Hundar iFokus

Hundar

Etikett: off-topic
Läst 1924 ggr
Itchy
0

osäker hund, hur bäst arbeta med det

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har en liten gatuhund från Bosnien här hemma, men som tyvärr är väldigt osäker, vilket ställer till det på promenaderna då han skäller & låter jättehotfull mot andra hundar och ibland människor (om han inte kan se ansikterna)

och jag undrar nu hur jag bäst kan arbeta med detta så att vi kan ta lugna promenader utan att han ska väcka hela grannskapet om han ser en annan hund

*han är inte aggressiv, utan bara osäker.

You can't spell Bitchy without Itchy

komigentammie
1

Jag skulle säga att det mestadels ligger hos en själv för när vi möter hundar så börjar vi spänna oss, oroa oss & hunden märker det. Det brukar strula till det extra så andas, ta det lugnt. Jag trodde i början inte det här stämde men jag märkte hur väl detta stämde, 

Utöver det har jag spanat in skvallerträning, kommunikationsmetoden & är hunden inklickad så funkar ju klickerträning med. Mycket belöning & kontaktövningar fungerar jättebra. Hade två superbra hundmöten idag, är så stolt! Har själv gatuhundar. 🙂

Finns ju även kurser om det känns bra. Vi gick två gånger sen försvann tyvärr vår kursledare men det hjälpte ändå lite, det gjorde mig mer förberedd lix.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

komigentammie
0

Juste, även bygga upp självförtroendet/självkänslan med ex. dogparkour & sådant där du belönar hunden så även vardagskommandon/vardagslydnad funkar bra men kan behövas mer utmaning lix.

[LoveUnite]1
0

Har själv en hund som är på det sättet.

Viktigast är att du är lugn med hunden.
Alltså inga skrik, koppel ryck eller stress.
Lugn och tålamod.

Sedan… träningsmetoder. Det får du testa dig fram vilket som passar din hund bäst.

Jag har använt strikte NEJ metoden, då jag säger Fy eller Nej. - fungerade inte.

Under hennes yngre år gick vi mycket inne i stan i parkerna bara för att träna henne med att vara runt andra hundar, körde då mutnings metoden, hade korv, köttbullar osv - fungerade men man kan räkna med en hund som lägger på lite kilon.

Oavsett så är den träningen bra, att ta någon gång i veckan till ställen där det finns mycket hundar och bara gå omkring och träna lite men med avstånd så klart.

För oss fungerar den lugna metoden. Ser hon en hund och börjar blåsa upp sig med svansen högt är det oftast kört men jag pratar lugnt med henne - Gå förbi - och om det går kan jag ibland sätta ner henne och prata lugnt med henne.

Jag fyar aldrig när hon gör utfallen, bara ignorerar det då och dra henne vidare.

När hon gjorde mot människor, det är tecken på att de är känsliga mot kropp språket hos människor.

Hur gammal är hunden?

Oftast går det över av sig själv efter några år, oftast unghundar som gör sådant.

Undvik att hunden hälsar på människor i onödan och träna endast med människor du kan lita på. 

Ett annat tips när hunden går upp i varv i sina utfall, ifall din hund gör det, så är det lugnande att klappa hunden på kinden eller bröstkorgen samtidigt som man pratar lugnt med hunden. Kanske inte fungerar alltid men ibland.

Efter ett stirrigt utfall och hunden är i stress (flåsig o stirrig) så fungerar det bra, bara sätta sig på huk och klappa lugnt o prata lite.

Det är INTE en form av belöning, vissa kan tro det, utan det är lugnande för hunden.

Itchy
0

#2 tyvärr så har min Vincent ett "handikapp" (ett ben som är kort och som mestadels inte används) så hund parkour skulle nog tyvärr inte funka

komigentammie
0

#4 Då förstår jag! Där finns ju mer som man kan belöna & trixa med så han känner sig duktig, bra 🙂

Itchy
1

#3 han är under året, det är allt jag vet tyvärr :/

och tack för tipsen, jag ska definitivt testa att muta honom med köttbullar eller ngt han verkligen inte kan motstå, då är ju jag så mycket bättre än den andra hunden ;)

[LoveUnite]1
0

Ja, då kommer han snart in eller är i unghunds perioden och den kan vara "jobbig".

Då är de tonåringar och osäkra, vissa ska spela stöddiga osv.

Men det är viktigt att du är försiktig med människo träningen så inget går fel där, jag fick tipset från en hundpsykolog att eftersom min hund är en reserverad vakthund är nog inte hälsa på främmande människor det bästa och att jag skulle undivka det i största mån.

Men jag kände 2 hundinstruktörer och vi tränade lite människo möten ute, att jag ska kunna stå å prata med dem med hunden sittandes brevid mig.

Hon var värst i unghundsperioden och har blivit bättre sedan dess. Människor är inga problem men jag undviker hälsningar ändå. Hon bryr sig inte om människor längre. Det gick väldigt snabbt att bryta det beteendet.

Men, hundar, för vissa är det bara tillfälligt medan för andra så kan hunden göra utfall resten av livet men det minskar och de blir mindre jobbiga med tiden.