Är så super glad!!!
I går var jag och spårade med Bengan. Jag och min syster och alla vovvarna åker iväg till en viltspårsdomare iband. Dels för att komma till en annnan skog och att det är någon annan som har lagt spår och dels för att få lite tips och råd för det är ju lätt att bli hemmablind.
Och igår fick vi spåra med en annan person som var jägare han ville se på min systers tik då hon är den hunden dom skall använda som eftersökshund om något går snett ute i skogen.
Men min vovve gick KALAS BRA också! Han som vi spårade för hade inte lagt spåren så dom var uppsnitslade och tydligen hade någon roat sig med att ta några snitslar så det blev nästan som ett riktigt eftersök eftersom ingen av oss viste vägen!
Han gick och vädrade och verkligen visade att det var något på sidan av spåret men han gick ändå spåret och efter en bit så såg vi färska älg spår då hade han markerat älgen men ändå skött sitt spår (det var älgklöv han spårade)
. När vi nästan var i slutet utav spåret så sköt han för oss och tyvärr tappade Bengan konsentrationen lite då, men kom snabbt in i det igen.
Tyvärr hade någon snott klöven också, men Bengan gav sig inte utan han skulle hitta den. Men vi satte oss där klöven skulle vara och breömde massor och han fick godis men han ville bara ha klöven, så han var lite uppröd.
Men efter det så sa gubben att han aldrig skulle tveka att ta ut min vovve i eftersök
. Tyvärr går han lite för fort och jag ger honom inte tillräckligt med stöd, då han tittar på mig väldigt mycket. Men när jag väl berömer honom i rätt läge går han helt underbart.
Så vi har lite att träna på men vi har kommit en gätte lång bit på vägen.Ville bara dela med dig av mitt lyckopiller och hoppas det gör någon annan glad och taggad att fortsätta kämpa med sina saker!

GRATTIS!!! Det måste känts stort. Sträck på dej. Jag håller också på lite med spår. Första gången jag skulle starta ena tiken gick det åt pipan helt. Det första hon stötte på var hare och det älskar hon att jaga. Allt slutade med att jag lyfte upp henne och frågade domaren var klöven låg. Sen gick jag och satte henne på spåret. Men det var bara haren som gällde fortfarande. Jag har gått mycket spår med henne och hon har gått klockrent. Men hon är jakt schampion och har just 2 har ettor. Hon tyckte säkert att det var roligt i alla fall.
Vad är det för hund?

Håller man på med jakt hundar ska man helst köra fram dom på spår först innan man startar dom på jakt prov. Jag gjorde tvärtom.
Jag har en schäfer/boxer blandning. Vad har du för någon?
Jag har inte kört så gätte mycket och det var fjärde gången han fick skott. Har aldrig tävlat med honom, eftsom han har svårt för andra hundar, och är mer intresserad av att aktivera honom. Men i april skall vi på vårt första läger som är ett spårläger vilket jag verkligen ser fram emot.
Min systers tik är helt enorm på att spåra (schäfer/S:t bernhard). Hon går långa två dyngs gamla spår lekande lätt. Så än har jag och Bengan en bit kvar men det går framåt och jag är nog den stoltaste hundägeren just för tillfället. Slänger in en bild på mitt underverk
.

Jag har kort hårs taxar och norrbottenspetsar. Spetsarna använder vi för eftersök på trafikskadade vildsvin och älg. Min man hade en spår kurs och den bästa hunden var en boxer. Så dom kan allt. Taxarna använder vi på rådjur. Jag är inte specielt bra på spår, men har kört fram alla vovvarna på godkänt anlag i alla fall. Har nog en viss känsla av att du och din syster kan det här bättre. Så jag ska hålla tummarna för er båda två.
Som jägare är det lag på att man ska ha tillgång till en godkänd eftersöks hund. Blir ni riktigt duktiga kan ni anmäla er och ställa upp på riktiga eftersök. Inte vildsvin kanske, det är för farligt. Men det andra går nog bra.
Men du är ju också dutkigt ju. Vad jag har hört så kan ju taxar vara rett envisa av sig så om dom inte känner för det gör dom något annat, har jag fått rätt uppfatning? Blandraser får tyvärr bara tväla öppen klass (ras folket är väl rädda för att blandraser skulle vara bättre, känns det som). Min syster har fått herdespris på båda sina hundar, så det är väl det högsta hon kan komma inom tävling.
Alma (min systers tik), har spårat vildsvin, men jag håller mig till råddjur, älg och hare/kanin. Han blir helt knäpp om det är något nytt som han skall spåra.
Det skulle vara lite stort och vara med på eftersök. Men det får vänta lite. Måste ha lite mer kött på benen och ha spårat lite mer. Men jag vet inte alls hur jag skulle reagera när dom skjuter djuret mitt framför ögonen på mig
. Bengan har en tendens att tjuta när han ser vilt, och det är väl inte så gätte bra eller?

Visst kan taxar vara envisa. Men det är ju jakt taxar vi föder upp och dom älskar att vara ute och jaga och spåra. Jag hade mycket förutfattade meningar om Tax förr. Lömska bitska envisa. Men dom är som vilken hund som helst. Dom är definitivt inte det jag trodde.
Att din hund tjuter när han ser ett djur kan du nog få honom att sluta med. När han varvar ner och mognar.