foder med lägre protein halt i än orijen.

Hoppas att det löser sig för Luna❤️

Catta-
0

#15 Tack! Hon får äta upp säcken jag köpt. Hon har aldrig ätit det förut så vi får se hur hon mår på det. Hennes mage klarar det mesta men det vore bra om det blev förbättring med öronen. Känner lite att även om det blir bättre med medicin så måste man även kunna förebygga efteråt så hon slipper medicin igen. Måste även bli bättre på att hålla efter hår och smuts i öronen.

reckon
1

Min hund fick hemsk klåda av Orijen och VoH, och svamp runt könet och i tassarna. När hon fick sänkt protein och mer kalk försvann klådan och svampen på några månader. Vi testade först att göra en "elimineringsdiet" med VoH kyckling men tvingades avbryta efter några dagar eftersom klådan blev mycket värre och det började rinna grönt ur ögonen, så vi trodde att det var kyckling hon var allergisk mot. När kroppen senare var mer balanserad kunde hon dock äta kycklinggodis utan problem. Svamp i öronen behöver absolut inte vara synonymt med allergi.

russin
1

Vad gäller hundar som äter VoH och får klåda - börja med att ta bort sorter som innehåller lax, för laxen kan vara en stor bov.

[Forest]
0

18 Det fick våran ena och hon tål annars fisk i foder utan problem. 

Hoppas du får bukt på detta det är inte roligt med struliga öron :/

Catta-
0

Jag tror förmodligen att det inte beror på fodret men man vill gärna utesluta så mycket som möjligt. Jag blev bara lite nyfiken på om det kunde ha varit en möjlighet, hon har aldrig ätit spannmålsfritt förut så det ska bli intressant och se om det blir någon förändring på henne överlag. Hon har aldrig reagerat med "vanliga" allergi symptom av olika proteinkällor förut så det borde inte vara känslig mot det. Fast det kanske kan komma med åren? 
Min misstanke är dock att jag varit slarvig med öronrens vid flertal tillfällen som har bidragit till svullna örongångar och därmed gett svampen en skjuts.. Har också varit slarvig och inte haft bommul i hennes öron vid bad, så de har säkert blivit lite fuktiga då också.. Urs nu känner man sig dum hehe…

[Forest]
0

20 Känn dig inte dum, vissa har känsligare öron. Lycka till med detta jag skulle köra på kortison för få bukt på det och sen ha stenkoll på öronen och även maten. Lycka till 🌺

Catta-
0

#21 Tack❤️ Får man ursäkta att det är min första Pudel..? hehe. När hon var liten behövde jag rengöra öronen kanske 1ggr/mån så detta har kommit "med åren". 
Kortisonet verkar ha hjälpt lite vad jag kan se. Öronen ser inte lika röda och irriterade ut

[Forest]
0

22. Öronen har jag aldrig behövt göra rena på Enja, Donna får jätte skitiga öron men gör rent dom med bomull och kamomillte 1 gång i veckan, Milli har inte heller värst smutsiga men dras av då och då. Öronhåren är ju olika E har inte mycket alls, plockas vid behov ca 1 gång varannan månad, D har mer 1 gång i mån M har massor plockas 2 gånger per månad 🥵

hemul
2

Om du VET att det är svamp och inte bara klåda, så tror jag fortfarande inte svamp kan orsakas av allergi, inte annat än sekundärt om allergin redan orsakat hudskada i någon form. 

K.I.S.S. Hunden har varit blöt i öronen och fått svamp. Behandla svampen och försök hålla öronen torra.🙂

Catta-
1

#24 Det är svamp.Jag vet att min fråga förmodligen var lite långsökt men jag var nyfiken på om det fanns en möjlighet att det kunde finnas någon bidragande faktor eller om det enbart berodde på dålig skötsel :) öronen är under behandling nu och ser bättre ut nu! :)

hemul
0

Men jag fattade hur du menade. Men tråden gled liksom in på annat. Och jag kan ha fel, men vad jag vet orsakas inte svamp av varken allergier eller kost (inte den här typen ivf). Däremot av fukt och även högt blodsocker (diabetes/prediabetes) och nedsatt immunförvar gör att man lättare angrips av svamp och andra infektioner. Men det behöver du nog inte oroa dig för.🙂