Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1088 ggr
poodlelicious
0

Inkallning och infångning

Jag har en pudelkille på snart åtta månader som jag har lite problem med. När jag släpper honom lös så håller han sig ofta i närheten och om jag går så följer han efter. Men jag har jättesvårt att "fånga in" honom. Han vill helt enkelt inte bli kopplad igen. Samma sak inomhus. När jag går mot honom så springer han bara iväg och vill bli jagad. Det är dock bättre inne än ute. 

Tror att det beror på att han alltid stjäl saker som jag måste ta ifrån honom. Typ småsaker som han kan svälja eller annat som han inte får ta. Då har jag sprungit ifatt honom och tagit det han har (har försökt byta också men han vill aldrig ha det jag ger).

Vad kan jag göra för att fixa det här? Det förstör inkallningsträningen ganska så rejält.

RosaMoln
0

Ha långlina på, säg kom och om han inte kommer hala in honom och beröm i massor med godis och lek för att sedan låta honom strosa runt igen :) Viktigt att man inte bara kallar in när allt det roliga är slut utan att man kallar in, berömmer och sen låter dem gå igen. Samma sak när man kopplar, koppla, beröm och koppla loss igen :)

Joyous
1

Ha lina på honom så att du kan få tag i honom men försök att bara kalla in när du har något bra att erbjuda, en rolig uppgift, leksak eller någonting som är jättegott. Behöver du ta någonting från hunden så kan det vara bra att ge något annat roligt eller smaskigt så att han inte behöver känna att han förlorar sina grejer. Kör mycket byteslekar, variera belöningarna när ni tränar inkallning. Stick iväg och låt honom vara den som får jaga ifatt dig och sluta inte bara för att han kommer ikapp utan gör dig svårfångad och spännande. Se till att det händer mycket runt dig, det är där man vill vara. Killen är i en ålder då han vill upptäcka och ha roligt. Försök vara en del av det istället för den som alltid avbryter när det är kul! :)

Joyous
0

Angående det här med att han inte vill ha det du erbjuder, vad erbjuder du? :) Med vissa hundar får man vara lite listig och försöka hitta något som den bara inte kan motstå. En leksak som du lite retfullt visar hunden för att sen ta undan blir genast mer förbjudet och spännande när han bara får leka med den vid vissa tillfällen. Min hund gör vad som helst för torkad vom.

fridarebecka
0

Kalla in honom utan att koppla eller ta ifrån honom något, självklart i ett läge där han inte har något han inte får ha eller måste kopplas. Tycker han om att kampa? Isåfall kan det vara ett alternativ att plocka fram kampleksaken(eller annan rolig leksak) när du kallar in honom och leka en stund innan han sen får springa iväg igen. Något riktigt gott kan också vara ett alternativ. Han behöver lära sig att inkallningen(oftast) är något positivt, att det händer något bra när han kommer till dig, inte att det roliga är slut när han kommer till dig.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
poodlelicious
0

Bra tips! Ska köpa en lina att träna med. Han är lite lustig. Om jag kommer till honom så är han inte intresserad men om jag vänder på klacken och går så är han där direkt.  Ikväll var faktiskt första gången när han släppte något han inte får ta för att få godis istället. Vi kämpar vidare :)

poodlelicious
0

Jag får alltså hala in honom i linan om han inte kommer självmant?

JoannaLi
0

#6 Japp! Och så belönar du rikligt när du har halat in honom. 

Inkallningen är ett krav och ingen förfrågan - men hos matte är det alltid fest, så det gör inte så mycket :P

Joyous
1

Jag personligen hade undvikit att hala in hunden i linan om det inte är nödvändigt. Ju mindre hjälp du tar av linan nu desto lättare blir det sen när den inte finns längre. Om inte hunden kommer kan du ställa dig på linan och antingen vänta ut honom tills han kanske tar kontakt eller gå fram till hunden, gör honom uppmärksam på dig, för att sen backa undan och belöna om han väljer att springa mot dig. Eller så springer du bara iväg. Av det du skrivit så uppfattar jag det inte som att ni har några direkta problem med att han sticker till annat utan det handlar mer om att han kopplar ihop dig med att han förlorar något han vill ha? Då ser jag ingen mening med att du ska göra dig själv ännu tråkigare genom tvång eller för höga krav. Jag tror ni kommer långt på att bygga upp relationen mellan er. Lek mycket, ge honom uppgifter när ni är ute, kör bytesleken osv.

[BonzoandBonnie]
0

Jag har en stor äng bakom huset som mina hundar brukar springa lösa på. (Har dom bara löst där eftersom det finns massa vildsvin här omkring och är rädd att de ska springa iväg o tro att de är roliga lekkompisar) IAF så har jag en gammal snusdosa med godis i, min husky kommer när jag ropar men gör likadant som din. Men när hon hör att jag skakar på dosan så blir hon ju intresserad av det :) så då kopplar jag henne igen, ger henne godis och belönar med ord då :) Min schäfer lyssnar knappt inget men han tröttar ut sig själv efter ha sprungit runt i 2 minuter så han kommer till mig själv o bara lägger sig med en suck :p

hemul
0

#5 Det är inget konstigt att han gör så. Han vill inte att du ska försvinna.  Ingen risk att du gör det när du springer efter honom. Utnyttja det. Spring bort från honom medan du kallar in honom! Sen minskar du på springandet med tiden.

poodlelicious
0

Jag är lite delad. Å ena sidan så är det som du skriver #8 Han verkar rädd att bli infångad. Å andra sidan så känns det som att han vet vad han får och inte får och försöker trigga mig. Typ ta något som han inte får och komma och retas. Så på det viset behöver jag ställa mer krav som du skriver #7

slarvigt
1

Jag skulle börja använda ett nytt inkallningsord som du laddar med så mycket positivt du kan. Börja med att säga det och sedan ge hunden gott godis eller en lekstund (även om han inte reagerat - det här gör du för betingningen). När du gjort det här ett tag och fått till snabba huvudvridningar från hunden när du säger ordet kan du öka svårighetsgraden lite och säga det när hunden nosar på något tex. Komplettera med att belöna hunden när den tittar på dig eller spontant söker kontakt på något sätt (ni verkar inte ha problem med följsamhet, men du kan behöva belöna nära dig så att hunden kommer ända fram dit). Använd bara det nya inkallningsordet när du är säker på att hunden kommer komma! Vid andra tillfällen använder du det du hade innan. När du belönar med godis, visa då att du har fler i handen (så att hunden inte direkt tar godisen och springer iväg) och säg "fri" eller "hopp och lek" eller vad du använder när hunden får springa iväg igen, innan hunden springer. Så småningom kan du ställa krav på att hunden annars måste stanna kvar. Då kan du också koppla och sedan koppla loss och säga ditt friord.

Catta-
0

Använd lina :) min tik var exakt likadan när hon var ung. Ibland(innan jag började använda lina) var det tillfällen jag fick gå hem med henne lös pga att hon vägrade komma så nära att jag kunde koppla.. Jag gjorde så att när hon inte lyssnade tog jag tag i linan så hon fick uppmärksamhet på mig, då ropade jag på henne och lät glad och om hon då kom blev jag superglad och sprang ev åt andra hållet(hon tycker det är skitkul). Lyssnade hon inte tog jag tag igen och ev halade in henne en liten bit och sen ropade igen. Ibland tog jag även några steg mot henne och lät bestämt(inte sur). Även där, lät superglad om hon lyssnade. Tillslut släppte detta beteende och nu lyssnar hon bra :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"